Seven Spires – Live At Progpower USA XXI

Laat ik één ding vooraf zeggen: ik ben fan van Seven Spires. Ik ben zelfs een heel groot fan! De term ‘mega’ is misschien zelfs wel van toepassing. Dus, tenzij er grove fouten of valse noten op dit eerste live album van dit progressieve, symfonische darkmetal (wel heel duister maar niet zwart genoeg voor black) kwartet uit de Verenigde Staten staan, verwacht van mij niks minder dan een jubelverhaal! De objectiviteit ligt voor deze recensie even bloedend en gekneveld ergens in een hoekje. 

Ik merk dat het mij toch best zwaar valt om deze recensie te schrijven. Wanneer ik luister wordt mijn aandacht volledig naar de muziek gezogen zodat er niks op het metaforische papier komt. Zet ik de muziek uit dan ga ik bedenken wat ik hierover wil zeggen dan wil ik weer gaan luisteren… Kortom, ik krijg weinig gedaan zo…  

Nieuwe poging:
Voor degenen die Seven Spires nog niet kennen even een korte introductie: de bandleden hebben elkaar leren kennen tijdens hun studie aan het bekende Berklee College of Music in Boston (je weet wel, met Dream Theater als bekendste alumni). Dus met de muzikale kwaliteiten van briljante multivocaliste en componiste Adrienne Cowan, virtuoze gitarist (leraar en geluidstechneut) Jack Kosto, onnavolgbare Peter ‘wedden dat ik elke fret van elke soort bas in elke helft van een nummer kan gebruiken’ de Reyna en drumbeest (en multi-instrumentalist) Chris Dovas zit het wel goed. Als ik nog heel even mag uitweiden over deze laatste: op elk Seven Spires album legt hij een bijzonder stevige en creatieve basis neer waar de rest zich over uit kan leven, maar op deze live plaat hoor je pas echt goed welke enorme trukendoos hij tot zijn beschikking heeft. Daar was ik ook erg van onder de indruk toen ik ze een paar maanden geleden eindelijk zelf live heb mogen aanschouwen toen ze Eindhoven aandeden in hun Europese toer met Twilight Force. Ook was het geweldig om te ervaren, toen ik de gelegenheid had om deze man even de hand te schudden, dat het gewoon ook een hele hartelijke en vriendelijke vent is! Het gezegde ‘ontmoet nooit je helden’ gaat hier dus zeker niet op! Dus wat mij betreft is de vier minuten drumsolo op dit album meer dan verdiend! Toch? Voor de zekerheid nog maar even luisteren… 

Yup, nog steeds geweldig! Oké, dus dat zijn de muzikanten. Maar wat hebben deze toppers ons dan tot nu toe voorgeschoteld? Dat is een drie conceptalbum durend verhaal over (heel kort door de bocht) verloren en gevonden liefde, de oceanen en goden. Het laatste album Gods Of Debauchery was mijn album van het jaar 2021, één uur en zeventien minuten aan luistergenot! In 2019 was mijn album van het jaar Emerald Seas en als ik ze in 2017 al gekend had dan was hun debuut Solveig toen ook mijn album van het jaar geweest.  En nu dus als kroon op het verhaal deze live plaat. Het mag geen verrassing zijn dat het meeste van de nummers van het laatste studio album komen maar met Cabaret Of Dreams (het eerste nummer wat ik van ze hoorde en waardoor ik direct verkocht was), Succumb en Bury You zijn ook de andere twee vertegenwoordigd. Vooral die laatste is erg mooi. Nog even een keertje luisteren… 

En weer een half uur verder… Geen nood, de tijd is goed besteed. Over tijd gesproken: Live At Progpower USA XXI duurt precies één uur en vierenvijftig seconden. En dit uur speeltijd zit zo ram-tjokkie-vol muziek gepropt dat het outro Through Lifetimes halverwege weggedraaid moet worden en dat vooral de opmerkingen van Adrienne tussen de nummers door er op recordtempo worden uitgegooid. Maar alles zodat er op het einde voldoende tijd overblijft voor het toetje: het meer dan tien minuten durende epos This God Is Dead. En er zit zeker een grote kers op deze taart! Op de studio versie is dit deels een prachtig duet met zanger Roy Khan (Conception, ex-Kamelot). En laat Conception nu ook op de line up van dit festival hebben gestaan! Gelukkig, en ondanks dat het een prog festival is, is hier één en één gewoon twee en wordt dit duet ook live uitgevoerd, opgenomen én dus op cd gezet zodat de hele wereld hiervan kan genieten! Ga ik dat ook nog een keer doen… 

Chris, hoe krijg je het voor elkaar om vier verschillende blastbeats na en door elkaar in één nummer te gebruiken?! Ongelofelijk… Even nog een nummer terug. Dare To Live, één van mijn absolute favorieten, zowel de studio versie als live. Heerlijke powermetal sfeer met geweldige cleane zang, afgewisseld met brute grunts en akelige screams. Dat er toch zoveel, en zoveel verschillend geluid uit zo’n prachtig vrouwtje kan komen… 

Weer de cd rondgeluisterd tot ik weer bij Succumb uitkwam. Wat een schitterende gitaarsolo’s zitten hier toch in. Woordeloze gedichtjes zijn het. Zo jammer dat de gitaar van Jack in Eindhoven zo ver op de achtergrond stond… zonde en bij deze nog een dikke middelvinger voor de geluidsman die avond. Nu wil ik uiteraard ook nog Peter persoonlijk wat veren in het achtwerk duwen maar voor welk nummer dan… Want elke baslijn op elk nummer is perfect. Dus wat is er perfecter dan perfect? Ik ga even luisteren…Vooruit, Ghost Of Yesterday springt er dan misschien wat dat betreft nog net even bovenuit. Even dubbelchecken… Nee, Oceans Of Time springt nog hoger! Pff, ik weet het ook niet meer. Perfecter dan perfect bestaat dus gewoon niet. Klaar. Punt. 

Het is dat live albums over het algemeen niet mee mogen tellen voor albums van het jaar anders was het alweer beslist dit jaar, wat mij betreft. Het enige wat beter zou kunnen zijn zou een nieuw studio album van Seven Spires zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat er dit jaar ook nog komt, met alle tournees die ze dit jaar doen (op dit moment in Noord-Amerika met Eluveitie en Omnium Gatherum). Ook krijgen live albums meestal geen score beoordeling. Ook niet hier bij Zware Metalen, anders was dit mijn eerste recensie die de volle mep aan punten gekregen zou hebben! 

‘Ja Berry, we weten het nu wel’ : zullen jullie nu denken. Live At Progpower USA XXI is geweldig! Maar kun je de boeien van je objectiviteit niet even laten vieren en proberen om er met een kritisch oor naar te luisteren? Nou vooruit, ga ik nog een rondje doen… 

Helaas, het is geen partij voor een kritisch oor. Maar wat als ik het dan ga afmeten tegen een legendarisch album? Live At Progpower USA XXI van Seven Spires vs. Live After Death van Iron Maiden? Durf ik dat? Want ik ben namelijk ook groot fan van Iron Maiden! En dat al meer dan vijfendertig jaar! Als jochie van twaalf sprong ik al, playbackend op dit godenalbum, mijn kamertje rond. Er kwamen zelfs bijna mannen in witte pakken met puberformaat vlindernetten, valium en geneesmiddelen tegen hondsdolheid aan te pas. Bij wijze van spreken dan, he. Maar ik durf, ik doe het gewoon! Ik hoor twee verschillen: op Live After Death hoor ik alleen maar legendarische klassiekers, terwijl ik op Live At Progpower USA XXI nummers hoor die nog legendarische klassiekers moeten worden. Maar dat is wat mij betreft slechts een kwestie van tijd, aan de nummers ligt het niet. Het andere is dat ik bij Seven Spires het gevoel krijg meer op het podium te staan en de show ervaar zoals zij dit doen en bij Iron Maiden lijk je vooraan tegen het podium geperst te worden. Maar dat kan natuurlijk te maken hebben met het opgevangen geluid van het publiek en het verschil tussen een zaal van nog geen duizend fans en een stadium van tienduizend schreeuwers. 

Het wordt maar eens tijd om deze lofzang over Seven Spires in het algemeen en Live At Progpower USA XXI in het bijzonder af te sluiten. Dan kan ik tenminste ook weer rustig, ongestoord verder luisteren. Kan ik dan echt helemaal geen puntje van kritiek geven? Echt, écht helemaal niet? Nou vooruit, ééntje dan: het album duurt gewoon veel te kort en had minstens een dubbel- of driedubbelalbum moeten zijn… 

Live in Eindhoven, met uw redacteur dolblij in het midden (ongeveer) van de foto.

Label:

Frontier Records, 2023

Tracklisting:

  1. Wanderer’s Prayer (intro)
  2. Gods Of Debauchery
  3. Ghost Of Yesterday
  4. Cabaret Of Dreams
  5. Succumb
  6. In Sickness, In Health
  7. Bury You
  8. Drumsolo
  9. Oceans Of Time
  10. Shadows On An Endless Sea
  11. Dare To Live
  12. This God Is Dead (met Roy Khan)
  13. Through Lifetimes (outtro)

Line-up:

  • Adrienne Cowan – Zang
  • Jack Kosto – Gitaar
  • Peter de Reyna – Bas en zang
  • Chris Dovas – Drums

Links: