Galactic Empire in De Helling

Het Utrechtse De Helling bood zondag 17 juli onderdak aan een bonte verzameling metalheads en nerds die eindelijk eens een reden hadden om van hun bedompte zolderkamertje te komen. Zelden zag ik op een concert meer shirtjes met afbeeldingen van pluizige wezens, helden met oplichtende staven en gemaskerde bozerikken, dan met bandslogo’s. De aanleiding: een optreden van Star Wars-metalband Galactic Empire. Ooit ontstaan als grap door de Main Theme van de filmserie van een metalen randje te voorzien, zijn we inmiddels twee albums verder en staat er een volledige band met de leden Dark Vader, Kyle Ren en Red Guard (allen gitaar), Bass Commander (bas) en drummer Boba Sett. Nee, niet de originele namen die we allemaal kennen, maar u zult begrijpen dat dat uit voorzorg in verband met boze licentie-eigenaren is.

We trappen het concert uiteraard af met Main Theme en binnen de minuut bespeelt Dark Vader zijn gitaarhals met beide handen. Want buiten de thematiek van de band, is Galactic Empire bovenal een technisch onderlegd progmetalgezelschap. Het is niet voor niets dat alle gitaristen een instrument met zeven snaren hebben. Na The Imperial March weerklinkt de stem van Dark Vader die ons welkom heet op een bijeenkomst van ‘most impressive heavy metal’. Dat lukt vooralsnog prima. Met drie gitaristen is wel duidelijk waar de aandacht in de muziek op ligt en daarvoor legt stormtrooper Bass Commander een solide basis. Tussen het werpen van kushandjes door: een taakomschrijving die toch niet in de taakomschrijving voor een stormtrooper zal staan. Drummer Boba Sett pikt ook graag wat aandacht mee door constant de interactie te zoeken met het publiek en zijn drumsticks zodanig rond te draaien dat het lijkt alsof zwaartekracht vanavond in Utrecht niet bestaat.

De stem van Dark Vader introduceert Rey’s Theme, afkomstig van het tweede album met de voorspelbare titel Episode II. Daarna is het feest met Cantina Band: de muziek uit de scene in de eerste Star Warsfilm waarin Han Solo wordt geïntroduceerd. Zo heeft uw verslaggever zich uiteraard laten vertellen door een nerd op een zolderkamer. ‘Check this out, we blew up the Death Star’, weerklinkt de stem van Vader droog als er twee strandballen met daarop het beruchte massavernietingswapen het publiek in worden gegooid. In De Helling wordt de polonaise ingezet.

Voorafgaand aan Duel of the Fates maken we eerst nog even kennis met de kracht van de dark side of the Force als Dark Vader een rebel scum op afstaand keelt. Hij moet daarvoor wel Kyle Ren van zich afhouden die luidkeels protesteert met ‘But grandfather, I want to learn!’. De humor is op het podium net als in de films nooit ver weg, al is de grootste grap misschien nog wel dat we na een goede drie kwartier alweer klaar zijn en de heren de aftocht blazen. Maar ach, misschien is dat ook wel weer lang genoeg voor instrumentaal gepriegel. Vermakelijk was het in ieder geval wel.

17 juni 2018, De Helling, Utrecht

De Helling