Sear Bliss – Heavenly Down

Goh, als je al meer dan dertig jaar naar metal en meer in het bijzonder black metal luistert, dan kan je enkel met een paar maten, een paar noten zeggen welke band er zijn nieuwste deuntje speelt. Voor het Hongaarse blackmetalgezelschap Sear Bliss die nu met zijn negende langspeler komt, is dit zeker ook zo. Je hebt de karakteristiek robuuste stem en bassound van de heer Nagy, maar je hebt ook de tromboneklanken van de heer Pál. Ik ben al een fan van deze heren sinds hun conceptie ergens in 1993 toen hun eerste plaat, Phantoms, ook met artwork van Kris Verwimp net als nu, via het II Moons label uitkwam.

Na wat labelomzwervingen, tot het grote Candlelight label toe, is de band al langer onder dak bij het Nederlandse cultlabel Hammerheart Records en dat is in mijn ogen een perfecte keuze. Promosingles als Chasm maar ook The Upper World, lieten ons horen dat in al die jaren de band niks van zijn pluimen heeft verloren.

Karakteristieker kunnen deze Hongaren niet van start gaan. Dreigende synthklanken worden al snel opgemengd met bruut blackmetalgeweld, de karakteristieke Nagy-vocalen en dito snorrende basklanken. Al meteen in het eerste nummer, Infinite Grey, maak je ook opnieuw kennis met de weldoordachte ritmewisselingen die de band zo kenmerkt. Intussen knijpen, pitsen en bijten de riffs je erg gewillig. Sear Bliss was en is nog steeds niet vies om atmosferische tapijten te weven door middel van de combinatie synth en trombone. Het geeft het geheel zijn eigen kleur. Hoe je je dat dan moet voorstellen hoor je erg goed in de eerste maten van Watershed. Net alsof er een schemerige zone, een onduidelijke lijn moet overgestoken worden. Nochtans zijn de rollende basdrums en leadpartijen een welgekomen gids.

De bombastische trombonepartijen in een nummer als The Upper World zijn om duimen en vingers bij af te likken, terwijl in datzelfde nummer de baspartijen met plezier overal tussen kruipen. Een contemplatiever nummer als Forgotten Deities, wat in eerste instantie een synthgedragen nummer is, lijkt ook niet vreemd te staan op deze plaat. Gelukkig wordt hierna op een wel eigenaardige, vrij open wijze het tempo wat opgedreven in The Winding Path en daarna zeker in Chasm. In dit laatste nummer krijg je als traktatie er nog warme cleane keelklanken bij.

Sear Bliss is en blijft Sear Bliss. Melodische black metal van de bovenste plank verpakt in een atmosferisch, experimenteler jasje aangevuld met tromboneklanken. Schitterend nieuw werk, dit Heavenly Down! Jaarlijstmateriaal en aanschaf verplicht! Zou de heer Nagy zijn zilverkleurige bas nog altijd in zijn bezit hebben? Misschien moet ik de heren toch nog eens live gaan bewonderen wanneer ze de Lage Landen aandoen ter promotie van deze erg goede plaat.

Score:

85/100

Label:

Hammerheart Records, 2024

Tracklisting:

  1. Infinite Grey
  2. Watershed
  3. The Upper World
  4. Heavenly Down
  5. Forgotten Deities
  6. The Winding Path
  7. Chasm
  8. Feathers In Ashes

Line-up:

  • András Nagy – Zang, basgitaar, synth, gitaar, hangdrum
  • Gyula Csejtei – Drums
  • Márton Kertész – Gitaar
  • Zoltán Pál – Trombone, zang
  • Zoltán Vigh – Gitaar

Links: