Ukć – Coming Out – Love & Hate Diaries

Waarom zou je je bed niet gewoon buiten in de Poolse koude zetten? Zou je dan ‘s ochtends niet gewoon met gemakkelijker uit je nest komen? Ik denk het alvast wel. De heer Sarnacki, grondlegger van de atmosferische blackmetalband Ukć moet hetzelfde gedacht hebben. Daarnaast kwam diezelfde man op het idee om een plaat die in 2023 uitkwam in het Pools maar wel een Engelse titel meekreeg, namelijk Coming Out, nogmaals uit te brengen en ditmaal via het Poolse Theogonia Records met als bijkomende subtitel Love & Hate Diaries maar dan volledig in het Engels. Ik vraag me af wat hier het nut van is. Goh, helemaal hetzelfde is de plaat blijkbaar toch niet, want op deze Engelse versie staan er zowaar twee tracks extra. Gelukkig.

In ieder geval is het me toch niet helemaal duidelijk waarvoor deze brave man staat. Kijk je naar het hoesontwerp, kijk je naar de meegeleverde foto’s dan zie je een (gekapt) personage onder de klei, modder en bloed. Kijk je naar de live performance in de onderstaande videoclip dan zie je een mooi geknipt figuur, fris gewassen en geschoren. Bijzonder. Het lijkt me dus een moeilijke bevalling te worden door deze, voor mij althans, tweespalt. Daarnaast is er een bijkomende factor die het me toch moeilijk gaat maken en dat zijn de vocalen. Deze zijn behoorlijk schreeuwerig en worden niet altijd duidelijk en logisch gefraseerd gebracht. Het lijkt me een mix te zijn van keelklanken die we kennen van BST (Verheerer) en de heer Necroabyssious (Varathron). De muzikale basis van black en death metal is er dan weer wel en misschien moet dat gewoon de houvast zijn.

Na een aangename, weinig angstinboezemende intro, King For A Day…, raast en blaast Fading Away op een erg professionele wijze voorbij. Je hoort goed geproduceerde black metal met snuifjes death omgeven door een atmosferische rand getuige de wat brokkelige, gevoelige cleane gitaarpartijen. Maar het blijven ondanks dit toch de vocalen die voor mij de aandacht opeisen. Uncertainty kent een meer progressieve insteek met die herkenbare hoeken, kanten en een weinig scherpe, puntige uitsteeksels maar erg interessant wordt het toch niet gemaakt.

Deaf Eyes opent atmosferisch alvorens de bijtende gitaren de bovenhand nemen. En dan? Ja, dan weer die vocalen. Het lijkt wel of de heer Sarnacki telkenmale je toeroept vanuit de verte en alzo toch maar niet de juiste insteek vindt om dit op een boosaardige wijze te doen. Hij klinkt meer als een boze leerkracht die je toeroept en zegt dat je je boterhammen niet mag opeten in de les. Of dat je mobieltje niet mag gebruikt worden om berichten te sturen naar je vrienden om mee te delen dat het weer een pokke saaie les is van meneer de Lullifant. Tja en dan word je betrapt en uit de les gezet. Nog een afsluitertje, zingt de brave man in het nummer To The Fall rond minuut drie nu echt “It’s better than an orgasm”? Als dat zo is dan vergist hij zich toch en met deze droge bemerking kom ik tot mijn eindconclusie dat het geen enkel hoogtepunt omschrijft.

De muziek van dit Poolse gezelschap, Ukć, kan me maar matig boeien. Het raakt bij wijlen kant noch wal. Het wordt allemaal wel erg professioneel gebracht maar er zit toch te weinig lijn in naar mijn mening. Ik kan de muziek en de presentatie van dit heerschap niet rijmen met het aangeboden tekstuele kader, noch het hoes- en fotomateriaal.

Score:

60/100

Label:

Theogonia Records, 2024

Tracklisting:

  1. King For A Day…
  2. Fading Away
  3. Uncertainty
  4. Deaf Eyes
  5. To The Fall
  6. Why?
  7. Withering
  8. … Fool For A Lifetime

Line-up:

  • Lukasz Sarnacki – Zang, alle instrumenten

Links: