Nuclear Tomb – Terror Labyrinthian

Nuclear Tomb. Dat is wat er van de Tsjernobyl kerncentrale is gemaakt na de vreselijke ramp in 1986. En dat is ook wat we van de wereld aan het maken zijn als we de verhitte gemoederen steeds verder laten oplaaien tussen de huidige nucleaire mogendheden. Het is echter ook een thrashmetalband uit Amerika die hier zijn debuut komt vieren. Ik ben benieuwd of de thrash metal ook op kernsplitsing wordt uitgevoerd.

De band is ontstaan in 2011 en heeft zich initieel gericht op ontwikkeling en de lokale tentjes af gaan om zijn muziek te promoten. Pas in 2018 zien we de eerste wapenfeiten om de hoek komen. Een demo en twee EP’s gaan dit debuut vooraf. Dit debuut heeft de naam Terror Labyrinthian meegekregen en het aan de weg timmeren heeft geholpen, want er is intussen onderdak gevonden bij Everlasting Spew Records. Dit label wordt gedreven door een paar enthousiaste Italianen met een goede smaak voor muziek en zijn er niet vies van om buiten de lijntjes te kleuren. Zo ook met dit Nuclear Tomb. De band speelt redelijk technische thrash metal met een deathmetalrandje en zelfs wat progressieve invloeden mogen we her en der ook ontwaren. Niet je standaard potje thrashen in ieder geval.

Het eerste nummer Obsoletion van dit negen nummers tellende epos begint met een redelijk standaard thrashriffje ondersteund door de vrij diepe grunt van de zanger en vervolgt als een lekker vlot nummer. Het ontaardt op het einde in een wat chaotisch samenspel. Het titelnummer vervolgens is snel en direct gespeeld. De achterliggende riffs zijn fijn en zorgen voor afwisseling. Net als de basbruggetjes. Na een wat milder tussenstuk ontaardt ook hier het nummer in een wat paniekerige sfeer. Fatal Visions is een degelijk thrashnummer met wat oude VoiVod-achtig gitaarwerk. Lekker, die malende bas op het einde.

Dominance & Persecution tapt dan weer uit een heel ander vaatje en start met een onheilspellend getokkel wat gaandeweg vloeiend overgaat naar de thrash zoals al eerder gehoord. Lekkere drumrolls en tegendraadse riffs. Het nummer vervalt rond het midden in een melodieus muziekstuk waar emotie en technisch vernuft naar voren mogen treden. Vile Humanity is weer ouderwets hakken zoals Nuclear Assault dat ook kon. Ook op kernsplitsing. Manufacturing Consent heeft een wat minder prominente start en vliegt er vervolgens vandoor met zeer dwingende muziek met rollende en beklijvende riffs en een stampende ritmesectie. Gaaf nummer heeft de band gefabriceerd.

Parasitic is intussen het zevende nummer en tevens ook het kortste. Dat snap ik ook wel want de mannen stampen de geschreven noten er met een enorm tempo doorheen. Ik houd van dit soort opzwepende muziek. Prima pit-muziek. Hoe anders klinkt Born into Torment (Live a Lie). Traag en slepend beweegt dit nummer zich voort en bedient zich van dramatisch ingerichte uithalen met daaronder een langzame stevige basis van ritmegitaar, bas en drums. Mag gerust een bijzonder nummer genoemd worden. Het laatste nummer Ashen Lamb is het afsluitende nummer en is en prima afsluiter. Veel melodie en wat spacey muziek effecten geven het nummer wat extra kleur.

Nuclear Tomb is een nieuwe band voor me en ik vond Terror Labyrinthian een interessante plaat. Het is duidelijk dat de mannen prima met hun instrumenten om kunnen gaan. Ben je niet vies van wat excentriekere thrash met stevige wortels in de 90-er jaren dan kun je dit plaatje gerust eens gaan luisteren.

Score:

74/100

Label:

Everlasting Spew Records, 2024

Tracklisting:

  1. Obsoletion
  2. Terror Labyrinthian
  3. Fatal Visions
  4. Dominance & Persecution
  5. Vile Humanity
  6. Manufacturing Consent
  7. Parasitic (Live a Lie)
  8. Born into Torment
  9. Ashen Lamb

Line-up:

  • Michael Brown – Gitaar – Zang
  • Matt Ibach – Gitaar
  • Amelia Morris – Basgitaar
  • JD Lookabill – Drums

Links: