Interview Cataract
Deze hardwerkende Zwitsers hebben met Kingdom net hun nieuwste schijf uitgebracht op Metal Blade. Ik spreek hierover met gitarist Simon.
Kun je jezelf even voorstellen voor de lezers onder ons die (nog) niet bekend zijn met Cataract?
Hoi, ik ben Simon. Ik speel gitaar bij Cataract. Naast mijzelf zijn er nog Fedi op vocals, Greg op Gitaar, Rick op drums en Mike op bas. We bestaan nu al zo’n acht jaar en we hebben onze tweede full length genaamd Kingdom net twee weken geleden uitgebracht via Metal Blade!
Hoe is het om op dit moment deel uit te maken van Cataract? Jullie hebben net een nieuwe plaat uit. Ben je dan nu meteen veel op tour of zijn jullie voornamelijk bezig met promotie-werkzaamheden?
In Cataract zitten is te gek. Niet alleen nu, eigenlijk al sinds we zijn begonnen. Natuurlijk, elk nieuw album is een volgende stap en iets opwindends, dat wel. We zijn nu inderdaad veel bezig met promotie door middel van interviews en dergelijke. Dat is nu in principe wel een dagelijkse taak.
Maar we zullen ook veel touren! We zullen beginnen met wat kleine tourtjes meteen zodra de cd uit is. Daarna komen de zomerfestivals en dat duurt tot ongeveer einde juli. Tussendoor zullen we ook nog een videoclip gaan opnemen voor het nummer Denial Of Life’.
In september/oktober maken we deel uit van de ‘Hell On Earth’ festivals die in de herfst plaatsvinden en daarna de ‘X-Mass’ festivals in december. Tijdens deze twee tours doorkruisen we het hele continent! We kijken erg uit naar al deze optredens, want ze geven ons de kans om op plaatsen op te treden waar we tot voorheen nooit gekomen zijn. Simpelweg omdat ze te ver waren voor een weekendtripje met enkele shows. We weken ook aan een headline tour maar die staat pas gepland voor 2007 en het is daarom waarschijnlijk nog te vroeg om daar over te praten.
Hoe heeft het tekenen bij Metal Blade dingen veranderd voor jullie als band?
Het was een van de slimste zetten die we ooit hebben gedaan als artiesten. Lifeforce is een erg goed label en we vonden het geweldig er deel van uit te maken, maar het kan je natuurlijk nog geen derde bieden van wat Metal Blade kan bijvoorbeeld. Als je er alleen al over nadenkt waar je onze cd nu allemaal kunt vinden op deze planeet. Dat is bizar. De nieuwe cd wordt verkocht in vrijwel elk land ter wereld!
En dan promotietechnisch gezien. Metal Blade heeft zoveel kantoren in zoveel verschillende landen die allemaal de locale mensen kennen en begrijpen. Dat helpt natuurlijk enorm. We komen ook op andere en grotere tours en hebben op festivals gespeeld waar we niet eens van zouden durven dromen om te spelen voordat we bij Metal Blade tekenden.
Er is ook nog het persoonlijke gedeelte. Je merkt dat ze om ons geven en we hebben dagelijks contact met meerdere mensen daar. Het allerbelangrijkste is echter dat ze ervoor zorgen dat er nieuwe mensen met onze muziek in aanraking komen.
Zit er een specifiek thema achter ‘Kingdom’? Het artwork en de songtitels suggereren een middeleeuws thema.
Dat kan je inderdaad zeggen, ja. Er is altijd een concept achter al onze platen en zelfs tussen de platen onderling. Deze keer zijn we met Kingdom gewoon begonnen met het schrijven van nummers en teksten. We realiseerden ons al snel dat dit album ons voorlopig beste en meest intense en in-your-face album zou worden. We hebben geprobeerd een concept te creëren waarmee we kunnen visualiseren waar de nummers over gaan. Kingdom is, om het kort uit te leggen, gebaseerd op de aloude theorieën over goed en kwaad en yin en yang. We wilden ook een contrast creëren tussen goed en kwaad als je de layout bekijkt. We hebben hiervoor symbolen als het normale en het omgekeerde kruis gebruikt.
We vinden het belangrijk dat er aandacht wordt besteed aan een goede layout. Een cd is meer dan alleen muziek. Het moet laten zien wie je bent als band en waar je voor staat.
De ontwerper voor het artwork van Kingdom is Chris Kather. Hij heeft ook gewerkt met bands als Hatesphere en Deadsoil. Ik vind echt dat ie een meesterwerk heeft afgeleverd met het maken van de layout die gebaseerd was op ons concept.
Hoe gingen de opnamesessies voor dit album? Ik heb begrepen dat jullie hebben opgenomen in Tue Madsen’s Antfarm studio. Hoe was dat? Wat is hij voor figuur om mee te werken?
Nou, het is eigenlijk totaal teamwork. Normaal gesproken komen Greg en ik met wat riffs enzo. We gaan er dan met onze drummer Rick voor zitten en arrangeren de structuur van het nummer. We repeteren en herarrangeren het dan een paar weken en voegen dan de bas toe. We werken er dan nog even aan voordat Fedi er bijkomt met de tekst. Dan komt het moeilijkste gedeelte, omdat we er soms van houden om nummer compleet om te gooien. Zo werken we normaak gesproken en we houden van die werkwijze. Op die manier zijn we er zeker van dat we het beste uit elke riff halen.
Deze keer hadden we er nog een extra ‘snufje’ bij. Tue was betrokken bij het complete schrijf- en het pre-productieproces. Hij gaf dus zijn mening over bepaalde riffs en bepaalde nummers zodat we wat dingen uit konden proberen, nog voordat we de studio in gingen. Dat was nieuw voor ons maar erg uitdagend en het was goed voor de nummers! Hij heeft ons vanzelfsprekend ook erg geholpen met het geluid van het album en algehele gevoel dat het album moest krijgen. Het was dus totaal teamwork zoals ik al zei en daar waren we erg blij mee. Het zorgde ervoor dat we meer een soort van familie werden en dat vonden we erg prettig.
Ik vond het geluid van de nieuwe plaat wat mechanisch klinken. Is dit een bewuste keuze geweest of is dit zo ontstaan? Wat zijn je gevoelens over het geluid van de nieuwe plaat?
Ik begrijp wel dat je het geluid wat mechanisch vind klinken, met name in de eerste paar nummers is de productie erg op het randje. Inderdaad wel wat mechanisch, maar tegelijkertijd grijpen deze nummers je bij de strot en laten ze een verpletterende indruk achter.
Naar onze mening zit het dichter bij onze live-sound dan ooit tevoren. We hebben zelfs al onze versterkers en gitaren gebruikt die we bij onze optredens ook gebruiken. We hebben geprobeerd ervoor te zorgen dat het een van onze live shows zo dicht mogelijk benaderd. We hebben zelfs geen fouten gecorrigeerd, alleen wat kleine dingetjes. Het is allemaal erg rauw en live. Ik ben er zelf erg tevreden over.
We wilden natuurlijk niet de sound van ons vorige album, With Triumph Comes Loss, kopiëren. We wilden een schepje meer van alles. We vinden deze sound te gek. Het is waar Cataract staat in 2006.
Een tijd terug heb ik een optreden van jullie gezien. Ik vond dat jullie live-show (geen gimmicks, maar gewoon een belachelijk strakke en energieke podium-act) jullie onderscheidt ten opzichte van veel metal(core) bands die alleen op plaat kunnen presteren. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Ik ben blij dat je dit zegt. We willen niet meedoen aan al dat nepgedrag. We zijn gewoon live en rauw. We zijn gewoon fans voor de fans. We zijn niet anders dan het publiek, gewoon een stel gasten die lol hebben in wat ze doen. Waarom zouden we ons gaan lopen verkleden en meer va dat soort ongein? We willen onze meest persoonlijke en echte kant laten zien. Ik ben erg blij dat dit overkomt naar buiten toe. Een podiumact is belangrijk maar in onze ogen moet deze wel echt zijn. Het moet uit je hart komen omdat je er van houdt.
Jullie komen uit Zwitserland. Wat voor extreme muziek scene is er daar?
Ik kan je vertellen dat we een erg sterke scene hebben in Zwitserland. De metal scene in Zwitserland heerst! Er zijn erg goede bands zoals Requiem. Hun nieuw plaat op Massacre is te gek! Disparaged is ook een erg goede old school death metal band. Natuurlijk is ook Celtic Frost weer terug! Yeah! Ook zijn er kleinere bands als Censored, Dark Day Dungeon en Despise die onze stijl muziek spelen en erg goed zijn.
Er zijn veel goede bands en we hebben een van de beste, zo niet dé beste fans ter wereld. Iedere show is een volle zaal. Er zijn veel metalheads in Zwitserland. Het is niet normaal, maar we hebben minimaal driehonderd kids op elke show. En we horen dan nog niet eens bij de grootsten uit ons land zoals Celtic Frost en Gotthard. Ik hou van metal-Zwitserland!
Spelen jullie voornamelijk in Zwitserland of in Duitsland (of misschien juist nog ergens anders waar we het helemaal niet verwachten)?
We treden op allerei shows op in heel Europa. Zwitzerland en Duitsland zijn inderdaad de landen waar we het meeste optreden, maar we proberen op tours elk mogelijk land aan te doen.
Wat zijn jullie verwachtingen voor het nieuwe album?
Verwachtingen? Die hebben we nooit. We kunnen alleen hopen op dingen die mogelijk gebeuren, maar we hebben alleen verwachtingen met betrekking tot onszelf. Alles wat we eigenhandig kunnen beïnvloeden. Verder zijn er alleen dromen die we proberen waar te maken. Ik denk niet dat het juist is om verwachtingen te hebben over dingen die je toch niet kunt beïnvloeden. Alles gebeurt met een reden, je kunt alleen je best doen om er voor te zorgen dat je de goede kant opgaat.
Ik hoorde dat jullie een te gekke release show hadden. Zo schenen de fans te kunnen stemmen welke covers jullie zouden spelen? Kun je hier iets over vertellen?
Ja, het was een absoluut gekkenhuis! Deze show was een van de meest memorabele in onze hele carrière tot nu toe en volgens mij gold dit ook voor iedereen die de show bezocht. We hebben inderdaad onze fans laten stemmen welke covers we zouden spelen na de reguliere set. We hebben ze een stuk of 15 nummers gegeven om uit te kiezen en we hebben er daar tien van gespeeld. Iedereen zong mee en was aan het feesten. Zeshonderd kids, dat was te gek. Kun je je voorstellen, zoveel kids die Refuse/resist, of World Peace meezingen? Ik kan je vertellen, het gaf me rillingen. Hahaha. Het was in ieder geval een erg bijzondere nacht. Ik hoop dat we in de nabije toekomst nog eens zoiets kunnen doen.
Heb je nog iets te melden aan onze lezers?
Erg bedankt voor het interview! Bezoek allemaal www.cataract.cc voor updates, shows en nieuws. Support your scene!