Na een stilte van 23 jaar komen de Finse blackmetallers van Darkwoods My Betrothed plots met een nieuw album. Het door Napalm Records uitgebrachte Angel of Carnage Unleashed is een plaat geworden met vele verhalen. Allereerst zijn daar de verhalen in de songs zelf, die gaan over de ontberingen van de Grote Noordse Oorlog welke zo’n driehonderd jaar geleden in het noorden van Europa woedde. Die vertellingen worden door de band nader in de verf gezet in een tiental op Zware Metalen te verschijnen blogs. Maar er is natuurlijk nog dat andere verhaal, want hoe is er na al die tijd eigenlijk toch nog een vierde album gekomen? Gitarist Jouni Mikkonen (ook wel Hallgrim) legt uit.
Om maar met het meest voor de hand liggende te beginnen: welkom terug! Er zijn maar liefst 23 jaar verstreken sinds Witch-Hunts uitkwam. Waarom ging er zoveel tijd overheen en wat maakt 2021 de perfecte tijd om eindelijk een nieuwe plaat op de wereld los te laten?
Dank je wel! Het voelt zo goed om weer actief bij het genre betrokken te zijn. We spreken al tien tot vijftien jaar over het opnemen van een nieuwe plaat, maar de tijd leek nooit rijp. Werk en gezin snoepten te veel van onze tijd. Door COVID-19 kreeg Tuomas (Holopainen, red.) echter een verplichte pauze van Nightwish. Die ruimte in zijn agenda bleek ook goed te passen voor de andere leden van Darkwoods My Betrothed, hoewel voor ons werk en familiezaken onverminderd voortgingen.
Was het direct bij de (her)start duidelijk dat het de drie oprichters van de band én Tuomas Holopainen zouden zijn die samen Angel of Carnage Unleashed zouden maken?
Ja, het was een kristalhelder uitgangspunt dat deze plaat gemaakt zou worden door de originele bezetting. We werkten ook met de producer die onze eerste demo’s deed. We wisten niet of Angel Of Carnage Unleashed het laatste album van Darkwoods My Betrothed zou worden en daarom wilden we het honderd procent goed krijgen. Als dit de laatste plaat zou zijn, dan zouden de mensen die de band hebben opgericht hem ook ten grave dragen.
Jullie hebben nogal wat geïnvesteerd in de plaat. Ik zal in dit interview niet ingaan op de teksten omdat jullie dat al prima zelf doen in de blogs die jullie hier speciaal voor gemaakt hebben. Ik wil het wel even hebben over de betrokkenheid van twee geschiedkundige geleerden. Allereerst is daar Dr. Steven Parham die met Teemu Kautonen (ofwel bassist Hexenmeister) aan de teksten heeft gewerkt. En dan is er nog enige inbreng van Dr. Teemu Keskisjara die het boek heeft geschreven dat jullie aan de basis van Angel of Carnage Unleashed hebben gelegd. Hoe kwamen jullie met hen in contact, hoe was het om met hem te werken en waren ze nog verbaasd dat een metalband een plaat wilde schrijven over de Grote Noordse Oorlog?
Teemu Keskisjara was vooral positief verrast dat iemand wilde schrijven over de ervaringen en het lijden van gewone mensen in die tijd. Meestal gaan liedjes over de oorlog over koningen en grote veldslagen. Daarbij wordt voorbij gegaan aan de hel die gewone mensen meemaken onder de wielen van de oorlog.
Steven Parham woont samen met een collega van Teemu Kautonen. En zo kwam onze bassist te weten dat Steven een groot metalfan is én fictie schrijft. Het oorspronkelijke idee was om samen een verhaal te ontwikkelen in de geest van King Diamond. Teemu zou daarbij het merendeel van de teksten schrijven, maar nadat hij de eerste schetsen van Steven zag voor Murktide and Midnight Sun werd het plan omgegooid en werd besloten het schrijven van de teksten aan Steven toe te vertrouwen.
Het is exact driehonderd jaar geleden dat de Grote Noordse Oorlog tot een einde kwam. Anders dan dat die oorlog een rampzalige gebeurtenis was, wat maakt die oorlog nog steeds relevant na zoveel jaren? Is het omdat er lessen getrokken kunnen worden uit de gebeurtenissen of kun je de impact van die oorlog misschien nog steeds voelen in de huidige maatschappij in Finland?
Doorheen de geschiedenis heeft Finland steeds onder zware druk gestaan tussen Oost en West. De Grote Noordse Oorlog heeft onze perceptie van onze oosterbuur gevormd, maar sinds die tijden is er veel gebeurd en ook de relatie tussen de landen heeft zich ontwikkeld. Je moet de geschiedenis kennen om het heden te begrijpen, maar we moeten oppassen er niet in gevangen raken. Omdat we het verleden niet langer kunnen beïnvloeden, moeten we naar de toekomst kijken. Maar je hebt gelijk, we moeten natuurlijk ook de lessen leren.
Je zult graag zien dat de teksten waaraan jullie zo hard hebben gewerkt ook opgemerkt worden. Ik neem aan dat dat het idee is achter de blogs die jullie gemaakt hebben.
Ja, de teksten zijn echt heel goed en verdienen de aandacht omdat zij veel diepte geven. Misschien nog wel meer dan op onze vorige platen. Teemu Kautonen bedacht dat blogs een goed middel zouden zijn om een en ander nog wat meer in het licht te zetten. Hij schreef de blogs samen met Steven Parham, maar Teemu Kekisjara voegde er ook nog wat smaak aan toe. Overigens hebben we de blogs ook gedaan omdat tijden eenvoudigweg zijn veranderd sinds de jaren ’90. Er zijn gewoon meer mogelijkheden om als band de verschillende aspecten van een album naar voren te schuiven en dat doen we dan ook.
(grinnikt) Nou, misschien hoor je dat jaren ’90 geluid ook wel omdat sommige van de songs ook echt in die tijd zijn geschreven. We wilden in zekere zin teruggaan naar de tijd van Autumn Roars Thunder (het tweede album uit 1996, red.). Dat was een tijd dat we alle drie aan de muziek werkten. Tegelijkertijd wilden we de kracht van Darkwoods My Betrothed wel behouden. Die kracht zit volgens mij in de diversiteit van onze muziek: rauwe black metal én black met cleane vocalen. Het mocht vooral niet te schoon klinken. Veel blackmetalbands hebben hun geluid door de jaren wat verzacht en zijn wat helderder gaan klinken. Voor ons moet black metal echter woest, grimmig en rauw zijn.
Vooral de epische stukken die soms wat aan Bathory’s Hammerheart-periode doen denken passen natuurlijk prima bij het door jullie onderhanden genomen onderwerp. Werd de muziek eigenlijk geschreven op de teksten of was de muziek eerst?
De meeste muziek is geschreven voordat de teksten er waren, soms zelfs al jaren voordat het thema van de plaat er kwam. Maar toen het thema er was, konden we vrij snel de volgorde van de songs bepalen en beslissen welke song welk onderwerp zou behandelen. Er was dus zeker veel afstemming tussen compositie en tekst. Bij het componeren werken we trouwens net even anders dan andere bands. Pasi (ofwel vocalist Emperor Nattasett, red.) en ik schrijven de riffs en die pakt Teemu Kautonen dan over om de songs te componeren en de teksten te schrijven.
Nu jullie zoveel aandacht aan het concept hebben gegeven wekt het weinig verbazing dat jullie ook een fraaie en passend grimmige hoes hebben gekozen. Wie was ervoor verantwoordelijk?
De hoes is gemaakt door Stefan Todorović ofwel Khaos Diktator, de huidige zanger van Gorgoroth. We hadden al eerder werk van hem gezien en Tuomas Rytkönen die voor ons de opmaak van de hoezen en shirts regelt had hem ook aanbevolen. Hij heeft echt heel goed werk gegaan. We konden niet meer tevreden zijn met het resultaat.
Wat betekent dit nieuwe album voor de toekomst van Darkwoods My Betrothed? Is dit een eenmalig laatste statement of juist de eerste release van een volledig herleefde band?
In alle eerlijkheid: we begonnen aan dit album om eindelijk dat langverwachte en laatste album van Darkwoods My Betrothed te maken. Toen we eenmaal onze manier van werken herontdekt hadden werkten we echter met zoveel plezier samen dat het zeker mogelijk is dat Angel of Carnage Unleashed een opvolger krijgt. Laat voor nu de tijd eerst maar wat verstrijken, maar niet nog eens 23 jaar ….
Is er ook een kans dat jullie dit album live naar een podium gaan brengen. Ik zie dat niet helemaal voor me op een zonnig zomerfestival, maar het zou kunnen werken op een speciale show.
Op dit moment lijkt dat helaas erg onwaarschijnlijk omdat Tuomas en Kai alweer druk zijn met Nightwish. Daarbij komt dat Teemu Kautonen net voor een aantal jaren uit Finland is verhuisd. Dat maakt repeteren op dit moment onmogelijk.
Nou, dan zullen de fans het dus met de nieuwe plaat moeten doen. Dank voor je tijd en antwoorden!
Links: