Interview Mambo Kurt
Ieder jaar staat Mambo Kurt met zijn Heimorgel de festivalgangers op menig festival te vermaken. Op Wacken Open Air is deze man inmiddels een vast ‘attractie’ geworden en ook in Nederland groeit de populariteit van deze grappenmaker. De mogelijkheid om deze Heimorgelman te spreken, laat ik dan ook niet voorbij gaan en zo zit ik tegenover de enige echte Mambo Kurt.
Voordat we echter kunnen beginnen haalt Mambo Kurt een fototoestel tevoorschijn en maakt een foto van ons samen. ‘So, dass ist vor in dem Mambo Museum’. De toon is gezet voor een ontspannend praatje over onder andere orgels, funny sounds, metalfans en hun liefde voor Abba en voetballiederen.
Zo je hebt het weer gered.
Ja het was weer een helse rit om met dat ding hier te geraken met al die heuvels en dergelijke, maar we zijn er.
Hoe ben je erop gekomen om dit te gaan doen?
Ik won ooit op jonge leeftijd een Heimorgel wedstrijd. Daarna vroegen vrienden van me of ik wat kon komen spelen op een feestje. Van het één kwam het ander en inmiddels is dit mijn werk.
Waarom het Heimorgel?
Ik houd erg van de klank van het Heimorgel. Het heeft een andere klank in vergelijking met bijvoorbeeld een Hammond. Elk type orgel heeft een aparte unieke klank en deze klank spreekt mij heel erg aan.
Waaraan moet een nummer voldoen om ‘verheimorgeld’ te worden?
Het belangrijkste is natuurlijk dat de song een goede melodie heeft. Een goede melodie kun je zowel terug vinden in nummers van Slayer als in nummers van Abba. Tijdens optredens speel ik dus ook songs van beide. Sowieso brult iedere metalhead na een nummer of vijf Dancing Queen mee. Ze houden allemaal van Abba. Ongeveer elk nummer van Rammstein is goed te spelen. Hun songs klinken altijd lekker op een bossa nova.
Heb je hiervoor ook in bands gespeeld?
Ja, ik speelde in vier bands tegelijk. Dat waren meer serieuzere aangelegenheden en daar speelde ik gewoon mijn partijen. Er werd mij streng verboden om te zingen want ik kan niet zo goed zingen, hahaha. Doordat ik inmiddels zo veel shows heb gedaan, zing ik nu veel beter in vergelijking met wat ik vroeger deed.
Je vertelde net dat dit je beroep is. Hoe ziet een week voor Mambo Kurt er dan uit?
In het weekend treed ik op, op zowel metalfestivals, als pop- en disco avonden. Twee dagen in de week ben ik bezig met het werken aan songs. Een dag gaat op aan het bijwerken van de administratie en dan zit de week vol want ik houd ervan om twee dagen vrij te hebben. Daarnaast rijd ik overal zelf heen dus dan kun je wel spreken van een full-time job.
Inmiddels zullen de covers er wel zo uitrollen bij je. Hoe lang ben je bezig met het werken aan een cover?
In een uurtje of twee heb ik de song wel uitgedokterd. Het gaat erom dat je de basis van de song er goed in hebt zitten. Het lastigste deel bij het spelen van de song is dan ook wat je weglaat want je kunt niet alles erin verwerken. De lastigste songs zijn de simpelste songs. Daar bedoel ik mee dat ik het meeste moeite heb gehad met nummers van The Sex Pistols, Nirvana en Rage Against The Machine. Het kostte me 21 takes om Killing In The Name Of erop te krijgen. Ik heb me eens aan een hit van Blur gewaagd maar dat kreeg ik niet voor elkaar.
Je bent een graag geziene gast op Wacken Open Air en je bent ook op andere festivals te bewonderen. Maak je wel eens mee dat de mensen het niet leuk vinden?
Dat komt nu niet meer voor. Vroeger wel natuurlijk. Ik kan me nog een geweldige keer herinneren. Ik mocht in een concertzaal spelen op nieuwjaarsdag. De organisatie daar dacht dat ze een soort van Richard Claydermann hadden geboekt. Ik kwam daar echter gewoon spelen als Mambo Kurt. Binnen een aantal minuten had ik de gehele zaal leeg gespeeld. Het aanwezige pakken- en galajurken dragende volk was er niet van gediend. Achterin zaten nog vijf jongeren die het helemaal geweldig vonden. Voor hen heb ik de set gewoon afgemaakt want er was toch al betaald, hahaha.
Ondervind je wel eens problemen met betrekking tot copyrights en dergelijke?
Zolang als je de tekst en de structuur van het nummer maar intact laat, kun je dit gewoon doen. Er gaat 1 euro naar Gema toe en niemand kan je wat maken. Het verbaast me echt dat er geen andere artiesten zijn die hetzelfde doen als ik. Ik ben blijkbaar de enige. Binnenkort ga ik voor het eerst naar Engeland!
Heb je wel eens een reactie gehad van een artiest op jouw vertolking van zijn/haar versie?
Ik weet dat de heren van Rammstein grote fans van me zijn. Wanneer er weer een nieuw album is, krijgt mijn maatschappij altijd een verzoekje om wat Mambo op te sturen naar hen. Een tijdje terug speelde ik op een soort van afterparty op With Full Force voor de v.i.p.’s. Ik speelde daar een Slayer nummer en terwijl ik daarmee bezig was, stonden de bandleden van Slayer aan de zijkant te kijken. Ze hebben de hele set afgekeken en kwamen daarna naar me toe en zeiden dat ze met me op de foto wilde. Daar ben ik natuurlijk erg trots op en die foto krijgt een ere plek.
Hoe zit het met jouw band met Nederland? Jij nam een ‘hup Holland hup’ versie op tijdens de kampioenschappen en moedigde het Nederlandse elftal aan.
Ik heb zowel een Nederlands voetballied opgenomen als een Duits voetballied. Mijn droom was dat Nederland en Duitsland tegenover elkaar zouden staan in de finale. Helaas gebeurde dat niet. Anders had ik eerst jullie lied gezongen en daarna het Duitse lied. Man, man, man wat had dat leuk geweest.
Je zult hierdoor wel aardig wat media-aandacht hebben gekregen.
Jazeker. Ik werd uitgenodigd door Giel en ben in een aantal tv-programma’s geweest. Ook stond ik op de voorkant van De Telegraaf!
Namen de Duitse voetbalfans je dat niet kwalijk dan?
Nee, die zijn ten tijde van een kampioenschap alleen maar bezig met hun elftal en alles wat er verder buiten dat elftal gebeurt, hebben ze geen notie van.
Heb je inmiddels een deal met Yamaha?
Toen het een beetje begon te lopen, heb ik hen gebeld. Ik zei dat ik Mambo Kurt, de bekende Heimorgelspeler was en of ze me niet wilden endorsen. Degene die ik aan de lijn had, wist helemaal niet dat ze bij Yamaha Heimorgels hadden gemaakt en bood me vervolgens iets moderns aan. Het is dat jij er nu over begint want ik heb alle logo’s en dergelijke afgeplakt en hoef verder niets meer met hen te maken te hebben.
Je hebt natuurlijk wel lopen knutselen aan je orgel. Heb je er veel aan veranderd?
De oude orgels hadden een bit rate van 128. Dat houdt in dat als je een volgend nummer wil spelen en daar dingen voor in wil programmeren, het je een half uur kost. Vervolgens kun je dan tien minuten spelen en dan kun je voor een volgend nummer weer opnieuw beginnen. Dat werkt natuurlijk niet want dan zou een optreden wel erg lang gaan duren, hahaha. Ik heb er dus wat modernere geheugendingen ingezet. De klank is echter nog steeds degene die erin zat toen ik hem aanschafte.
Heb je nog tips voor mensen die ook Heimorgel willen gaan spelen?
De meeste technieken zijn hetzelfde als bij andere toetsinstrumenten. Het enige dat lastig is, is de bas. Die speel je met je voeten op de pedalen. Dat vergt wel enige training voordat je dat onder de knie hebt.
Moeten we jouw muziek nu zien als parodieën of is het toch meer dan dat?
Iedereen kijkt anders tegen mijn muziek aan. Sommige mensen zien me alleen als een Duitse Schlagermuzikant. Het muzkale aspect laat ze verder onberoerd. Zo lang ze maar bier kunnen drinken en rond kunnen huppen. Andere zeggen dat ik heel goed ben in de basis neerzetten van een song en andere vinden me weer harder dan Slayer. Ik vind het belangrijk dat mensen een goeie tijd hebben wanneer ze naar mij komen kijken. Ik ben er trots op dat iedereen een lach op zijn gezicht heeft. Of dat nu de metalfan, de popfan of een volledig gezin is, ze hebben allemaal een smile op hun gezicht. Het grappige is dan ook dat de makers van deze orgels een sound hebben bedacht die ze ‘funny’ noemden. Dat zijn de groene toetsen op het orgel. Ze hebben namen als ‘funny’, ‘solo funny’, en ‘double funny’. De makers wilden dus een funny sound creëren en dat is ze dus gelukt.
Hoe belangrijk is het plezier hebben in het doen van je optredens?
Iemand zei ooit: ‘Waarom zou je je de gehele dag bezig houden met dingen die niet leuk zijn? Je kunt je beter bezig houden met dingen die leuk zijn en als je daar verder niets mee bereikt heb je in ieder geval verder een leuke dag gehad’. Ik kan inmiddels lol maken en er van leven en dat is natuurlijk geweldig.
Je zit niet altijd achter je orgel tijdens je shows. Studeer je alles in wat je dan doet zoals een dansje met iemand uit het publiek of is dat meer impulsief?
Indien ik alleen optreed, moet ik me sowieso bezig houden met de nummers spelen maar je moet het publiek ook vermaken met andere dingen. Zo ga je er dan vanzelf wat dingen bij doen als een stagedive of een dansje. Mijn eerste optreden was er één waar ik niets anders deed dan ziten en spelen en ik had verder geen enkel contact met het publiek. Na een aantal shows te hebben gedaan, ga je je wat meer proberen te verplaatsen in de mensenmassa die voor je staat. Ik denk dan:’Wat zou ik nou hilarisch vinden op dit moment?’ en dat idee voer ik dan uit. In sommige landen kun je ook inspelen op wat daar leuk gevonden wordt dus in Nederland doe ik ook een Marco Borsato nummer. Ik heb voor deze editie van Wacken ook wat bedacht. Ik ga deze Wacken Open Air afsluiten door mijn Heimorgel aan diggelen te slaan. Ik noem dat de Wacken Heimorgel Massacre!
Wat zou je nog willen bereiken?
In principe heb ik alles bereikt. Ken je de volkswagen Bon Jovi uitvoering? Ik wil dat er een Passat Mambo Kurt op de markt komt en daar moet dan een echt Heimorgel inzitten, hahaha.
Links: