Interview Control Human Delete
De nieuwste reden waarom de buren niet aan de nodige nachtrust toekomen heet Terminal World Perspective, het nieuwste werk van de Nederlandse band Control Human Delete. Sinds de plaat mijn brievenbus heeft weten te vinden is hij niet meer uit de cd-speler te slaan. Reden genoeg om me eens in de band te verdiepen door ze eens aan wat vragen te onderwerpen.
Om bij het begin te beginnen, zou je de band eens willen introduceren?
Ik neem namelijk aan dat nog niet iedereen bekend is met CHD, zelfs op
Zwaremetalen, waar jullie op het forum toch redelijk wat aandacht
verkregen hebben.
Control Human Delete is een band met de wortels in het Black Metal
genre, alleen gebruiken wij naast donkere riffs veel andere
sfeerelementen om de muziek nog donkerder en nog intenser te maken
zoals veel lagen synthesizers. Denk hierbij niet aan symphonische Black
Metal, wij gebruiken toetsen op een manier wat je vooral terug vind in
donkere ambient of in filmmuziek. Daarnaast gebruiken we drumcomputers
om onze futuristische muziek op onmenselijke manier te laten ontploffen
waar dat nodig is. Onze albums zijn altijd gemaakt op een concept
manier zowel tekstueel als muzikaal en handelen over grote kosmische
thema’s en de rol van de mensheid in dat geheel.
Het heeft heel wat jaren geduurd na de release van de eerste mcd Error
Spectre tot de volgende release van het album Terminal World
Perspective. Waarom heeft het zo lang moeten duren?
Line-up problemen. Onze toenmalige drummer is vrij vlot na het uitkomen
van Error Spectre vertrokken om muzikale redenen. Nu is het al vrij
lastig om een getalenteerde metaldrummer te vinden in Nederland, laat
staan een drummer die in een vernieuwende band zoals Control Human
Delete wil spelen. We hebben na het vertrek van onze toenmalige drummer
wel een aantal drummers op bezoek gehad en met één hebben we zelfs een
jaartje aangemodderd maar uiteindelijk konden we niet samen de muziek
maken die we voor ogen hadden en daarom zijn we toen uit elkaar gegaan.
Meteen daarna hebben we de overstap gemaakt naar de drumcomputer en
zijn we met het schrijfproces weer bij nul begonnen omdat het liggende
materiaal niet meer relevant was en was toegespitst op een fysieke
drummer.
We hadden geen zin om weer een demo te doen en weer daarmee langs de
deuren te gaan, we wilden een kant & klaar produkt bij een label kunnen
neerleggen. Misschien een ongewone aanpak, maar het heeft ons wel een
langverwachte deal opgeleverd waar we trots op mogen zijn vind ik.
Uiteindelijk wisten jullie het label code666 (waar ik toevallig zelf
ook een zwakje voor heb) weten te strikken voor de release van Terminal
World Perspective. Hoe bevalt het tot dusver bij de Code666-familie?
Erg goed, ze zijn een klein label maar staan in de underground wel
bekend als kwaliteitslabel. Een label wat ongewone kwaliteitsbands in
de stal heeft. Daarom is het erg prettig om bij Code666 onderdak te
hebben. De fans van eigenzinnige BM weten dat Code666 geen standaard
troep aflevert en daardoor hebben wij meteen een streepje voor.
Daarnaast geven ze ons een flinke prioriteit en ze doen werkelijk hun
best om ons album te promoten. De promo’s gaan naar plekken waarvan ik
niet wist dat ze daar metal luisterden haha. Voortvloeiend daaruit is
een stroom van interviews, die we maar al te graag beantwoorden. Verder
is de distributie van TWP ook goed verzorgd, hij is op veel plekken
verkrijgbaar dus dat is ook zeer positief.
Uiteindelijk mag het eindresultaat van Terminal World Perspective er
wezen. Het album heeft dan nu ook al menig rondje mogen draaien. Na
enig snuffelwerk blijk ik zeker niet de enige te zijn. Hoe ervaar je de
reacties op het album tot dusver, en had je zulk enthousiasme verwacht?
We zijn vooraf al vaak door verschillende mensen gewaarschuwd dat ons
album niet in de smaak zou vallen door het gebruik van de drumcomputer.
Wij zelf zijn wat muziek betreft vrij ruimdenkend dus we hadden er een
hard hoofd in, alhoewel we wel meer van dat soort reacties hadden
verwacht. De meeste reviews (zoals die van ZM) reppen er natuurlijk wel
over maar hebben als eindoordeel dat het wel erg goed binnen ons geluid
past. Ik ben blij dat er zo over gedacht wordt en dat we in dat opzicht
het tegendeel hebben bewezen. De meeste reviews zijn zwaar onder de
indruk van ons album en daar zijn we erg blij mee natuurlijk. Ikzelf
had zoveel positieve reacties niet verwacht eigenlijk, ook al geloof ik
heilig in de kwaliteit van onze muziek het is toch altijd afwachten wat
de mensen ervan vinden die het allemaal voor het eerst horen. Ikzelf
ben door het schrijfproces, de opnames en het mixen het perspectief een
beetje kwijt geraakt.
Wat waren de reacties die je zelf als de meest bijzondere ervaarde?
De persoonlijke reacties die we krijgen van sommige mensen zijn echt
gaaf. Mensen die ons meteen scharen bij de grote namen binnen dit
genre, bands waar we zelf ook fan van zijn. Dat voelt best goed. Een
kerel uit Amerika mailde ons met de mededeling dat wij Aborym totaal
deden verbleken, dat zijn wel de reacties die een grijns op mijn
gezicht toveren ja!
Ook het uiterlijk van de website en het artwork zien prachtig uit,
passen naar mijn mening ook goed bij het totaalplaatje. Waren jullie
hier ook verantwoordelijk voor, of zijn hier anderen voor aan te pas
gekomen?
Nee we houden eigenlijk alle creatieve uitingen van CHD binnen de band
zelf, dus ook zaken als artwork e.d. Vooral omdat we de kennis in huis
hebben, dus waarom zou je het laten doen? Daarnaast kunnen we het nu
precies zo maken zoals wij dat zelf willen en hebben we de mogelijkheid
om alles naadloos met elkaar te verbinden zonder enige tijdsdruk. Het
enige wat we hebben laten doen op het artwork-vlak zijn de foto’s
binnenin het booklet van TWP. Die zijn gemaakt in Japan door een duitse
fotograaf waar we toevallig mee in aanraking kwamen omdat we bepaalde
foto’s zochten voor het booklet. Die foto’s waren al gemaakt en we
hebben het voor elkaar gekregen om ze in ons artwork te mogen
gebruiken.
Wat me aanvankelijk het meest opviel was het feit dat jullie ervoor
gekozen hebben om de drums te programmeren. Is dit een bewuste keuze
geweest voor de ‘sound’ of hebben jullie geen drummer kunnen strikken
die geschikt genoeg was?
Een beetje van beide. Nadat de drummer van Error Spectre was
opgestapt dachten we snel een nieuwe drummer te kunnen vinden die ook
nog eens een flink stuk rapper moest zijn. De praktijk was anders,
allereerst omdat wij echt een hele goede drummer zochten die wat
ingewikkelder spul kon spelen en daarnaast zochten we iemand die graag
onze muziek zou willen spelen. Daar zat wel een beetje een probleem
want er zijn in Nederland misschien wel een aantal drummers die ons op
dat punt zouden kunnen versterken, de meesten spelen liever safe in een
Death Metal band in plaats van bij ons. We hebben nog een jaartje gewerkt met een
andere drummer maar dat bleek een dood spoor te zijn en we besloten
daarna niet meer op zoek te gaan naar een geschikte kandidaat. Vooral
omdat we het spuugzat waren nog langer door te modderen, het maakte de
band helemaal kapot, de motivatie was echt tot het nulpunt gezakt.
We waren tijdens het componeren al bezig om onze muziek uit te
schrijven binnen software programma’s om zo al wat drumrichtlijnen te
hebben dus voor ons was de overstap niet zo heel groot. Pas toen zijn
we ons gaan beseffen welke mogelijkheden een drummachine met zich
meebrengt en dat je het eigenlijk niet moet beschouwen als een drummer
maar als een machine. Een machine die veel meer extremere dingen kan
doen met je muziek. Nu begeven wij ons sowieso al op het experimentele
en futuristische vlak dus de drummachine past daar in onze ogen ook
perfect tussen, het geeft onze muziek ook nog een extra futuristische
lading.
De eigenzinnigheid druipt van het album af, op een manier die ik nog
nooit eerder gehoord heb. Waar halen jullie de (muzikale) inspiratie
vandaan om zulke muziek te schrijven?
Bedankt! Het was ook onze bedoeling om een eigenzinnige plaat af te
leveren, hoewel je duidelijk onze invloeden kunt horen denk ik dat we
er een geheel eigen gezicht aan hebben meegegeven zodat het niet een
plaat is geworden die al tien keer eerder is uitgebracht door een andere
band. Onze metalinvloeden zijn toch vooral te vinden in de de Noorse
nieuwere school afdeling, bands zoals Thorns, Emperor en Satyricon
drukken een stempel op ons geluid. We zijn gek op die specifieke Black
Metal omdat die bands in onze opinie hun muziek naar een hoger plan
hebben gewerkt eind jaren ’90, waardoor hun muziek stukken intenser en
donkerder werd. Wij wilden ook zulke muziek maken maar wel met zwaar
gebruik van toetsen. Meestal worden toetsen binnen de metal op een
manier gebruikt die ons totaal niet aanstaat, je krijgt al snel een
hele kermisattractie over je heen maar wij wilden de toetsen een
prominente en hele donkere dreigende rol meegeven. Een rol die vaak
hoort binnen ambientmuziek of bij filmmuziek. Ikzelf luister heel veel
elektronische instrumentale muziek om die reden en doe er vaak ideetjes
op om zelf weer te gebruiken, ik ben constant op zoek naar nieuwe
geluiden om zelf te gebruiken.
Ook tekstueel hebben jullie een hoop bronnen gebruikt, die per nummer
vermeld en verklaard staan op jullie website. Hoe pakken jullie het
schrijven van de lyrics eigenlijk aan?
In de officiële release staat natuurlijk ook alles afgedrukt, daar was
echter geen plaats voor op de promo die jij hebt gekregen, daarom
hebben we alles ook op internet gezet om zo wat meer duidelijkheid te
scheppen voor recensenten en natuurlijk belangstellenden die wat
achtergrondinformatie wilden weten. Onze zanger Void is
verantwoordelijk voor alle teksten en concepten. Hij bedenkt zich eerst
een globaal thema en een conceptverhaal en gaat dat later opdelen in
stukken die later verschillende nummers worden. In het geval van TWP
hebben we op het laatst nog wat teksten omgeruild en aangepast omdat
niet het juiste nummer bij de juiste tekst zat qua gevoel en
continuïteit van het album, als wij een album maken is het altijd
puzzelen totdat het correct klinkt, want voorop staat het concept wat
goed in één stuk moet worden gebracht. Wij denken in albums en niet in
losse nummers.
In het verleden hebben jullie je gewaagd aan enkele live-optredens.
Staan er meer op de planning?
Jazeker. Het is alleen zo dat we een jaar of drie niet meer op het podium
hebben gestaan en dat was met een drummer. Ons huidige repertoire is
nog niet live te horen geweest maar daar komt binnenkort verandering
in. Er zijn uiteraard wel wat aanpassingen nodig om onze muziek goed
live te brengen, daar zijn we op dit moment hard mee bezig, om het live
net zo overtuigend te gaan brengen als op cd. We zijn een paar maanden
terug versterkt door Frank Schiphorst op de gitaar, want onze muziek
vraagt om een vertolking door twee gitaristen. We hebben nog geen data
vaststaan, maar we zijn bezig om dit jaar in ieder geval wat optredens
te doen, waaronder naar alle waarschijnlijkheid het festival Stonehenge
op 28 juli in Steenwijk. Dus hou de concertagenda in de smiezen!
Met welke bands zouden jullie graag op pad gaan?
Het liefst natuurlijk met bands die ook in het moderne BM-straatje
liggen, zodat we een avondvullend geheel krijgen van eigenzinnige
muziek. We hebben contacten met Nederlandse bands zoals Apocrypha,
Dimensional Psychosis, Gorath en Next Waste Dimension om in de nabije
toekomst wat optredens mee te doen, dus ik denk dat je daar binnenkort
wel wat meer van zult horen. Wie weet mogen we een keer mee met een
grotere naam mee om zo wat meer naamsbekendheid te krijgen, wie weet.
Hoe pakken jullie het aan met live-optredens? Komen er sessiemuzikanten
bij kijken of wordt er van tevoren geprogrammeerd?
Zoals ik al zei hebben we sinds kort Frank Schiphorst in de gelederen.
Door de gelaagdheid op gitaargebied, is dat met één gitarist niet uit te
voeren. De drums komen uiteraard uit een doosje net als sommige
sequences en samples. De rest wordt allemaal live vertolkt door ons.
Wat zijn de verdere toekomstplannen van de band? Zowel de korte termijn
als de lange termijn.
We zijn al weer een beetje bezig met een nieuw album, maar dat staat
nog in de kinderschoenen eigenlijk. Er is al wel een concept-idee die
af gaat wijken van TWP. Ook de muziek gaat een iets andere kant op
omdat we niet onszelf willen herhalen, maar het wordt er wel één met de
gebruikelijke ingrediënten. Dit keer willen we het wat grootser gaan
aanpakken op het gebied van concept en op het gebied van audio, we
hebben nu wat meer budget om wat betere kwaliteit productie af te
leveren en dat gaan we ook zeker doen, we gaan proberen om op alle
vlakken een beter album neer te leggen. Hopelijk zijn we dit keer wat
sneller dan de vorige keer!
Op de korte termijn hopen we flink wat goede shows af te leveren die
CHD ook als liveband enige status gaan opleveren. Je bereikt er
natuurlijk ook weer andere mensen mee, dus dat is positief.
Dat was het, dank je wel! Het laatste woord is aan jou!
Bedankt voor dit interview, de interesse wordt zeer gewaardeerd! En ik
hoop dat er meer mensen ons album een kans gaan geven na het lezen van
dit interview natuurlijk!
Links: