De afgelopen maanden is er genoeg geschreven over Till Lindemann. Waar in andere industrieën de beste man allang volledig uitgesloten zou worden, staat de frontman van Rammstein nog altijd fier overeind (en kleine Till vast ook). Sterker nog: een nieuwe Europese stadiontour met zijn hoofdactiviteit is alweer grotendeels uitverkocht. Het eerdere zijproject Lindemann kwam tot een einde na creatieve verschillen met de andere helft Peter Tägtgren. Nu brengt de zanger en dichter voor het eerst onder zijn volledige eigen naam een soloalbum uit genaamd Zunge. De creativiteit bleek blijkbaar voldoende aanwezig om naast de twee recente albums van Rammstein ook nog met eigen werk te komen. Dat maakt benieuwd naar wat de beste man voor ons in petto heeft!
Meestal kiezen bandleden voor een soloproject om te werken aan ideeën die ze in hun primaire band niet kwijt kunnen. Een stukje muzikaal experiment zullen we maar zeggen. In dit geval blijkt dat je Till Lindemann wel uit Rammstein kunt halen, maar Rammstein niet uit Till Lindemann. Hoewel er lichte verschillen zijn, had hier best het label van de Duitse tanzmetalgrootheid op kunnen staan. Op het gebied van muzikale invulling vinden we dan ook gekende elementen als industriële gitaren en elektronische toevoegingen. Daarbij is de muzikale opbouw van de nummers sterk gelijkend aan de recente albums Zeit en het zelfgetitelde album Rammstein. Dan is er natuurlijk de stem van Till en zijn schunnige teksten. Die zijn onlosmakelijk verbonden met die andere band, maar ook de rijmschema’s, woordkeuze en de zanglijnen hebben we allemaal al eens eerder gehoord. Dat wil overigens niet zeggen dat de kwaliteit niet aanwezig is. Het blijft wel Till Lindemann en Zunge bevat ook zeker enkele lekkere nummers.
Het titelnummer is een ingetogen nummer, dat duidelijk een reactie is op alle aantijgingen richting het adres van de zanger. Het nummer zit goed in elkaar, maar het is vooral de tekst die sterk is. Sport Frei en Altes Fleisch zijn in essentie precies wat je van Till Lindemann zou verwachten. De eerstgenoemde is een snelle riffgedreven kraker, terwijl de tweede meer op donkere elektronica leunt. Voor beide nummers (nog het meest voor Altes Fleisch) geldt dat het refrein groots en meeslepend is, maar ook dat het niet de meest memorabele nummers van het album zijn. Wat volgt is een sterke middensectie van het album. De serieuze kant van Lindemann komt goed naar voren in het emotionele Übers Meer. Ook deze softe kant hebben we natuurlijk al vaker voorbij horen komen van de zanger, maar dit is wel een zeer geslaagde uitvoering. Het stevige Du Hast Kein Herz is weer een warm bad met een krachtig refrein. De muzikale uitstapjes Tanzlehrerin (een flamenco-geïnspireerde ballade) en Alles Für Die Kinder (naargeestige dubstep) zijn beide een perfect voorbeeld van de veelzijdigheid van Till Lindemann en bieden precies het experiment dat je hoopt te vinden.
Zunge is een album dat grotendeels voldoet aan de verwachtingen die je op voorhand zou kunnen hebben. Op sommige punten voelt het echter wel alsof er nog wat nummers op de plank lagen van Rammstein, die om de één of andere reden nooit een album hebben gehaald. Till Lindemann is echter niet in staat om een slecht album af te leveren. Hiervoor zijn de teksten, maar toch overwegend zijn vocale diversiteit simpelweg van een te hoge kwaliteit. En ja, het luistert ook gewoon weer lekker weg. Exceptioneel is het echter nergens.
Score:
75/100
Label:
Eigen Beheer, 2023
Tracklisting:
- Zunge
- Sport Frei
- Altes Fleisch
- Übers Meer
- Du Hast Kein Herz
- Tanzlehrerin
- Nass
- Alles Für Die Kinder
- Schweiss
- Lecker
- Selbst Verliebt
Line-up:
- Till Lindemann – Vocalen
Links: