Het is 1986, een lange werkweek zit erop en het zuurverdiende geld staat op het punt om uitgegeven te worden. Op weg naar de platenzaak, met de trap naar beneden de kelder in, naar de metalhoek en op zoek naar een aantal langspeelplaten. Tijdens de zoektocht door alle bakken met langspeelplaten tref je daar een hoes aan met een bloederig mes, wat grafperken en een ‘stalen’ logo wat rechtstreeks de lucht in gelanceerd lijkt te worden. De naam van de band is Vulture en de titel is Ghastly Waves & Battered Graves. Jolijt (dit betekent pret -.red) gegarandeerd!
Natuurlijk is het niet 1986, maar dit is het eerste gevoel wat deze Duitse speed/thrashmetalplaat bij opwekt. De albumcover lijkt rechtstreeks uit dit tijdperk te komen, alsook de klank van de muziek. Heerlijk old-school en vooral hard en snel! En hier is de grap: de band bestaat pas sinds 2015!
Vanaf de eerste track waan je jezelf op een reis terug in de tijd, waarin de iconische gitaarsolo’s over de boxen razen, het drumwerk in een rap tempo voorbij komt blazen en de zanger bizar hoge zanglijnen eruit perst. Met een hoop reverb op de stem gilt Steeler zich door de nummers heen en draagt het bij aan het hoge nostalgische gevoel. Tracks als de opener, maar zo ook B.T.B (Beyond the Blade) blinken onmiddellijk uit en doen deze redacteur verlangen naar een liveshow en een moshpit.
De variatie op het album is ook sterk neergezet door de nummers in hoog tempo af te wisselen met wat meer mid-tempo nummers. Dit zorgt voor dynamiek en vermijdt ‘metaalmoeheid’ (als dat al een ding is?) bij de luisteraar. Wat opvalt op Ghastly Waves & Battered Graves zijn de ‘horror’-segmenten die terugkeren in meerdere tracks. Samen met de ietwat onheilspellende zang en de soms ijzige gitaarakkoorden brengt dit een heerlijk obscuur gevoel. De horrorthematiek lijkt ook zijn roots te hebben genesteld in de teksten. Zo hoor je in de titeltrack het volgende:
‘Burial sites in the darkness
A quivering to rise from below
Rancid smells waft through the surface
Something’s ascending, steady and slow’
So far, so f*cking good! Het totaalplaatje lijkt tot in de details uitgewerkt en volledig passend gemaakt. Muzikaal gezien valt er niet heel veel op te merken aan dit album. De bas-en gitaarpartijen zijn stevig, van hoog niveau en goed uitgekiend. De drums bieden niet heel veel bijzonders, anders dat het erg strak en snel is ingespeeld (wat voor deze stijl muziek prima is). Het enige kritiekpuntje wat ik zo even kan bedenken is de wel heel erg grote hoeveelheid reverb op Steeler’s zangpartijen. Het is zeker een leuke en karakteristieke toevoeging, maar om dit een heel album lang wat makkelijker te kunnen verteren had ik de reverb een tikkeltje teruggeschroefd.
Dat Vulture in deze moderne tijd een album ‘in een oud jasje’ uitbrengt, geheel met bijpassende outfits, is een ietwat gewaagde stap. Iets waar meerdere bands zich aan hebben gewaagd en de massa niet mee wisten te bereiken. Maar met Ghastly Waves & Battered Graves hebben de heren toch wel een succesje te pakken, hoor! Geschikt voor metalliefhebbers, jong en oud!
Score:
81/100
Label:
Metal Blade Records, 2019
Tracklisting:
- Fed to Sharks
- The Garotte
- T.B. (Beyond the Blade)
- Ghastly Waves & Battered Graves
- Dewer’s Hollow
- Tyrantula
- Stainless Glare
- Murderous Militia
Line-up:
- L. Steeler – Zang
- S. Genözider – Gitaar
- M. Outlaw – Gitaar
- A. Axetinctör – Basgitaar
- G. Deceiver – Drums
Links: