Gedurende de afgelopen jaren is het label Heavy Psych Sounds Records uitgegroeid tot een keurmerk voor zwaardere psychedelica. Het is dan ook geen verrassing dat ze de Italiaanse stonerdoomers Tons in de rijstevloei van hun roster hebben gerold. Hun derde album Hashension is namelijk zeker een luisterbeurt waard.
Als ik zeg dat Tons zichzelf graag bedwelmt met behulp van een groen plantje, dan mag duidelijk zijn dat het hier niet om spruitjes of om boerenkool gaat. Vanaf het moment dat Dope Dealer Scum aftrapt, komen de THC dampen je al tegemoet. Een gore, herhalende riff wordt onderbroken door een gonzende baslijn en als een subtiele wietmiasme zweeft er ook een onheilspellende gitaarsolo doorheen. Het voelt als het moment wanneer je er achterkomt dat de joint nét iets te sterk voor je is. Smerig en overdonderend. Gelukkig is het snel tijd voor wat plezier. Op het geestig getitelde A Hash Days Night rammen de heren er op los. Door zijn hoge tempo en venijnige vocalen lijkt het bijna alsof we naar een grindcoreplaat aan het luisteren zijn. Na een vreemde interlude waarin we worden toegeschreeuwd door een soort heksentrol, barst de hel open en worden we overstelpt door een misantropische riff- en drumkakafonie die alle zwaveldampen uit de diepten van de aarde met zich meebrengt. Uit de zak met woordgrappen tovert Tons vervolgens het ronkende Slowly we Pot, waarin we worden geconfronteerd met meer duivelse riffs, drommelse gitaarlijnen, schurkachtig baswerk en delinquente drumpartijen. Dit alles wordt extra kracht bijgezet door vocalen die steeds meer doen denken aan die van Dopethrone (de band) en Weedeater.
Het kan niet op met de grappen en grollen. Het hierop volgende nummer heet namelijk Hemapthy for the Devil. Hoewel de intro een beetje op horrorfilms lijkt te zijn geïnspireerd, is de rest van het nummer niet zo opmerkelijk. Wederom horen we (zoals stonerdoom dat betaamt) een hoop herhaling. In dit nummer is dit echter niet zo pakkend als in zijn voorgangers. De tekst lijkt te zijn geschreven vanuit het referentiepunt van de wietplant. “My Name is Mary Jane” klinkt het. Een frisse kijk op een thema die vaak alleen wordt bezongen vanuit het oogpunt van de gebruiker. In de titel van Ummagummo vinden we nog een laatste floydiaanse woordgrap. De gitaren en vocalen komen weer lekker uit de groen-witte verf. Maar waar de spreekwoordelijke verf nog een frisse kleur heeft, is het waterpijpwater zo langzamerhand donkerbruin aan het worden. Voordat we dit bij de sanseveria’s kunnen mikken, moeten we nog één keer flink inhaleren om de THC tot iedere vezel van ons lichaam te laten doordringen. Alleen op deze manier kunnen we tot bedewelmde tenhemelopneming komen: Hashension. Nog een laatse keer worden we meegesleurd in de maalstroom van gitaarhoeken en gortig gemep op de drums, die beiden plotseling wegebben waardoor we overdonderd in de stilte achterblijven.
Liefhebbers van het stonerdoom genre, zullen zeker wat plezier beleven aan dit album. De fraaie Cuphead-achtige albumhoes is het kersje op de taart. Het gerucht gaat dat Heavy Psych Sounds Records een aantal fraaie vinyl-edities heeft uitgebracht. Aanschaffen dus!
Score:
85/100
Label:
Heavy Psych Sounds Records, 2022
Tracklisting:
- Dope Dealer Scum
- A Hash Day’s Night
- Slowly We Pot
- Hempathy For the Devil
- Ummagummo
- Hashended
Line-up:
- Slowninja – Vocalen, basgitaar, synth
- Little Stevie – Gitaar
- Glüten Freidrich – Gitaar
- Vito Power – Drums
Links: