Mongol – The Return

Van je ‘jo ho ho’ en je ‘la la hei’, wie geniet er niet van? Biertje erbij, grappige danspasjes, de armen van broeders om elkaars nek geslagen om vervolgens allen in de moshpit te duiken. Voor de lezer die zich afvraagt waar deze malle schrijver het nu weer over heeft: folkmetal! Het Canadese Mongol bracht begin oktober hun derde langspeelplaat, The Return, uit.

De inspiratie van deze folkmetal-artiesten komt uit het oude Mongolië, een land rijk aan intrigerende historie en bijzondere muzikale stijlen. Wat dacht je van de boventoonzang (ook wel bekend als keelzang)? Ik was al geïntrigeerd toen ik de bandnaam zag en werd alleen maar enthousiaster bij het luisteren en zien van de volgende videoclip van de titeltrack:

Vrolijke melodietjes op de banjo en mandoline, harige mannen in de kledingstijl van toen, stevige drums en zware distorted gitaarriffs komen aan bod, alsook een lekkere mix van deathgrowls en cleane harmoniserende zangstukken. What is there not to like? Gedurende de rest van het album vind je dezelfde mix aan blije folk en meligheid versus de zware death-momentjes, samengebonden door harmoniserende gitaarriffs en prachtig afwisselende zangstijlen. Wat zijn dan de hoogtepunten van het album?

Te beginnen met de titeltrack, wat al een feestje is om naar te luisteren. Het krachtige Amongst The Dead is vooral melodeath met een machtig indrukwekkende drumpartij en een paar zeer pakkende rifjes. ‘The destroyer of eardrums’ is het machtige Takhil. Knoeperhard en recht voor zijn raap. Toch zit ook hier de joligheid niet ver verstopt en kruipt deze zo af en toe naar boven. Al met al is deze track gewoon een keiharde en constante vuist in je gezicht vergeleken met de overige nummers. Hét nummer om de broeders een arm om de nek te slaan, een flinke pul bier in de handen te hebben en kruislings met de benen naar voren te schoppen is het ontzettend melige Dschingis Khan. De riffs herhalen zich wel gevaarlijk veel in dit nummer, maar is nog prima verdraagzaam vanwege de korte speelduur van nog geen drie minuten. De afsluiter is ook een aanrader en een prima keuze als laatste nummer van een album.

Spijtig genoeg is de keelzangtechniek slechts zeer beperkt aanwezig op het album (enkel in het instrumentale Sacrificial Rites), maar dat neemt niet weg dat het een verdomd lekker plaatje is! Deze harige metaalhoofden weten een te gekke sfeer neer te zetten met de folkinvloeden uit Azië, zonder in te leveren op de onbetwistbare hoge kwaliteit metal. Ook de productie is van uitmuntende klasse. Alles is mooi in balans en de instrumenten zijn goed van elkaar te onderscheiden. Best knap voor een album waar elk nummer echt propvol is met verschillende tegelijk afspelende melodieën.

De gouden tip van de week: met een paar biertjes op is The Return nog leuker! Dank u, Mongol, en proost!

Score:

80/100

Label:

Sliptrick Records, 2018

Tracklist:

  1. Prophecy of the Blind
  2. The Return
  3. Sacrificial Rites (instrumentaal)
  4. Takhil
  5. Amongst the Dead
  6. To the Wind
  7. Dschingis Khan
  8. The Mountain Weeps
  9. River Child
  10. Warband

Line-up:

  • Tev Tegri – Zang
  • Zev – Gitaar, banjo, mandoline, zang
  • Zelme – Gitaar, zang
  • Sche-khe – Keyboard, orkestratie
  • Sorkhon Sharr – Basgitaar
  • Bourchi – Drums

Links: