Interview 40 Watt Sun
Tijdens de Dordrecht Doom Day had ik de kans om te spreken met 40 Watt Sun. Naar aanleiding van het debuutalbum The Inside Room.
Een gesprek volgde waarbij alle drie de heren een duit in het zakje deden.
Waren jullie verbaasd over de positieve kritieken op het album?
Patrick: Ik niet, jij wel dan? (lacht).
Bij ons kregen jullie een cijfer boven de negentig punten en ikzelf heb het ervaren als een zeer emotioneel album. Wat is de reden dat de teksten niet bijgesloten zijn?
Patrick: Ik vind het vaak tricky om ze erbij te doen. Zeker als mensen de muziek nog niet eerder gehoord hebben. Ik denk dat ze effectiever zijn als ze gehoord worden in plaats van gelezen. Mensen gaan uit gewoonte meelezen in plaats van naar de muziek luisteren. Het nadeel is wel dat mensen hun eigen idee krijgen over de teksten en er dan soms vreselijk naast zitten.
Oké, dan het album. Is er veel tijd in gaan zitten?
William: We hebben niet echt iets hoeven te veranderen, zoals je het hoort is zoals het klonk. Een paar elektrische gitaren, hier en daar een akoestische en dan percussie om het wat dikker te maken.
In totaal hebben we drie dagen en nachten in de studio gehad. We hebben erg hard gewerkt, soms wel twintig uur per dag. Later heb ik het pas gemixt. Eigenlijk hebben we niet eens veel distortion gebruikt op de gitaren, het waren meer de verschillende elementen.
Als ik het dan op heb staan klinkt het echt als een muur van geluid, hoe denken jullie daarover?
William: Muur van geluid, ja daar hou ik wel van. Ik hou van platen waar lagen in gebruikt worden. Een dik drumgeluid en percussie. Zelfs als dit heel zacht op de achtergrond staat, omdat mensen het dan pas na vaak draaien van het album ontdekken en dat is toch wat je wilt bereiken. Dat mensen na twintig keer opeens zeggen: “Hé, een akoestische gitaar, die heb ik nog niet eerder gehoord.” Soms is één gitaar genoeg maar ik hou van meer.
Het album heeft ondanks de zwaarte iets melancholisch, een gevoel van “thuis” komen. Was dat ook het geluid waar jullie naar gestreefd hebben?
Patrick: Ik was eigenlijk nergens naar op zoek. Alles wat ik ooit gemaakt heb, nu of in het verleden, goed of slecht… Niets was een concept, het waren gewoon nummers die ik op dat moment wilde schrijven.
Nu we het daar toch over hebben, zijn er al plannen voor een volgend album of wordt er al hard gewerkt aan nieuwe nummers?
Patrick: We hebben pas wat dingen opgenomen. Wat verschillende uitvoeringen van nummers van het album maar ook wat nieuwe dingen. Maar we hebben nog niet echt aan een volgend album gedacht. Het gebeurt wanneer het gebeurt.
Vanavond doen jullie hier een optreden. Ik denk dat veel mensen toch komen vanwege het aandeel in Warning. Zijn jullie daar niet bang voor?
Ik hoop dat ze komen om 40 Watt Sun te zien. Als mensen voor Brian Wilson komen verwachten ze ook de Beach Boys niet. Dat was toen en nu hebben we 40 Watt Sun. Dit is een nieuwe band. Als ze meer over Warning willen weten kunnen ze op internet lezen.
En hier beste lezers wordt uw verslaggever enigszins overrompeld door de band, en redt hij zichzelf er even niet meer uit met zijn steenkolen Engels. Ik weet nog snel uit te brengen dat het album bij Zware Metalen goed gewaardeerd wordt. Gelukkig redt Patrick Walker de dag door het interview om te draaien en zelf vragen te gaan stellen.
Patrick: Hoe heb je van dit album gehoord? Heb je de promo gekregen?
De promo is behandeld door Jan van onze hoofdredactie waarna ik de cd heb besteld. En ik was zeer onder de indruk.
Patrick: Natuurlijk heeft mijn naam ons wel een voordeel opgeleverd ten opzichte van een geheel beginnende band.
Terug naar waar het om draait, het album. De gitaar komt duidelijk naar voren net als de drums. Waar je heel goed voor moet luisteren is het geluid van de bas.
William: Ik heb geprobeerd echt een balans te creëren in het geheel en hopelijk is dat me een beetje gelukt. En uiteraard wilde ik de andere heren niet overstemmen als nieuwkomer (lacht). Over het algemeen ben ik heel blij geworden met het eindresultaat.
Hebben jullie nog inspiratiebronnen/invloeden uit de muziekwereld?
Christian: Tijdens opnames heb ik niet echt een idee dat het op het een bepaalde manier of als een bepaalde manier moet gaan klinken.
William: We hadden wel deels een idee hoe het in zijn geheel moet gaan klinken maar niet een bepaald geluid voor ogen.
Oké, een invloed die ik terug hoor in jullie muziek is die van Mark Kozelek. En dan voornamelijk in de warmte en feel van de nummers.
Patrick: Dat is apart, dat is alleen een man en een gitaar. Als hij weer naar Londen komt gaan we hier ook met zijn allen naartoe, we kennen zijn werk wel. Maar bedankt voor het compliment.
En dan zorgt de regen voor een hinderlijke onderbreking die mij doet besluiten om een eind aan het gesprek te maken.
Heren bedankt voor dit interview. Hebben jullie nog iets te zeggen dat ik vergeten ben te vragen?
Patrick: Nee, bedankt voor het luisteren.
Links: