Temple ov Decibel – A Room Without a View
Eigen Beheer, 2015
Je hebt rare muziek en je hebt rare muziek. Temple ov Decibel noemt haar muziek Psych Darkness, hetgeen extreem gimmicky kan klinken als de band gewoon een zoveelste kloon blijkt uit een willekeurig genre. Gelukkig is Temple ov Decibel dat absoluut niet, zoals te horen is op A Room Without a View. Met een soms verontrustende, maar meestal ronduit storende samenvoeging van freaky geluiden, naargeestige voordrachten en jaren zestig horrorsoundtrack wordt een naar atmosfeertje geschept.
Laat ik eerst maar eens vertellen dat dit absoluut geen metal is, iets waar je toch naar op zoek bent als je naar Zware Metalen komt. Met een naam als Temple ov Decibel op een site als deze, verwacht je toch één of andere obscure doomplaat voorgeschoteld te krijgen. Feit is dat je bedrogen uitkomt. Is dat erg? Ik denk zelf van niet, want hoewel A Room Without a View totaal niet is wat ik dacht dat het zou zijn, vond ik het toch een prima album.
Om bij de daadwerkelijke muziek aan te komen: ik vond het moeilijk om een recensie te schrijven voor dit album. Ja, er is muziek te vinden. Ja, er is een atmosfeer die me nog het meest aan naargeestige en vreemde blackmetal doet denken. Toch luistert dit album niet weg als muziek, maar eerder een luisterboek, waarin veel atmosferische passages zijn gecreëerd om de verhalen te ondersteunen. Ieder nummer een ander verhaal en je moet ook vooral niet denken dat je er ook maar iets van gaat begrijpen. De geschifte teksten worden op een schizofrene manier voorgedragen met gefluister, krankzinnig gekrijs, demonische verdraaiingen en veel bravoure. Van waanzinnige oraties over de deceptie van overheden tot het aanvallen van subculturen, nergens is een lijn te trekken in de boodschap, iets dat alleen maar bijdraagt aan de atmosfeer van het album.
De teksten worden ondersteund door muziek die al even gestoord aandoet als de boodschap. Het ene moment luisteren we naar sterke soundtrack passages uit jaren zestig horror of obscure jaren zeventig sci-fi films, het volgende moment wordt het roer volledig omgegooid richting verdraaide kamermuziek met nare synthesizer noise. Dit alles wordt ondersteund door vreemde geluiden van onbekende origine, gekras op de snaren van gitaren (met heel veel effecten uiteraard) en heel sporadisch willekeurig aandoende drumpartijen. Hoewel de muziek zeker momenten krijgt om in de spotlight te staan, dient ze de vocalen meer dan dat ze leidend is. Ook wordt er regelmatig met de balans van het geluid gerommeld, waardoor je het idee hebt dat er plots iets achter je gebeurt.
Zoals ik al zei vond ik dit een moeilijk album om te recenseren. Er wordt meer voorgedragen dan dat de muziek een daadwerkelijke luisterfunctie dient. Het is enerzijds goed mogelijk om dit album als dark ambient album te recenseren, maar anderzijds valt het ook weer niet echt onder die noemer. Ik ga dus geen score verbinden aan dit album, maar wel een positieve aanbeveling. Als je van experimentele geluidsfragmenten houdt, met krankzinnige teksten en als rode draad een atmosfeer die doet denken aan de meest obscure horrorfilms van weleer, dan is dit album om te checken.
Tracklisting:
- I – A Picture of Shadow City’s Picture
- II – Answers Given By the Room, Death
- II – Toeafa is Like a Safe Place_
- III – Dead Alive Gate Away
- IV – One Alienation Under the Lord of Light
- V – Doomed Sunrise At the Purple Beach
- VII
- VI – A Quick Stop at the Skeletal Sound Saloon
- VIII – The Sun, the Sky, the Void, the Lies
- IX – On Board of God’s Mothership
- X – WOW! Empty Ghost World
- XI – Closer to Dead Cats Than Home
- XII – Hello Hell Hello
- XIII – We Have to Leave This Face_ End of t..
Line-up:
- Onbekend
Links: