Yossi Sassi – Melting Clocks
Verycords, 2012
Ik dook even terug in de archieven van Zware Metalen en daar vond ik in een interview met Orphaned Land uit 2003 terug dat de band kunst wou brengen. Yossi Sassi, ook bekend als de gitarist van deze buitengewoon formidabele band, maakt dat gegeven wel erg tastbaar met zijn eigen debuutplaat Melting Clocks. Een gegoten naam voor een artiest als Yossi, maar naar mijn gevoel wil hij eveneens de gehaastheid in de maatschappij benaderen. In elk geval, maak je klaar voor een spectaculaire brug tussen het oosten en het westen.
Met de eerste seconde van Drive begint het al, en eigenlijk stopt het gevoel nooit echt, op een kleine uitzondering na. Het gitaarspel van Yossi Sassi kennen luisteraars al van bij Orphaned Land maar op Melting Clocks klinkt de interactie met westerse rock feller door en komt het geheel ook iets rustgevender en minder geladen over. Op ideale plekken in deze muziek duikt wel die typische oosterse golf op die ook zo kenmerkend is bij de muziek van Orphaned Land, en mijns inziens een absolute meerwaarde betekent, al is dit erg subjectief. Op Fields of Sunrise wordt alles nog gevoeliger met de toevoeging van pianoklanken en andere oriëntale instrumenten. Wat in een stijl die me doet denken aan Damnation van Opeth, maar dan puur instrumentaal en met wat meer zwier gebracht. Ook Numbers’ World leunt nog fel aan bij het oosterse en ook vinden we hier de eerste vocale toevoeging van Yossi terug, al is die nog relatief klein. Pikante dansritmes en warme gitaarlijnen om vingers en tenen bij af te likken.
Op Melting Thoughts duikt plots de gastzang op. Gevoelige, zwoele en kwalitatieve vrouwelijke zang op een tintelend en relaxerend geheel. Sassi rockt vervolgens verder naar het westen toe met Another Day In The Office en Ain’t Good Enough. Solo’s van AC/DC op het eerste nummer en zelfs richting de stijl van Guns N’ Roses op het laatste. Sassi experimenteert hier ook met wat (hard)rockvocalen en dat is eigenlijk het enige minpunt op deze plaat. Je bent een briljante muzikant Yossi, maar die knijpschreeuw ertussen hoefde echt niet… Maar goed, na die ene track wordt alles weer compleet in de andere richting gedraaid en komen de hoge luchtkastelen die deze man bouwt met zijn gitaar weer kijken over de horizon. Hij bezit zeker talent om je met zijn pralend gitaarspel rustig te krijgen en laten weg te soezen naar een droomwereld die zich ergens tussen het westen en oosten situeert. Op Sahara Afternoon doet dit experimentele karakter zelfs fel aan Pink Floyd denken, en hier past de zang van de man duidelijk ook veel beter.
Ik vind erg veel hoogtepunten terug op deze plaat. Eigenlijk is het eerder moeilijk om de momenten op te sommen die deze aanhoudende droomreis verbreken, buiten dan het nummer met de sprekende titel Ain’t Good Enough. Het beste, of één van de hoogtepunten, bewaart Sassi tot op het laatst. Na het akoestische Sunset breekt het topnummer Simple Things los. Hier schuilt wel erg veel Orphaned Land in: pure magie, catchy refreinen, wazige zang en speelse, technisch sterke structuren. Een absolute aanrader! Dat geldt eigenlijk voor deze gehele plaat. Als je van rustigere Opeth, Pink Floyd en uiteraard Orphaned Land houdt dan schaf je deze blindelings aan. Mijn shirt van deze kunstenaar met maatpak in zijn badkuip is alvast besteld!
Tracklisting:
- Drive
- Fields of Sunrise
- The Calling: Rush Hour
- Numbers’ World
- Melting Thoughts
- Another Day In The Office
- Ain’t Good Enough
- The Routine
- Sahara Afternoon
- Sunset
- Simple Things
- Melting Clocks
Line-up:
- Uri Shamir – Bass
- Ben Azar – Electric Guitars
- Shay Ifrah – Drums
- Yossi Sassi – Guitars, Saz, Bouzouki, Chumbush, Oud, Vocals, Keyboards, Bass
Links: