Noctiferia – Reforma – Tribute to Laibach

Voor mij is Laibach een van de meest intrigerende bands die op dit moment nog bestaan. Het is een Sloveense band waarvan sommigen zeggen dat de leden er extreemrechtse denkbeelden op na houden. Anderen zeggen daarentegen dat ze juist communistisch zijn. Ze hebben als enige westerse band ooit in Noord-Korea opgetreden. Verder maken ze deel uit van de NSK, een kunstcollectief dat een eigen staat heeft opgericht en hier zelfs paspoorten voor uitvaardigt. De muziek die ze produceren valt losjes in de categorie van de industrial, maar ook bij genres als techno en new wave halen zij de krenten uit de pap. Het zal dan ook niet als verrassing komen dat er nu een album is uitgebracht met Laibach-covers. Deze plaat komt uit de koker van de tevens oudgediende Slovenen van Noctiferia.

Wat we te horen krijgen, is een achttal nummers uit verschillende Laibach-albums. Waar er bij het originele werk wat meer de nadruk wordt gelegd op de drumcomputers, is er op Reforma duidelijk gekozen voor een wat meer metal-achtige invalshoek. De industrialsound van het bronmateriaal blijft echter gehandhaafd. Verder zijn er flink wat gastvocalen te horen. Zo schreeuwt David Vincent (van Morbid Angel) op Barbarians are Coming uit de speakers. Het is goed om te horen dat de heren een eigen draai weten te geven aan het ijzersterke origineel. Ik zie de door stroboscoopflitsen overgoten mensenmassa’s er al helemaal los op gaan. Ook op No History wordt er gekozen voor een eigen draai. Misschien ben ik een purist, maar ergens mis ik de diepe bromstem van Eber (de zanger van Laibach) stiekem wel. Aan gave stemmen is er in het daaropvolgende Tanz Mit Laibach overigens geen gebrek. Op de vocalen horen we namelijk niemand minder dan Mayhem’s Attila Csihar. Het is een hoekige track die bijna zou kunnen doorgaan voor een mars.

De naargeestige tekst op Eurovision is gelukkig goed te volgen. Hierdoor blijft de impact van het origineel in tact. ‘Europe is Falling Apart’, klinkt het. De toevoeging van het geluid van de (Duitse?) adelaar die neerdaalt op zijn prooi, is een geestige verwijzing naar de fel bediscussieerde politieke overtuigingen van Laibach. Over de top, maar zeker op zijn plaats. Opvallend is dat het nummer Smrt za Smrt (Dood voor Dood) ook wordt gecoverd. Het origineel uit 1993 is niet meer dan een vreemd geluidsfragment, en de ‘revisited’ versie uit 2020 is in mijn optiek niet veel beter. De versie die Noctiferia hier neerzet, is echter wél te pruimen. Het is een trage dodenmars die geheel in het Sloveens gezongen is. De gitaren klinken rauw, en de stem van Giani Poposki klinkt alsof hij recht uit het graf komt. Ook horen we dreigende trompetten en een horror-achtig achtergrondkoor, wat een lugubere ondertoon teweeg brengt. Niks meer aan doen, dus!

Op albumsluiter Nova Akropola is het saxofoonwerk van Shining’s Jørgen Munkeby te horen. De nadruk ligt echter meer op de zang en op het gitaarwerk dan op het blaasinstrument. Het geeft het nummer echter wel een gave avant-gardistische inslag. Van mij had Munkeby wat meer de boventoon mogen voeren, maar aan ieder zijn eigen keuze natuurlijk.

Noctiferia weet in Reforma goed een eigen draai te geven aan het ijzersterke bronmateriaal. Het is zeker een of enkele luisterbeurten waard! Aanrader.

Score:

80/100

Label:

Nika Reords, 2021

Tracklisting:

  1. Barbarians Are Coming
  2. Now You Will Pay (feat. David Vincent)
  3. No History
  4. Tanz Mit Laibach (feat. Attila Csihar)
  5. Eurovision
  6. Smrt Za Smrt (Death For Death)
  7. Das Spiel Ist Aus
  8. Nova Akropola (feat. Jørgen Munkeby)

Line-up:

  • Giani Poposki – Vocalen
  • Andrej Blatnik – Gitaar
  • Igor Nardin​ – Gitaar, programming
  • Uros Lipovec – Basgitaar
  • Urban Krc – Drums

Links: