Terminal Nation – Holocene Extinction

Het mag van mij hard zijn. Keihard, kneiterhard, kna-ken-hard. In dit geval hard als de poot van je bed waar je ‘s ochtends per ongeluk met je kleine teen tegenaan schopt. Wat een moeilijk harde plaat is dit Holocene Extinction!

Een mengeling van old school death metal en beatdown hardcore met een verfrissende insteek is de formule. Terminal Nation is een politiek geladen band. Anti-Trump (is dit nog relevant?), anti-nazi, anti-racisme, anti alles aan de non-conservatieve zijde van het debat binnen de Amerikaanse politiek. Voor deze band is het schijnbaar een inspiratiebron van jewelste. De teksten doen behoorlijk fatalistisch aan: het einde is nabij. Het kleurrijke artwork toont dit eveneens. Het is vijf voor twaalf, en dit is de laatste waarschuwing.

Een woeste plaat is het geworden, waar melodie, breakdowns en racende stukken elkaar afwisselen. De giftige grunts schuren als een bulldozer over de songs. Het eerste hoogtepunt is Arsenic Death. Een old school snarenaanval start. Daarna wordt afgetikt om met korte grindblasts wat acapella screams toe te laten. De snaren vervolgen met een aanval waarin de whammy bar eens flink misbruikt wordt. De band knoopt er nog een loeizware breakdown aan vast, die wordt uitgeleid met een solo. Wat de fuck gebeurt hier allemaal? Wat een geweld, rammende drums, hoekige riffs en intelligente songwriting schiet hier voorbij.

De opvolger is de titelsong Holocene Extinction. Ook hier starten we met een drassige old school riff. De vette grooves hinten naar Xibalba. “You cannot save a world, that refuses to be saved!”, schreeuwt de brulboei van dienst. We slaan even een heel stuk over, want anders worden het twintig kantjes. Orange Bottle Prison heeft als rode draad een slopende breakdown die niet had misstaan op een album van The Acacia Strain. De blaffende grunts pakken weer heerlijk de ritmes op. Disciple of Deceit start met hardcore punk en zelfs de vocalen klinken een stukje rauwer in het refrein. Terminal Nation vindt grooves en breakdowns uit alsof het niks kost. Het zware drumwerk volgt de riffs, waardoor de zwaarheid die deze man in zijn drumwerk legt gedecideerd wordt ingezet. De band doet er nog wat cleane zang bij, alsof het nog niet creatief genoeg in elkaar zat. “Nailed to the fucking cross!”. Het doet hier denken aan iets als The Monolith Deathcult, met de groove van ‘The clocks of doom… are tiii-ckiiing’ in Master of the Bryansk Forests.

Bijzonder veel groove, zware breaks, goede hooks en een politiek geladen boodschap die de noodklok luidt. Dit is Zwaar Metaal met hoofdletters. Voor liefhebbers van genoemde bands zeker waard om eens te checken. Het zit creatief in elkaar, en elk liedje onderscheidt zichzelf weer. Een uitstekende prestatie! Als slotwoord nog even een bedankje aan mijn collega Frank die dit onding opscharrelde en doorstuurde!

Score:

86/100

Label:

20 Buck Spin Records, 2020

Tracklisting:

  1. Cognitive Dissonance
  2. Arsenic Death
  3. Holocene Extinction
  4. Master Plan
  5. Revenge
  6. Thirst To Burn
  7. Orange Bottle Prison
  8. Leather Envy
  9. Expired Utopia
  10. Death For Profit
  11. Caskets Of The Poor
  12. Disciple Of Deceit
  13. Age Of Turmoil

Line-up:

  • Chase Turner – Basgitaar
  • Chase Davis – Drums
  • Dalton Rail – Gitaar
  • Tommy Robinson – Gitaar
  • Stan Liszewski – Vocalen

Links: