Interview Andy La Rocque

Interview Andy La Rocque (o.a. gitarist bij King Diamond)

Andy LaRocque is het meest bekend van zijn werk bij King Diamond maar hiernaast produceert hij en is hij te horen op tal van metalplaten als gastmuzikant en was hij onderdeel van de monsterline-up, die Individual Thought Patterns heeft ingespeeld. Andy is de enige muzikant, die op alle King Diamond albums te horen is en daar The King geen interviews doet tijdens het touren maar er wel de mogelijkheid was om met een ander bandlid te praten, liet ik me die kans niet ontnemen. De middag voor het optreden in de 013 in de kleedkamer, had ik een gezellig praatje met Andy La Rocque en bleek drummer Matt Thompson ook aanwezig te zijn, die hier en daar wat aanvulde.

Allereerst zou ik graag willen weten wat je invloeden als gitarist zijn?
Matt: Porno!
Andy lacht: Ik denk vooral Randy Rhoads, Michael Schenker en misschien Steve Vai in zijn beginjaren. Er zijn een hoop gitaristen uit de jaren ’70 en ’80, die me hebben beïnvloed. Jake E Lee en meer van dat soort gitaristen. De gitaristen, die aan de basis stonden zeg maar.


Schenker speelde hier laatst nog.

Waar?
Hier in de 013.
In de grote zaal? Cool!

Andy LR action
Zijn er producers, die je waardeert vanwege hun geluid?
Ik denk dat dat Andy Sneap is. Wat hij bereikt, vind ik erg tof. Er zijn tegenwoordig een hoop producers, die een goeie sound neerzetten maar verder ben ik niet zo thuis in al die namen, maar Andy Sneap is één van de goede nieuwe producers. Hij speelde vroeger toch in ehm… Sabbat?

Ja dat klopt.

Je hebt op verschillende metalalbums meegespeeld waaronder de klassieker Individual Thought Patterns van Death. Kun je een album noemen waarvan je zegt:”Man, daar had ik graag op mee willen doen?”

Hmm… wat zou dat kunnen zijn. Ik denk elk album waarop een slecht spelende gitarist is te horen. Nee geintje even denken…
Andy vervolgt met enthousisasme:”Een Candlemass-album! Dat zou onwijs gaaf zijn met Leif en Messiah!”

Heb je een voorliefde m.b.t. je muzikale activiteiten? Oftewel: doe je liever live-optredens of ben je liever aan het werk in de studio?
Ik houd van beide even veel. Het zijn namelijk twee totaal verschillende werelden. Het produceren van andere bands is meer een soort van ‘thuis’ zijn. Je hebt alles min of meer onder controle en dat is prettig. En op tournee gaan en live spelen is iets totaal anders. Ik houd dus van beide in de juiste dosis en ik heb die twee dingen nu aardig in balans.

Morgen is jullie laatste optreden van de tour in Londen. Wat ga je doen als je weer thuis bent?

Ik heb zo’n 5 dagen vrij en dan duik ik weer de studio in.


Wow. Dus je bent een echte workaholic! Wat drijft je dan om drie levens in één leven te leven?


Lacht.

Matt: rekeningen.
Andy: Rekeningen. Ja dat is een goeie. Er moet geld op de plank komen om te kunnen doen wat ik wil doen. Natuurlijk is de hoofdzaak dat ik houd van wat ik doe maar om de rekeningen kom je niet heen. En zoals Matt altijd zegt:”Het is beter dan tafels bedienen.”

Wat vind je van de huidige metalscene?

Wat kan ik daar over zeggen? Er zijn zoveel bands, die niet de aandacht en waardering krijgen die ze wel zouden moeten hebben. Daarnaast zijn er ook een hoop slechte bands. Ik denk dat de cd-kopers vandaag de dag wel weten of een cd van een band van goede kwaliteit is of minder goed. Tien jaar geleden begon iedere gast maar blackmetal te spelen. Ook als het niet goed was, werd het album uitgebracht en mensen kochten het gewoon. Nu heeft er een selectie plaatsgevonden en dat vind ik een goed iets.

Je bent de enige die te horen is op alle King Diamond cd’s. Jullie hebben al een hoop muziek afgeleverd maar nooit de stap gemaakt naar een grotere maatschappij. Waarom is dat?

Ik ben liever nummer één of twee als prioriteit op een kleiner label dan nummer 50 bij een grote maatschappij. Er zijn zoveel van die verhalen van bands, die de overstap maakten naar een groter label en teleurgesteld raakten want na het tekenen blijkt niemand echt interesse in je band te hebben. Je weet niet naar wie je moet gaan als je iets nodig hebt. En als je daar achter bent, hebben ze die persoon al weer vervangen. Na een jaar of twee kun je dan weer vertrekken indien je niet genoeg verkoopt. Dus ik ben liever een grote prioriteit op een kleiner label dan een lage prioriteit op een groter label. We zitten in ons geval dus in een goede situatie.Aan de andere kant is het zo dat als je miljoenen van elk nieuw album verkoopt, je wel een prioriteit voor een groot label wordt en dan heb je wel tal van mogelijkheden m.b.t. distributie en reclamecampagnes enzo maar wij verkopen geen miljoenen.

Andy en Matt

Maar je hebt wel een naam binnen de metalscene.

Oh ja zeker weten.

Wat is dat dan toch m.b.t. jullie sound? Vanaf de eerste klanken van een nummer kun je al zeggen: dat is een King Diamond album en dan bedoel ik nu niet de karakteristieke stem van King maar de karakteristieke gitaarharmonieën ondanks dat er al aardig wat wisselingen geweest zijn in de afgelopen jaren.

Daar ben ik het mee eens. Het is echter een natuurlijk iets. Natuurlijk zijn er kleine verschillen te horen wanneer er een wisseling is geweest maar aan de manier waarop we onze songs schrijven en denken is niet veel veranderd t.o.v. vroeger.


Dus fans hoeven ook niet bang te zijn dat jullie ineens een totaal anders klinkende plaat op de markt zullen brengen?
Nee. We hebben nooit geprobeerd om commercieël te zijn. We maken gewoon muziek, die bij onszelf past en die komt dus heel natuurlijk tot stand.

Ik las dat jullie al bezig zijn met de opnames voor het nieuwe album. Kun je daar al wat over vertellen?

Matt: De drumpartijen staan erop, alsmede de slaggitaarpartijen en alle baspartijen. We hoeven dus alleen nog maar de gitaarsolo’s, de zang en de keyboardpartijen op te nemen.

Andy: Sommige keyboardpartijen staan er ook al op.
Matt: Oh? Die heb ik nog niet gehoord. De baspartijen heb ik trouwens ook nog niet gehoord. Maar wat ik tot nu toe heb gehoord, klinkt erg lekker.

Hebben jullie al een datum vastgesteld waarop het nieuwe album uit zou moeten komen?

Andy: Nee, nog geen echte datum maar we proberen het album eind februari op de markt te brengen.

Een nieuwe conceptplaat neem ik aan?

Ja, maar ik weet nog niet wat voor verhaal het wordt.

Matt: Hij heeft wel een soort van idee maar dat is nog niet uitgewerkt.

Is het nog steeds zo dat jij zo’n 40% van het materiaal schrijft en King de rest?

Ja zoiets. King Diamond speelt slaggitaar wanneer hij materiaal schrijft. Niet op het echte album maar op de demo’s dus.

Is hij een goede gitarist?

Wat is een goede gitarist? Hij kan zich muzikaal uitdrukken en kan dus spelen wat hij wil om dat te bereiken. Hij is een componist.

abigail hoes

Heb je een favoriet King Diamond album?
Ik denk dat wanneer ik terugkijk en de sfeer, die een album met zich meedraagt, dat Abigail is.

Matt: Bij mij is dat ook het geval. Er is iets met die plaat.

Kun je dat omschrijven?

Het is een plaat, die ik elke keer weer opnieuw aan kan zetten zonder dat ie me gaat vervelen. Je hoort gewoon dat er iets aparts gebeurde in de studio toen ze deze plaat opnamen.

Welke songs speel je het liefste zonder dat je even rekening houdt met wat het publiek wil horen?

Een aantal van mijn favorieten hebben we op dit moment opgenomen in de set. Dat zijn in ieder geval: Black Horseman, Sleepless Nights, Eye Of The Witch, Halloween. De klassiekers zeg maar.
Matt: Ja, ik ook. We hebben echt heel veel lol gehad met Arrival, Mansion In Darkness, Halloween en Evil.
Ik denk dat hetgene wat het leuk maakt om een song live te spelen de reactie van het publiek is. Als het publiek enthousiast reageert, heb ik er meer plezier in zoals bij Halloween. Ze gaan dan helemaal los.

Hoe is de tour verder verlopen?

Het was geweldig. We hebben een aantal keren voor behoorlijk uitzinnig publiek staan spelen in Rusland.

Andy vult aan: Roemenië, Bulgarije,Belgrado, Servië.
Matt: Servië! Ja dat was echt een gekkenhuis.

Even een vraagje tussendoor voor de gitaristen. Wat voor spullen gebruik je?

Ik gebruik Comparison gitaren, Japanse gitaren zijn dat. Erg fijne gitaren zijn het. Ik heb er drie bij me en één heb ik er thuis staan. Verder gebruik ik een Ovation-acoustische gitaar. Ik speel over twee 4×12 kasten met Celestion Vintage Speakers en Marshall versterkers en een Digitech pedalenbak. Een simpele set-up dus.

Je hebt ook een tijd op BC Rich gitaren gespeeld. Is er een reden waarom je daar niet meer op speelt?

Het bedrijf werd overgenomen en ze namen een aantal andere artiesten erbij en toen waren we niet meer de prioriteit, die we daarvoor voor hen waren. Toen had ik zoiets van:”Oké dan ga ik op zoek naar een goede nieuwe gitaar.” Ik heb echter al mijn BC Rich gitaren nog wel.

Nadat je op Individual Thought Patterns hebt gespeeld, heb je nog een keer een project gedaan genaamd Illwill. Zijn daar nog plannen mee of zijn daar nog songs van overgebleven?

Nee, alleen een paar demo’s. Misschien een stuk of 6 a 8 songs waar we niks mee hebben gedaan.

Staan er binnenkort nog nieuwe projecten op stapel?

Nee, op dit moment niet. Misschien dat ineens de drang weer in me opkomt om iets te doen maar dat zie ik dan wel weer.

Is het niet moeilijk om met verschillende gitaristen hetzelfde te bereiken daar de gitaartandem binnen King Diamond een aantal keren is gewijzigd?
De meeste gitaristen, die in King Diamond speelden, hebben hun eigen stijl net als ik die heb. Een groot probleem is dat niet. Ook al bestempel ik de line-up met Michael Denner ten tijde van Abigail nog steeds als de klassieke line-up.

Hoe kijk je aan tegen het feit dat er zoveel verschillende genres zijn?

Matt: Ik vind dat geweldig. Metal is versplinterd tot een heleboel sub-genres. Hetzelfde is het geval geweest met jazz-muziek. Het begon allemaal als rag-time en daarna kreeg je al die andere stijlen. Hoe meer hoe beter en het mooie is dat er ruimte is voor alles.

Om af te sluiten dan de laatste vraag. Wat zijn je drie meest favoriete albums?

Andy: Oh nee! Ehm… elk van de U.F.O. albums waar Michael Schenker op meespeelt, elk van de Black Sabbath albums met Ozzy en nog iets. Oh ja Demons And Wizards van Uriah Heep. Ik doe er nog een vierde bij: de eerste en het tweede album van Ozzy Osbourne: Blizzard Of Ozz en Diary Of A Madman. Randy Rhoads was een geweldige gitarist. Het is nu zo’n 24 jaar geleden dat hij overleed en nog steeds eeuwig zonde.

Bedankt voor jullie tijd.

Is goed man. Ik geloof dat we zo moeten soundchecken. Jaco jij ook bedankt. Bye.

Links: