Pyrrhic Salvation is een drietal dat afkomstig is uit Richmond in de Verenigde Staten en met de EP Manifestum I debuteert. In 2016 bracht de band – toen nog een tweetal en enkel en alleen een online samenwerking tussen Michael Altobello en Sagar Nadgir (Carcinomic) – al eens een demo uit, maar die moest het doen met geringe aandacht. In de loop van de tijd werd in Chrisom Infernium (Veilburner) een zanger gevonden, waarna er gewerkt kon worden aan een EP, die nu aan de wereld getoond wordt.
Wie een beetje bekend is met het werk van de bandleden zal niet geheel opkijken van de technische agressiviteit en donkere dissonantie die je op Manifestum I tegenkomt. In die paar composities die de EP rijk is, heeft Pyrrhic Salvation het voor elkaar gekregen technische death metal te fuseren met de onvervalste lompheid van old school death en de rauwe intensiteit van black metal. De vier nummers, het iets meer dan één minuut durende, instrumentale en als intro dienende A Martyr… tel ik even niet mee, bestaan alle vier uit brute riffs, monsterlijke drums, donkere melodieën, veelal hoge snelheid en ongebreidelde complexiteit. In plaats van het veelvoud aan beestachtige riffs en de dreigende razernij als een vloedgolf over je heen te storten, wordt er voor een iets andere benadering gekozen. Het drietal is er niet wars van korte, serene momenten ( … to Never Awaken, Those That Dwell) in te bouwen, waarna de technische razernij weer over je gegoten wordt. Die spaarzame momenten zorgen ervoor je langer blijft luisteren en niet verdrinkt in het gewoel. Zanger Infernium draagt met zijn inktzwarte vocalen bij aan het toch al donkere, hardvochtige geluid, dat we op de EP tegenkomen.
Manifestum I is een donker, dreigend en obscuur amalgaam van death en black geworden, waarbinnen er een onderscheidende rol is weggelegd voor technische dissonantie. Pyrrhic Salvation … wat mij betreft een naam om te onthouden.
De redacteuren van Zware Metalen schrijven ieder jaar op vrijwillige basis duizenden artikelen om de metalscene van Nederland en België te ondersteunen. Hiervoor zijn we afhankelijk van inkomsten die gegenereerd worden door het plaatsen van advertenties. Indien deze niet afkomstig zijn van directe partners (zoals poppodia en festivalorganisatoren), zal de overgebleven ruimte opgevuld worden door automatisch gegenereerde advertenties van Google AdSense. Omdat deze gebruik maken van zogeheten ‘tracking cookies’, hebben we volgens de AVG-wet jouw toestemming nodig om deze advertenties weer te kunnen geven. We begrijpen dat onze lezers hun privacy op het internet waarderen, maar het accepteren van het cookiegebruik houdt Zware Metalen (en dus indirect de metalscene) in leven. We hopen daarom dat je instemt met het gebruik van de cookies. Mocht je er interesse in hebben, kun je onze privacyverklaring lezen.