Tweede langspeler van het Amerikaanse Oubliette, een melodische black/deathmetalband uit Nashville. Het debuut van Oubliette besprak ik al eerder, maaar na de review kwam ik de band niet meer tegen in mijn speellijsten. De band bestaat uit het gehuwde koppel Emily (die de vocalen voor haar rekening neemt) en Mike Low. Mike heeft enkele van zijn bandgenoten uit Enfold Darkness gevraagd om deze The Passage mee in te spelen en zo geschiedde het.
Die andere band, Enfold Darkness, zegt u misschien wel iets. Net als Oubliette brengt deze ongevaarlijke en gladde black metal, die mijns inziens nog weinig met black metal te maken heeft. Makkelijk in het gehoor liggende verhaaltjes worden verteld op een “boze” manier, op een bedje van blasts en uitgesponnen melodeath snaarmateriaal. In feite is het een voorspelbare versie op Dark Tranquillity‘s platen uit de vorige eeuw, maar dan voorzien van klinisch klinkende dubbele bassen en relatief virtuoos gitaarwerk (denk aan Opeth). En ja, deze heren kunnen een aardig stukje spelen, maar als er niets van blijft hangen, wat ben je er dan mee? Weinig tot niets. En zo passeert The Passage, zonder herinneringen na te laten.
Te vrijblijvend, te weinig pakkende momenten en te klinisch klinkend, is de korte samenvatting. Echt overtuigend is het dus niet. Misschien is het een idee voor de moderne In Flames-fan die houdt van blastbeats en een comfortabele vrouwelijke scream of een Be’lakor-fan die geen neen zou zeggen tegen een laag Amerikaanse mainstream blackmetalvernis op zijn favoriete muziek.
Score:
69/100
Label:
The Artisan Era, 2018
Tracklisting:
- A Pale Innocence
- The Curse
- Solitude
- Elegy
- Emptiness
- The Raven’s Lullaby
- Barren
- The Passage
Line-up:
- Todd Harris – Gitaar
- Greg Vance – Drum
- Andrew Wampler – Gitaar
- James Turk – Bas
- Mike Low – Gitaren
- Emily Low – Keel
Links: