Daar is hij dan, de debuutplaat van het Belgische Wound Collector. De meningen vliegen in het rond over deze deathmetalband, die gretig gebruik maakt van de saxofoon. De bandleden van deze band hebben ervaring opgedaan in verschillende metalgenres en dat komt ook duidelijk naar voren in dit Eternal Bloodcult.
Death metal, maar geen gewone death metal, om het zachtjes uit te drukken. Zowel de death metal als diens productie neigen naar technische oorden, met ruimte voor een jazzy (de sax natuurlijk) en proggy klankenpalet, zonder avant-garde te gaan klinken. Gelukkig zijn er ook een aantal brute partijen, waardoor je nooit de indruk krijgt naar een kamerensemble aan het luisteren te zijn. De saxofoon is geen alleenstaande in dit combo, naast zijn vrije partijen gaat hij ook lekker mee in het riffwerk, de melodielijnen van de gitaren, de hoekige overgangen en ter ondersteuning van de zanglijnen in de refreinen. Hier en daar heeft Wound Collector ook een blackened kantje met zure vocalen en een grimmige sound (Recapturing the Throne), soms ook een groovende Zweedse feel (meestal verstaanbare vocalen, veel bas, ronkende riffs), hier en daar wat core (History of Torture) en soms ook old school technisch (Cynic). Maar het meest moet ik toch aan Britse bands denken, zoals Akercocke, Sarpanitum (zwaar onderschatte band), Ageless Oblivion en De Profundis. Bands waarbij telkens een compromis gezocht wordt tussen extremiteit en alternatieve muzikaliteit, ook al liggen de verhoudingen vaak verschillend vast.
Ik weet niet zeker wat ik hier van vind. Wat ik wel weet, is welke muziek ik niet goed vind, en daar hoort Wound Collector niet bij. Het is anders, anders op een aangename manier. Van mij mag het dus door naar de volgende ronde (later dit jaar samen met Brujeria in Gent). Benieuwd!
Score:
78/100
Label:
Profane Records, 2018
Tracklisting:
- Worship of the Aton
- Bloodcult
- Recapturing the Throne
- Crucifixion to the Inverted Cross
- Divine Music, Unholy Flesh
- History of Torture
- Hopelessness
- Only Corpses Remain
Line-up:
- Kurt Hermans – Bas, Keel
- Guy Van Campenhout – Gitaar, Keel
- Peter Verdonck – Saxofoon, Keel
Links: