Shadowpath – The Aeon Discordance

De Zwitsers van Shadowpath zijn op Zware Metalen nog niet aan bod gekomen. Nou puilt de discografie van het gezelschap ook niet uit, dus dat geeft helemaal niets. Daarentegen bestaat de band sinds 2008 -en zelfs sinds 2005 al – onder de naam Spellbound. Maar het gaat allemaal niet meer om het verleden, want zie hier The Aeon Discordance is het tweede album van deze muzikanten.

 
Het kwartet trapt af met het lange The Lifeline Economist met een enorme hoeveelheid aan twists en gedaanteverwisselingen. De start komt op mij wat stroef over, maar hoe meer het nummer vordert, hoe beter ik het allemaal lijk te kunnen volgen. De ruime verscheidenheid aan vocalen zijn hier zondermeer op een positieve manier debet aan. Met name de gothic vocalen van dame Simone Christina, die de hoofdmoot vormen. De grunts en andere zuivere vocale zanglijnen van de heren zijn niet over de gehele linie even logisch geplaatst, maar ook hier komt naarmate het nummer doorzet een stuk verbetering in. De muziek zelf is redelijk progressief van aard en heeft op het ene moment wat symfonisch, en tijdens het volgende moment iets gotisch. Daartussen zit dan nog een pak death metal, die niet al te stevig is, maar voor een stuk variatie binnen het geheel zorgt.

Outside the Tetrahedron trekt overigens de symfonische deathmetalstijl simpelweg door. De vocalen zorgen dan wel voor de gothic invloed. Dit is duidelijk een vrij eigenzinnige band die helemaal zijn eigen ding doet, zo horen we wanneer er een haast a-capella middengedeelte tijdens het nummer voorbij komt. Zelf heb ik meer de voorkeur voor het epische Unwounded We Bleed met een fijn gevoel voor ritme en afwisselende zanglijnen. Het keyboardspel voegt daarnaast de nodige sfeer aan het geheel toe. En ook het symfonische A Coming Storm wakkert een felle wind aan met wederom die typerende gezangen en gotische ambiance. De grillige grunt en de feeërieke gezangen weten elkaar nu ook weer te complementeren. Reveries in Blue doet dan dienst als intermezzo, om het album in tweeën te knippen.

Daarna weten de nummers Eyes of our Brothers en Demons Within nog de meeste indruk op mij te maken. Eerstgenoemde vanwege de mooie melodieën en gevarieerde zanglijnen, laatstgenoemde vooral door de brutere opening waarna een heel mysterieus vervolg te horen is. Het is zowaar een stukje black wat de band hier laten horen. Niet verwacht, maar wel erg geslaagd! In de middelste fase gaat de band weer de symfonische kant op. Al met al heeft dit Shadowpath een overtuigend, doch eigenzinnig symfonisch metalalbum te bieden met uitstapjes naar death- en gothic metal. Voor bijna een heel uur bent u verzeild geraakt in de beleving en wereld van deze Zwitsers en is voor de liefhebbers van het materiaal ongetwijfeld magisch. Voor mij persoonlijk is het soms net even te gepolijst en staan er een paar nummers – waaronder het afsluitende At the End of it All – op The Aeon Discordance die de band achterwege had kunnen laten. Voor het stevige en eerder besproken Outside the Tetrahedron ben ik daarentegen wel weer te porren.

Score:

78/100

Label:

Eigen beheer, 2024

Tracklisting:

  1. The Lifeline Economist
  2. Outside the Tetrahedron
  3. Unwounded we Bleed
  4. A Coming Storm
  5. Reveries in Blue
  6. Homecoming (Sleepy Lies the Forest)
  7. Eyes of our Brothers
  8. Demons Within
  9. At the End of it All

Line-up:

  • Samuel Baumann – Drums, percussie
  • James Pankhurst – Gitaren, bas, achtergrondvocalen
  • Philipp Bohny – Keyboards, grunts, additionele vocalen
  • Simone Christina – Vocalen

Link: