Met het artwork van zijn nieuwe EP geeft Messiah een nieuwe betekenis aan het woord grafkop. Daarmee is de hoes niet helemaal mijn smaak, maar iemand die een grote poster van de cover van – ik noem maar wat – Death Magnetic van Metallica in zijn woonkamer heeft hangen, zal er vast meer mee kunnen. Naar mijn smaak is wel de muziek die Messiah op Fatal Grotesque Symbols – Darken Universe brengt.
Drie nummers krijgen we om onze gevoelige oren. Eén nieuwe song en twee nieuwe uitvoeringen van nummers die de band meer dan dertig jaar eerder al op plaat zette. Want, om maar even het kader te schetsen voor hen die nog niet bekend zijn met de band, Messiah vergaarde in de jaren ’80 van de vorige eeuw behoorlijk wat faam. Dat deed de band met de (proto-)deathmetalalbums Hymn To Abramelin en Extreme Cold Weather en natuurlijk met het gastoptreden van zanger Tschösi op de Official Live Tape 1987 van Thanatos (“Hallo Venray!”). In de berg aan kwaliteitsdeathmetalreleases aan het begin van de jaren ’90 sneeuwde de band echter wat onder. In 1995, na een minder geslaagde poging mee te gaan met veranderende tijden, legde Messiah dan ook moe het hoofd te ruste.
Een paar jaar geleden kwam de groep echter weer bij elkaar, in de bezetting van begin jaren ’90 wel te verstaan. De bedoeling was eerst en vooral wat lol te maken en af en toe wat optredens te doen. Dat lukte kennelijk zo goed dat er nu zelfs een nieuw album in het verschiet ligt. Fracmont gaat het heten. Maar voordat die plaat op 11 september op de mensheid wordt los gelaten is er nu dus Fatal Grotesque Symbols – Darken Universe, een EP met drie songs die niet op het album te vinden zullen zijn.
Het van het debuut afkomstige Space Invaders profiteert in de nieuwe uitvoering van een lekker zwaar geluid dat het in hoofdzaak traag door stampende nummer past als een oude jas. De song klinkt er ontegenzeggelijk stukken heavier door. En toch… zoals wel vaker verliest de song juist door het betere geluid wel wat van de oorspronkelijke charme. Charme die we ook vonden in het – hier weggelaten – hoorspelintro van het origineel en de expressieve(re) zang van Tschösi. Zeker leuk om te horen, maar natuurlijk niet wereldschokkend. Voor de 2020-versie van Extreme Cold Weather geldt eigenlijk hetzelfde, maar deze valt al wat beter. Uiteraard niet omdat het intro van een ijzig voortrazende wind hier wel gebleven is (wel leuk natuurlijk), maar omdat de song in een modern geluid eenvoudigweg beter tot zijn recht komt.
Op naar de enige nieuwe track: Fatal Grotesque Symbols – Darken Universe. Het is in de basis een lekker zware, stuwende old-school deathmetalsong. De riffs zijn niet al te ingewikkeld, de relatief hoge grunt ligt gemakkelijk in het gehoor, en de kataklop-kataklopdrums vragen erom een pit te starten (waar je ook bent). Dat modernere hoge stuiterriffje in de coupletten neemt vermoedelijk wel iets van het plezier van de old-schoolfan weg.
Fatal Grotesque Symbols – Darken Universe is een degelijke release voor de old-school deathmetalfan. Jammer is wel dat we na beluistering niet weten waar Messiah in 2020 voor staat. Het enige nieuwe nummer op de EP heeft het aankomende album immers juist niet gehaald omdat het zo lekker aansluit bij de oude songs. Ach, de komende maanden zullen het wel uitwijzen.
Label:
High Roller Records,, 2020
Tracklisting:
- Fatal Grotesque Symbols – Darken Universe
- Space Invaders
- Extreme Cold Weather
Line-up:
- Andy Kaina – Vocalen
- Brögi – Gitaar
- Patrick Hersche – Basgitaar
- Steve Karrer – Drums
Links: