Interview met :Wumpscut:

Interview met Rudy Ratzinger (:Wumpscut:)



Pasgeleden kreeg ik de dubbel CD Preferential Tribe van
:Wumpscut: binnen om te recenseren.
Benieuwd naar de meningen van de man achter grote naam in de wereld
van de muziekstijl die Industrial heet heb ik de heer Rudy Ratzinger
zelf een mailtje met een aantal aantal vragen mogen sturen.



Rudy Ratzinger



Wat heeft je er toe doen komen om dit zeldzame en soms voorheen
ongereleasde materiaal alsnog publiek te maken?




Hoewel het ooit in gelimiteerde oplage beschikbaar was moet deze
re-release een biografie van :Wumpscut:’s eerste muzikale experimenten
en de relatie met de Duitse taal zijn. Hoewel deze compilatie verre van
compleet is bevat het vele parels van die tijd. De oude releases boden
een hoop nummers die gewoon schetsen naar de ervaring van bepaalde
genres moesten zijn. Ik heb besloten die aan jullie te geven omdat deze
periode van :Wumpscut: te belangrijk is om te negeren. In de originele
tekst kun je deze woorden vinden “Not to be released once again”..
helaas, we leven in een onplezierig tijdperk waar slechte, zwarte
kopieen van heilige vinyl releases verkregen moeten worden door smeken
bij op geld beluste verzamelaars op eBay… dat is nu voorbij.



Vanwaar de pop-achtige aanpak in de cover All Cried Out? Het
is erg anders dan al het andere materiaal van :Wumpscut: dat we tot nu
toe mochten zien.




Het zal zeer zeker interessant zijn om de reactie van de zwarte menigte
te zien wanneer ze dit voor het eerst horen. Jammer genoeg kan ik niet
aanwezig zijn in alle clubs, weet je.. Waarom deze keuze? Ken je het
Duitse No Angels? Zij hebben ook twee versies gedaan (voordat
:Wumpscut:) dat deed. Ik heb die versies op TV gehoord en simpelweg mijn eigen
interpretatie geprobeerd.



De artwork van deze release is erg anders, minder confronterend, dan
de artwork van eerdere releases.




Ik ken mensen die daar heel anders over denken…



Wat heeft je dit artwork doen kiezen?



Probeer je niet op de genitaliën te richten, die zijn een
kleinigheid in vergelijking met de andere organen die je kunt zien. Net
zoals met :Wumpscut:’s verwijzingen naar het Derde Rijk: als sommige
afbeeldingen de meeste indruk op je hebben, negeer de andere
afbeeldingen dan niet..



Ik vind open lichamen ERG leuk, weet je.



Kun je uitleggen hoe het maken van een van je nummers in zijn werk
gaat? Je hebt ooit eerder gezegd dat het allemaal begint met een sample,
maar een enkel sample maakt natuurlijk nog geen compleet nummer.




Kijk, dat weet ik niet. :Wumpscut: komt direct uit mijn onderbewustzijn,
dus ik plan helemaal niets. Het g-e-b-e-u-r-t gewoon. Na tien minuten
werken komt er ineens wat :Wumpscut: uit mijn handen.



De muziek van :Wumpscut: staat bekend om de onbehaaglijke muzikale
veranderingen en chaos




Is dat zo?



Waarom kies je voor een dergelijke muzikale aanpak, terwijl de inhoud
van de nummers juist wel heel erg gethematiseerd zijn?




Ik heb geen idee. Vraag het de critici, die kunnen je vast veel beter
helpen dan ik.



Critici hebben vaak over :Wumpscut: gezegd dat het door zowel
muzikale als sociale taboes heen breekt. Wat denk jij van deze
beoordeling?




Nou.. als ze dat menen. Voor :Wumpscut: ben ik altijd op zoek geweest
naar iets wat er op lijkt (en dat heb ik niet gevonden, dus heb ik het
zelf maar gecreeerd).



Het lijkt er op dat :Wumpscut: een bezinging is van een
apocalyptische staat van de wereld. In hoeverre is :Wumpscut: een
boodschap naar de toekomst toe, politiek, sociaal of maatschappelijk
gezien?




Absoluut geen politieke statements. :Wumpscut: creeert muziek vanuit een
apocalyptische sprookjeswereld.



In het verleden ben je aangevallen op grond van de WWII samples die
je in je muziek gebruikt. Nu staat er :Wumpscut: is no protofascist
and/or racist project/art” op de cover.. is het commentaar zo erg
geweest?




In Duitsland is een magazine genaamd Sonic Seducer, die prioriteit
hebben in het verwijderen van alle nazi invloeden, al het slechte in de
wereld of simpelweg alles in de black scene. Normaal gesproken geef ik
daar helemaal niets om, maar naast mijn onenigheid met dit magazine was
het gewoon tijd om de fans een duidelijke boodschap te geven. Het werd
te veel geklooi met stereotype figuren.



Als je kijkt naar de staat waarin de wereld vandaag de dag is, heb je
dan het gevoel dat je nog veel meer kunt vertellen met je muziek?




:Wumpscut: heeft geen verbinding of link met de echte wereld buiten,
meestal. Net zoals deze planeet en de natuur het niet heeft. Mensheid,
doe wat je wil.. je zult snel weer vergeten zijn.



In het verleden heb je meerdere malen gezegd dat je niet live wil
spelen. Kun je uitleggen waarom dit is?




Mijn zelf opgelegde niveau is veel te hoog om ooit te bereiken.



Zul je ooit in de toekomst (in de studio) iets samen met een andere
band doen? Naar mijn mening geven de recente covers van, bijvoorbeeld,
Das Ich aan dat er een hoop muzikale mogelijkheden verkend kunnen
worden.




Ja, een samenwerking zou fijn zijn, maar dat is een kwestie van tijd
(die simpelweg niet daar is).



Kunnen we binnenkort nieuw materiaal van :Wumpscut: tegemoet
zien?




Bone Peeler zal planeet aarde aan het eind van de zomer van 2004
bereiken!



Wat denk je zelf dat het sterkte element in je eigen muziek is?



De wildheid die vele andere projecten niet hebben/willen/halen/wat dan
ook…



En als allerlaatste, het gevreesde en eeuwige: heb je nog laatste
woorden voor je Nederlandse fans?




In Fear Of Everything We See In Fear Of Death And Misery
We Call The Court We Cast The Runes And Pray To God For Our Fortunes
:OVERKILL:


Links