Op 27 augustus brengt Jinjer met het album Wallflowers één van de meest geanticipeerde albums van 2021 uit. De band is al jaren aan een opmars bezig en nestelt zich inmiddels comfortabel in de top van de metalwereld. Bij Zware Metalen kregen we de kans om één van de laatste plekjes in het drukke schema van frontvrouw Tatiana Shmayluk te bemachtigen. Dit gaf een klein inkijkje in het dagelijks leven van een muzikant en de hectiek die komt kijken bij het maken en promoten van een nieuw album. Tegelijkertijd leren we ook de vrouw achter deze Oekraïense succesformatie kennen.
Hallo Tatiana, onwijs bedankt dat je vanavond tijd voor onze lezers vrij kunt maken om over het nieuwe album te praten!
Geen probleem! Dit is mijn vierde interview achter elkaar nu, dus vergeef het me als ik een beetje moe klink.
Dat kan ik me heel goed voorstellen. Met het nieuwe album dat eraan komt ben je vast constant interviews aan het geven?
Ja, inderdaad. Laat me heel even kort mijn beklag doen. Gisteren was het precies drie maanden geleden dat we begonnen met het geven van interviews. Om de twee dagen geef ik interviews en dan gemiddeld zo’n drie per dag. (diepe zucht)
Haha, ja en dan moet je elke keer weer dezelfde vragen beantwoorden…
Ja, en weet je wat het is. Ik beantwoord ze allemaal, maar ik vergeet telkens wat ik eerder al gezegd heb. Dus ik moet elke keer weer nadenken over het antwoord.
Je bent in ieder geval geen muzikant geworden om vragen te beantwoorden, maar je wilt muziek maken!
Ja, dank je wel dat je het begrijpt! Ik had het nodig om dat even te horen.
Zo, hoe zag je dag er vandaag uit, naast het geven van interviews?
Ik had een drukke dag vandaag. Gisteren hadden we nog een klein feestje van een vriend, dus vanochtend was ik wel een beetje moe. Maar we gingen vandaag de studio in om te repeteren voor de aankomende tour. Snel naar huis voor het avondeten en daarna ben ik begonnen met het geven van interviews. Dit is de laatste en daarna ga ik lekker slapen.
Oké, genoeg over de dagelijkse ongemakken! Je bent vast onwijs enthousiast over het nieuwe album dat eraan komt?
Ja ontzettend enthousiast! We kunnen niet wachten totdat de hele metalgemeenschap het nieuwe album kan horen. Ik ben heel benieuwd naar wat onze fans vinden van het album.
Het afgelopen jaar is er veel tijd geweest om nieuwe muziek te schrijven. Op welke manier heeft dat het proces van muziek schrijven veranderd voor jullie? Hebben jullie bepaalde zaken anders aangepakt dan op de voorgaande albums en EP’s?
Ja, voor de muziek is dat zeker anders gegaan. We hadden nu veel meer tijd om de muziek te schrijven. In het verleden hadden we slechts vier maanden om de nummers te schrijven en op te nemen. Nu hadden we ineens meer dan een jaar. Dus we hebben alles heel grondig kunnen doen. Maar dat geldt alleen voor de muziek! De andere bandleden zijn vorig jaar zomer ergens begonnen met het schrijven van nieuw materiaal. Ik houd ervan om te werken onder grote druk. Ik heb deadlines nodig, dus ik heb het schrijven van de teksten heel lang uitgesteld. Voor mij was het zoals normaal: ik ben de dag voordat we de studio ingingen pas begonnen met het schrijven van de teksten. Wel maar één nummer per keer. Dus ik schrijf een nummer en de dag erna gaan we de studio in. De volgende dag is een vrije dag, dus dan schrijf ik weer nieuwe teksten voor het volgende nummer. Ik had het ook op de goede manier kunnen doen en vorig jaar al kunnen beginnen.
Maar goed, als je vorig jaar al was begonnen, dan had je teksten geschreven over je gevoelens van die tijd. Nu was je wel in staat om te schrijven over de dingen je nu voelde en meemaakte.
Precies! Emoties, gedachten en ideeën zijn allemaal vers. Sommige nummers hadden anders nooit op deze manier het levenslicht gezien, zoals Disclosure!. Dit nummer is geïnspireerd op een gebeurtenis die ik en Eugene (Jinjer‘s basgitarist, red.) hebben meegemaakt. We gingen samen naar een interview met een Oekraïense YouTuber. En dat was echt een complete ramp! Dat gaf me weer voeding voor nieuwe inspiratie. Alles gebeurt met een reden.
Hoe gaat het schrijfproces voor jou in zijn werk? Ga je eerst de muziek uitvoerig beluisteren of komen de ideeën vanzelf?
De andere gasten hebben de nummers dan al gemaakt of grote delen daarvan. Daar maken ze een heel grove opname van, een soort demo. Dat sturen ze naar me op en dan ga ik het heel vaak luisteren. Soms wel dagen achter elkaar om echt het gevoel te begrijpen dat het nummer moet uitdragen.
Zou je iets kunnen vertellen waar het album inhoudelijk over gaat?
In zijn algemeenheid heeft het album een behoorlijk donkere ondertoon. Een donkere, melancholische en depressieve uitstraling. In mijn teksten werd ik gedreven door mijn eigen emoties en door de gedachten in mijn hoofd. Mijn zorgen en twijfels, maar ook zaken die we meemaken als band. En dat heb ik omgezet naar teksten. Zo gaat Disclosure! dus over dat verschrikkelijke interview, terwijl Dead Hands Feel No Pain gaat over een ziel, die vast zit tussen de wereld van de doden en de levenden. Er is weinig positiviteit op het album, haha!
Oké, veel donkere gevoelens vanuit jouw kant dus. Heeft de hele situatie omtrent de wereldwijde pandemie deze donkere gevoelens nog extra aangewakkerd?
Nee, dit is niet iets van de laatste paar maanden, maar dit zijn gevoelens die ik al vele jaren bij me draag.
We horen dus jouw persoonlijke verhalen terug op het album?
Ja, bijvoorbeeld het nummer Sleep of the Righteous. Daar praat ik heel graag over. Dit gaat over de eerste keer dat ik last had van slaapverlamming (slaapparalyse). Dat was echt heel bizar, ik dacht dat er iets kwaadaardigs met me aan de hand was. Het was heel eng, omdat je ook niet door hebt wat er aan de hand is. Maar als je begrijpt dat het eigenlijk maar een slaapstoornis is, dan krijg je daar meer vat op. Maar dan nog blijft het eng, want je krijgt ook hallucinaties, waarbij het lijkt alsof er een bepaalde entiteit in de kamer is. Heel eng allemaal. Ik krijg er zelfs nu gewoon kippenvel van!
Als ik er eentje moet kiezen… Jeetje, dat weet ik echt niet! Dan moet het maar (diepe zucht) Wallflower zijn.
Ik accepteer het antwoord.
Haha, ja het was een moeilijke vraag. Ik houd van ze allemaal. Elk nummer staat weer voor een ander onderwerp, dus voor mij zijn ze allemaal belangrijk. Maar Wallflower staat voor de introverte persoon die ik zelf ben.
Het is in ieder geval goed om de persoonlijke verhalen achter de teksten te horen, hierdoor gaat het album nog meer leven.
Ik probeer ook altijd te zingen over de dingen die ik ken, waar ik bekend mee ben. Alles wat je hoort, is Tatiana. En Tatiana staat voor ervaringen uit het leven. Ik schrijf nooit over dingen die ik heb bedacht in mijn hoofd. Het is allemaal van mezelf: eerlijk en oprecht.
Dat is mooi om te horen! Jinjer heeft de afgelopen jaren een vaste line-up aan muzikanten gehad. Helpt dat jullie bij het maken van nieuwe muziek?
Ja, dat helpt enorm! En ik zou geen enkele van ons willen inruilen. We werken nu echt als één organisme. Ik kan me Jinjer niet voorstellen zonder één van de huidige bandleden. Dus ja, we hebben een goede chemie samen.
Dat straalt het nieuwe album ook echt uit. Het is natuurlijk nog steeds heel erg Jinjer, maar tegelijkertijd zit er veel technisch vernuft in de nummers en de nummers zitten goed in elkaar. Dat laat zien dat Jinjer als een band gegroeid is. Ben je het daarmee eens?
Ja, daar ben ik het zeker mee eens. Jinjer zit nu op een nieuw niveau van evolutie. We zijn gegroeid als mensen, muzikanten en als een organisme. Ons doel is ook om constant te blijven groeien.
En ik denk niet alleen de band, maar ook jij als vocalist laat zien gegroeid te zijn. Kun je je daar ook in vinden?
Ja, nou… Daar ben ik eigenlijk niet zo mee bezig. Ik vind het moeilijk om over mijn eigen prestaties te oordelen. Als ik zing, dan komt dat uit mijn hart. Ik was niet van plan om een verbeterde versie van mijn mezelf te laten horen. Als het lijkt dat ik gegroeid ben, dan is dan mooi. Maar daar ben ik dus niet echt mee bezig.
Tsja… Die hele sectie van dat nummer schreeuwde letterlijk naar me dat ik zo laag moest gaan als ik zou kunnen. En dat heb ik dus gedaan. Wanneer we de vocalen opnemen, doen we dat gelukkig stuk voor stuk. Soms zelfs zin voor zin, dus vaak kleine stukjes. En bij deze specifieke uithaal kon ik flink inademen en zo laag gaan als ik maar kon. Dat lukte uiteraard ook niet bij de eerste poging. Straks bij de live optredens moet het natuurlijk wel in één keer goed gaan!
Nu we het toch over live optredens hebben: in het verleden is Jinjer altijd een zeer actieve liveband geweest. Als je kijkt naar jullie schema van 2016 tot en met 2019, dan bestaat dit grotendeels uit non-stop toeren. Hoe moeilijk was het voor jullie om niet te kunnen optreden?
Dat was heel moeilijk voor ons. Maar gelukkig hebben we de tijd goed kunnen gebruiken voor het nieuwe album. Dus we hadden in die zin weinig tijd om na te denken over hoe verschrikkelijk het was om geen shows te doen. En we hebben zes ‘social distancing’ shows gedaan in 2020. Dat was wel heel cool!
Hoe was het om die ‘social distancing’ shows te doen, waarbij je in feite aan het optreden bent zonder publiek?
Ja, dat was echt heel vreemd. Voor ons, maar ook voor het publiek. Metal is geen muziek waarbij je moet stilzitten. Maar gelukkig waren onze fans er wel. Ik kon ogen en gezichten zien.
Helaas, er zijn geen geheimen te vertellen. We gaan uiteraard de nieuwe nummers spelen. Maar verder geen bijzondere zaken. We zijn eigenlijk nog niet eens echt bezig met de productie voor de shows. We gebruiken digitale schermen, maar dat is het ook wel. Geen nieuwe dingen in ieder geval. Geen acrobaten of dansers, maar de focus ligt bij ons echt op de muziek. We voelen nu niet de urgentie om onze productie te wijzigen. Misschien met het volgende album, wie weet.
We gaan in ieder geval allemaal naar de show toe uiteraard! Voor mijn laatste vraag ben ik benieuwd wat je graag doet in het dagelijkse leven buiten het maken van muziek om?
Een jaar geleden heb ik fotografie ontdekt. Ik heb mijn eerste goede camera gekocht en ik ben foto’s gaan maken van alles wat ik tegenkwam. Ik heb in mijn huis in Californië zelfs een kleine studio gebouwd in de garage. Ik kan niet wachten om daar naartoe terug te gaan en portretten te maken.
Dat is heel tof! Dan kun je voor het volgende album dus ook de foto’s maken?
Dat heb ik voor dit album al gedaan! De fotografie is van mij afkomstig, al is dit door de designer nog wel digitaal bewerkt natuurlijk.
Ah, wat cool! Dat is een mooi moment om dit interview af te ronden. Zijn er nog enkele laatste woorden die je met onze lezers wilt delen?
Jazeker! Ik ben er vandaag voor jullie om te praten over het nieuwe album Wallflowers. Ik doe zoveel interviews, dus lees allemaal dit interview alsjeblieft! Luister uiteraard ook naar het album. Ik beloof je alvast dat je niet onverschillig zult zijn. Je gaat het of geweldig vinden, of je gaat het haten, haha! En we kunnen niet wachten om het nieuwe album te spelen voor jullie.
Nogmaals onwijs bedankt voor het interview. Het was een lange dag voor je, dus ik laat je nu gauw met rust. Heel veel succes met de aankomende tour!
Links: