Interview met Aderlating

Interview met Aderlating

Opmerkelijke klanken kwamen ons eerder dit jaar tegemoet vanuit de geluidsterroristische hoek die Aderlating heet. Een interessante ervaring werd het, die een vermorzelende indruk nalaat. Reden genoeg om fundament van de band Mories enkele vragen voor te schotelen.

ADERLATING

Hallo Aderlating. Alvast bedankt voor de energie. Hoe gaat het ermee?

Met Aderlating gaat het goed!

Ik was helemaal te vinden in jullie werk, Spear of Gold and Seraphim Bone Part One. Werd hij overal zo goed ontvangen?

Nou niet overal (lacht). Veel ‘metalrecensenten’ kunnen er niet echt veel mee aanvangen. Aderlating is inderdaad niet voor iedereen weggelegd. Typisch geval van ‘tussen wal en schip’. Niet ‘metal’ genoeg voor metalfans, waarschijnlijk te ‘metal’ voor ambientliefhebbers. Men moet wel wat ‘open minded’ zijn om er überhaupt mee overweg te kunnen. Maakt ons niet uit hoor. Het enige wat wij willen is het murw beuken van luisteraars met sonische terreuraanvallen, hen onderdompelen in een bodemloze donkerheid en alle negatieve gevoelens eruit schreeuwen.

Hoe zijn jullie begonnen aan dit werk, hoe ontwikkelt zich dat. Een idee, een gevoel, beelden, klanken? Of is het een impressie van een verhaal, elk nummer?

Het oorspronkelijke idee was om een soort ode te brengen aan de oude black metal, van midden jaren tachtig tot en met begin jaren negentig, die ik goed vind/vond. Het plan was om twee lange nummers te maken – voor elke kant van een plaat één. Die twee nummers staan nu ook op de delen 1 en 2 van Spear of Gold and Seraphim Bone.

ADERLATING


Verschillende titels herbergen hints en ‘odes’ aan oude helden van mij. Tweede idee was om er meer een gezamenlijk werk van Eric en mezelf van te maken, in plaats van alleen ik. Eric doet al heel lang live mee en soms ook op opnames. Nu dus ook veel op deze twee cd’s. Het oorspronkelijke idee groeide al snel uit naar meer, met als resultaat dit tweeluik. Inspiratie kwam vooral uit de aangeleverde sounds van Eric die klinken alsof de muziek doodgaat, mijn eigen onvrede en vooral de behoefte om een sonische middelvinger te richten naar alles en iedereen.

Welke instrumenten worden er eigenlijk ingezet? Live beelden laten vermoeden dat het vooral elektronische manipulatie is, maar is dit tijdens de opnames van een album ook zo of is dat een noodzakelijkheid wanneer je de muziek live brengt?

Live zetten we verschillende synths/pedalen/laptop met samples en drum/zang in. Op de plaat staan ook nog gitaren en bas, hoewel totaal onherkenbaar, en samples. We zouden ook wel live kunnen spelen met bas/gitaar erbij, maar we hebben geen zin in nog meer leden. Met z’n tweeën gaat het zo perfect.

Reviewers komen wellicht aandraven met labels om Aderlating te benoemen, niet geheel onlogisch. Ga je hier in mee of is het eerder een begrenzing in jouw ogen?

Reviewers mogen doen we ze willen. Kan mij niet zoveel schelen. Ik omschrijf het zelf meestal als een mengeling van black metal met horrorsoundtracks. Er zit ook veel drone/noise en improvisatie in.

Hetgeen live gebracht wordt, in welke mate wijkt dat af van de officiële releases? Komt er een stuk improvisatie bij kijken, grijp je het momentum dat er heerst?

Ja een flink stuk improvisatie. Dat vind ik geweldig om te doen. Meestal staat het geraamte van een nummer live vast. Het bijkomende vlees en bloed, beuken en krijsen hangt af van het moment. Het voelt zo ontzettend vrij om te improviseren. Ik heb veel in bandjes gespeeld en dit is echt een bevrijding. We spelen meestal ook niet zo lang, gewoon een korte heftige explosie van allerhande narigheden. Als we leeg gespeeld zijn dan gaat de knop op het mengpaneel dicht. We zijn wel van plan om het een beetje te veranderen, niet meer de hele tijd vol er tegenaan gaan, maar iets meer dynamiek erin stoppen, wat ook kan resulteren in een iets langere set.

ADERLATING

Ik krijg een duidelijk beeld, een zogenaamde cinematografische voorstelling, bij de geluiden die jullie brengen. Toch is dat niet altijd het geval bij soundscape of noise of zelfs metalmuzikanten. Waar ligt de truc om een weerspiegeling te maken van beelden door middel van geluid volgens jou?

Ik ben grote fan van filmmuziek. Ik heb waarschijnlijk onbewust veel daarvan overgenomen. Ik betrap er mezelf op dat wanneer ik naar een film of TV kijk, ik heel erg let op de soundtrack/geluiden. Waar de truc precies ligt weet ik niet, dat gaat bij ons vanzelf.

Wat is de ideale omgeving voor Aderlating om creatief te worden? Een hete lentedag? Een paar uur filerijden? Een fles Gin?

Op een hete lentedag drink ik liever een biertje buiten in de zon. Nee er is geen ideale omgeving. Een vrije avond met niks anders aan mijn kop dan muziek maken, tot diep in de nacht, is het ideale scenario waarin ik meestal het meeste gedaan krijg. Als ik op een hete lentedag inspiratie heb, dan gaan de gordijnen gewoon dicht en gaat de computer aan. Inspiratie komt vaak van binnen uit, uit het onbewuste.

De laatste paar jaren was een productieve periode voor Aderlating. Veel inspiratie of gewoon veel vrije tijd?

Veel inspiratie. Nooit genoeg vrije tijd.

Je bent ook actief bij Gnaw Their Tongues. Wat is de status daarvan?

Ik ga het rustiger aan doen met Gnaw Their Tongues. Ik heb de afgelopen jaren een onmogelijke hoeveelheid dingen uitgebracht. Ik ben nu al een tijdje, op mijn gemak, aan het werk aan een nieuw album. Verder komen er twee re-releases aan en een paar ‘collab’ dingen. Maar niks is nog 100% zeker en haast heb ik al helemaal niet. Alles moet 100% kloppen voordat het uitgebracht wordt. Ik heb in het verleden weleens wat dingen te haastig gedaan omdat de gelegenheid zich voordeed om iets uit te brengen. Die tijden zijn bewust voorbij.

Aderlating heeft zijn broodheer gevonden in ConSouling Sounds, nota bene een Belgisch label. Wie zijn zij eigenlijk?

Daar zitten mensen bij van het oude ‘NOTHingness REcords’ die vooral veel drone dingen deden in het verleden. Nu hebben ze een gevarieerd aanbod aan muziek/artiesten.

ADERLATING

Staan er nog interessante zaken op het programma in de nabije toekomst die ons kunnen interesseren? Misschien waar je zelf ook bij betrokken bent of naar uitkijkt?

Deel twee van Spear of Gold and Seraphim Bone komt dit jaar uit. En waarschijnlijk een nieuw Gnaw Their Tongues-album op het einde van het jaar. Verder hopen we veel te gaan optreden.

Zo, bedankt voor de antwoorden. Zijn er nog zaken die je zelf had willen toevoegen?

Geen probleem, nee niet echt.

Wat ga je verder nog doen vandaag, als we dat mogen weten?

Vanavond ga ik weer de hele avond autistisch opnemen en werken aan mijn muziekjes!

Succes.

Links: