Interview Enthral
In navolging op het fantastische nieuwe album van Enthral (klik
hier voor de review) stelde ik de band een aantal vragen. Gitariste en mede
oprichtster Gunnhild Bratset voorzag mij van uitgebreide antwoorden.
Kun je Enthral aan ons introduceren, voor degenen die niet bekend zijn met
de band?
Enthral is ontstaan in 1995, als direct resultaat van muzikale experimenten,
uitgevoerd door drummer Kjetil Hektoen en mijzelf in onze woonplaats
Sunndalsøra, in het noordwesten van Noorwegen. We hadden beiden al in
verschillende locale bands gespeeld maar omdat we moeite hadden om met andere
leden van deze bands onze ideeën omtrent een donker en atmosferisch muzikaal
project volledig te ontplooien besloten we als duo verder te werken. In het
eerste jaar hebben we de oefenruimte niet veel gezien, maar er is een identiteit
ontstaan en er zijn fundamenten gelegd waar we ons ook nu nog aan vast proberen
te houden ondanks veranderingen in het verleden en ongetwijfeld ook in de
toekomst. We proberen de kern puur te houden, om het zo maar te zeggen. Behalve
Kjetil en ik zijn er in de afgelopen jaren veel mensen betrokken geweest bij
Enthral. Martin Rafoss, onze bassist, heeft zich in het tweede jaar van het
bestaan van de band bij ons aangesloten. Onze laatste aanwinst is gitarist Ronny
Hansen, die sinds ongeveer een jaar deel uitmaakt van de band. Kjetil neemt de
vocalen voor zijn rekening. We hebben drie albums uitgebracht, en met deze
laatste heb ik echt het gevoel dat we sterker zijn dan ooit. Het schrijven van
de nummers, de uitvoering ervan en de productie zijn naar een nieuw niveau
gestegen.
Waarom is Enthral volgens jou de moeite waard om te gaan beluisteren?
Het is natuurlijk moeilijk een neutraal oordeel de vellen over ons eigen
werk, iets waar je zoveel tijd aan besteed en waar je zoveel inzet in hebt
gestoken. Enthral is niet makkelijk in een hokje te plaatsen. We zijn begonnen
als black metal project in 1995 en we zien onze muziek nog steeds als black
metal. Het heeft typische elementen uit wat bekend geworden is als Norwegian
black metal, en elementen die juist helemaal niet typerend zijn. We kunnen
ergens een avant-garde draai aan geven en dan in een oogwenk overgaan naar old
school grimmigheid. We hebben ook elementen uit deathmetal, thrash en meer
groovy geluiden als bijvoorbeeld Black Sabbath, maar dan ook weer niet. Je zou
kunnen zeggen dat Enthral een Norwegian black metal band is met deathmetal en
thrash invloeden. Dat zou waar zijn, maar ook weer niet waar. Als je een
dergelijke beschrijving leest denk je te weten hoe een band ongeveer klinkt,
aangezien er aardig wat bands zijn waarbij de beschrijving van hun geluid en hoe
ze daadwerkelijk klinken inderdaad overeenkomt. Dit is bij Enthral niet zo!
Ondanks de genoemde elementen klinkt het resultaat bijzonder en op een manier
die uniek is voor ons, een soort Enthral handtekening. Het is snel, technisch,
heavy en agressief met een bizarre, donkere en lugubere sfeer. De vocalen en
teksten zijn ook opwindend en uitzonderlijk. Ik moedig iedereen aan om ons
nieuwe album te gaan halen en het voor zichzelf te horen.
Op Subterranean Movement is de donkere atmosfeer een centraal punt
in de muziek. Dit is voor Enthral altijd belangrijk geweest, maar sinds The
Mirrors Opposite End is er het één en ander veranderd. Kun je beschrijven
hoe deze veranderingen tot stand gekomen zijn?
Het is waar dat de donkere atmosfeer altijd een belangrijk deel van Enthral’s
expressie is geweest, hoewel we ook dingen hebben gedaan waarbij we ons hier
niet in eerste instantie op hebben gericht. Over het algemeen kan ik wel zeggen
dat deze donkere atmosfeer één van de voornaamste redenen was voor de
totstandkoming van de band, en nog steeds een belangrijk ingrediënt is, het
levensbloed van onze muziek. Voor wat betreft de veranderingen, deze zijn op een
natuurlijke wijze tot stand gekomen. The Mirrors Opposite End was heel
anders dan voorganger Prophecies of the Dying, en tussen deze twee albums
zat een jaar. Vijf jaar later zou je niet verwachten veranderingen te horen?
Misschien als er geen enkele activiteit was geweest in die jaren, zowel voor de
band als geheel als voor iedereen op zich, dat er niet zoveel verandering en
nieuwe elementen zouden zijn in Enthral’s muziek.
Ben je tevreden met het resultaat? Zijn er dingen die je toch anders zou
hebben willen doen?
Ik ben erg tevreden met het resultaat. Er is veel gewerkt aan het materiaal
voor we de studio zijn ingegaan, veel meer dan bij voorgaande albums, en dat
heeft zijn vruchten afgeworpen. De uitkomst ligt dicht bij het idee dat ik van
tevoren had over het resultaat en ik weet zeker dat dit ook voor de rest van de
band geldt. Het enige dat ik anders had willen doen is meer tijd besteden aan de
studio opnames, mixen en masteren en gewoon meer tijd in de studio doorbrengen.
De dagen dat we aan het opnemen waren lagen behoorlijk verspreid en sommige
waren ook te kort. We hadden geen enorm studio budget, maar ik denk dat we erg
goed omgegaan zijn met het beschikbare geld en dat het resultaat met deze
middelen niet beter had kunnen zijn. Meer geld beschikbaar hebben zou alleen
bewerkstelligen dat het proces wat comfortabeler was verlopen.
Op de vorige albums waren af en toe vrouwelijke vocalen te horen (Ingrid
Skretting). Waarom niet op Subterranean Movement?
Persoonlijk vind ik dat de vrouwelijke sopraan op het eerste album veel beter
paste dan op het tweede album, daar hadden ze de beste uitwerking. Op een
bepaalde manier zijn we het typische "vrouwelijke vocalen syndroom" een beetje
zat geworden en toen Ingrid ons verliet hadden we niet de behoefte haar te
vervangen. Dit wil overigens niet zeggen dat we haar bijdragen niet hebben
gewaardeerd. Maar zoals je misschien weet werd deze sopraan op beide albums maar
in één nummer gebruikt en is dit dus nooit een erg belangrijk onderdeel van onze
sound geweest. Op dit moment hebben we deze vrouwelijke vocalen ook niet meer
nodig, er is geen natuurlijke plaats meer voor in onze muziek, waarvan de
structuur veel strakker en complexer is geworden.
Hoe worden de nummers gecreëerd?
Er is in Enthral geen vaste formule voor het schrijven van nummers, aangezien
ze op allerlei manieren tot leven komen. Onze oefenruimte is waar het allemaal
tot stand komt. Ieder bandlid is betrokken bij het ontstaan en rangschikken van
nieuw materiaal, veel van de nummers zijn dan ook keer op keer veranderd,
waarbij riffs en segmenten in andere volgorden werden geplaatst en door elkaar
worden geschud. Ikzelf schrijf thuis soms wat materiaal en neem dit mee om aan
de anderen te laten horen, maar veel materiaal komt in de oefenruimte tot stand
als we met z’n allen bezig zijn. Martin en Ronny leveren hierin natuurlijk ook
een bijdrage en Kjetil is misschien niet een standaard drummer, aangezien hij
ook erg betrokken is bij de totstandkoming van de nummers. Ook schrijft hij de
teksten.
Is er een boodschap die jullie met de muziek en teksten willen uitdragen?
Of gaat het er puur om jezelf te kunnen uitdrukken?
Ik kan niet erg specifiek zijn over de teksten aangezien ik die niet schrijf,
maar over het algemeen gaan ze over zelfverbetering, erg kritisch zijn met
betrekking tot de dwaze kanten van de maatschappij en dwaasheid van de massa. Ik
denk dat de boodschap in grote lijnen is: denk voor jezelf en bepaal voor jezelf
wat je van je leven wilt maken. Voorheen waren de teksten meer depressief in de
visie op het bestaan, deze keer denk ik dat er een positievere boodschap achter
ligt. Opbouwend deze keer, niet alleen afbrekend. De overeenkomst is natuurlijk
de houding ten opzichte van verdorven religie, waar we enorm op tegen zijn. En
natuurlijk is het erg belangrijk om ons te kunnen uiten in de muziek. Dat is ook
de reden dat we niet klinken als andere bands.
Hoe zijn jullie in contact gekomen met het Nederlandse Displeased Records,
en waarom hebben jullie voor een samenwerking met dit label gekozen?
We hebben onze demo opgestuurd naar een aantal bedrijven en kregen een aantal
deals aangeboden. Displeased kwam gewoon met het beste aanbod en presenteerde
zich als een professioneel label. Ze zijn niet erg groot geloof ik, maar ook
niet één van de kleinsten. Ik vind dat ze prima werk leveren en meestal zijn we
tevreden over de samenwerking.
Kun je ons iets vertellen over je favoriete bands en albums en over hoe je
hierdoor beïnvloed bent?
Invloeden is moelijk om precies aan te geven. Ik zou graag denken dat Enthral
nergens door beïnvloed is, maar dat zou natuurlijk niet waar zijn. Alle
muzikanten worden min of meer beïnvloed door alles waar ze veel naar luisteren,
of dingen die ze horen die een sterke indruk achterlaten. Beïnvloed worden
betekent niet meteen dat je ook gaat klinken als de band waardoor je beïnvloed
bent. Ik hou van veel verschillende dingen en waar ik naar luister verandert met
de tijd. Qua black metal, ik hou natuurlijk van de klassiekers als Bathory,
Darkthrone, oude Immortal, oude en nieuwe Gorgoroth, "pre-ambient" Burzum,
Mayhem (vooral De Mysteriis Dom Sathanas), het oude en fantastische
nieuwe Thorns en veel meer. Celtic Frost als je dat onder black metal verstaat.
70’s prog als King Crimson en Jethro Tull. De laatste tijd ben ik erg onder de
indruk van de laatste twee albums van Enslaved, omdat ze de atmosfeer van de
betere prog tijden met black metal weten te combineren en fantastisch klinken!
Stoner/doom als Cathedral, Sleep, Orange Goblin en hun 70’s "godfathers" Black
Sabbath. Experimentele rock zoals Sonic Youth. Klassieke deathmetal als Carcass
en Morbid Angel (vooral Covenant). Atmosferische rariteiten als (oude &
nieuwe) When en (nieuwe) Ulver. Klassiek als Rachmaninov (vooral Isle of the
Dead). Ik zou niet kunnen zeggen hoe ik hierdoor precies beïnvloed word,
maar tot op zekere hoogte is dat natuurlijk wel zo. In Enthral delen we een
aantal favorieten, maar onze individuele smaken zijn verschillend.
Na The Mirrors Opposite End hebben de fans een behoorlijk aantal
jaren moeten wachten op Subterranean Movement. Waarom?
Er zijn vijf jaren verstreken sinds The Mirrors Opposite End. Dat
betekend niet dat we al die tijd niets gedaan hebben. Op bepaalde momenten
hebben we onze activiteiten op een laag pitje hebben gezet en de interesse was
op dat moment niet wat die zou kunnen zijn, maar we hebben wel vrij regelmatig
geoefend. In deze periode hebben we drie demo’s opgenomen waarvan de eerste twee
eigenlijk niet veel rondgestuurd zijn. Er is dus veel materiaal dat nooit
uitgebracht is. Ik weet ook niet of dit ooit nog uitgebracht zal worden. We
kregen een aantal deals aangeboden maar hier is eigenlijk niets uit
voortgekomen. De muzikale ontwikkeling die op ons nieuwe album zo sterk naar
voren komt is het resultaat van experimenteren met verschillende stijlen en
expressie. Voor een band als ons, waarin we constant zoeken naar nieuwe
benaderingen van wat we doen is het slechts natuurlijk dat we in al die tijd
zijn veranderd.
Hoe wordt dit in de toekomst, werken jullie al aan een nieuw album?
Ja, ik kan je verzekeren dat je niet nog eens vijf jaar hoeft te wachten op
ons volgende album. We hebben al wat onafgewerkte nummers klaar en dat klinkt
erg veelbelovend. Het nieuwe materiaal zal enigszins anders zijn dan
Subterranean Movement, maar het is nog te vroeg om te zeggen hoe precies.
Ronny heeft deze keer meer kunnen bijdragen met zijn ideeën, waar hij op dit
album niet echt de kans voor heeft gekregen omdat de nummers al geschreven waren
voordat hij bij de band kwam. Dus er zullen nieuwe "twists and turns" aanwezig
zijn. We gaan proberen om voor/in de zomer van volgend jaar de studio in te gaan
en hopelijk kort daarna onze vierde aanval op de mensheid in te zetten. Dit
album zal ook via Displeased worden uitgebracht.
Ik heb gelezen dat jullie voor toekomstige concerten een sessie vocalist
willen aantrekken. Waarom een vocalist en niet een sessie drummer? Zal Stian
Aarstad jullie ook op het podium vergezellen?
Het antwoord daarop is eenvoudig. Het is makkelijker een goede sessie
vocalist te vinden dan een goede sessie drummer. Het is natuurlijk te veeleisend
voor Kjetil om zowel de drums als de vocalen live voor zijn rekening te nemen.
We hebben nu Lloyd (Mannevond) van Koldbrann als live vocalist en dat gaat prima
werken, aangezien zijn performance erg energiek is en hij beschikt over
geweldige vocale talenten. Luister maar eens naar Koldbrann’s debuut
Nekrotisk Inkvisition om het bewijs hiervan geleverd te zien. Ik weet dat
Kjetil ook graag live de vocalen zou willen doen, maar dan moeten we wel een
extreem goede drummer zien te vinden aangezien Kjetil’s stijl en onze muziek
nogal bijzonder is. Stian Aarstad zal ons niet vergezellen op het podium
aangezien hij geen vast bandlid meer is. Hopelijk zal hij ons blijven helpen in
de studio, zowel als technicus als met synths, hoewel dit niet echt een sterk
aanwezig onderdeel van onze muziek meer is. Maar we zouden graag nog eens met
hem samenwerken.
Kunnen we in de nabije toekomst concerten van Enthral verwachten in
Europa?
Op het moment zijn de plannen voor optredens een beetje vaag, maar we zullen
in elk geval optreden in Noorwegen en hebben al een aantal datums vaststaan.
Belangrijkste op het Legions of the North festival in Hamar. We hebben ook
gepraat over optredens in het buitenland, zoals onder andere Zweden en
Nederland, maar hiervoor zijn nog geen concrete plannen. Als we de kans en een
redelijke deal krijgen (waar we niet teveel geld aan zouden verliezen) zullen we
het zeker doen! Kijk in ieder geval op
www.enthral.org voor updates.
Feel the darkness.