Kamelot – Ghost Opera (the second coming)
SPV/Steamhammer, 2008
Na een mislukte kans om een interview te doen met Roy Khan (de zanger) van Kamelot, mag ik nu toch een review schrijven van de ‘nieuwe’ cd. De in 1992 opgerichte band Kamelot heeft namelijk een dubbelaar uitgebracht . Nieuw staat hier tussen aanhalingstekens omdat het in feite geen nieuwe release is. Het in 2007 uitgebrachte album Ghost Opera is opnieuw uitgebracht met een hele hoop bonus features op een dubbel-cd onder de titel Ghost Opera, the Second Coming.
De features bij deze hernieuwde uitgave zijn :drie bonustracks, een remix van Rule the World, twee videoclips en een cd met de opnames van een live concert uit de World tour van 2007: Live in Belgrade. Deze gelimiteerde uitgave bevat bovendien een nieuw artwork en een uitgebreide booklet.
Deze review gaat voornamelijk over de bijgevoegde live cd, Live in Belgrade. De CD begint instrumentaal. Een goed begin, waarna je een knallend nummer verwacht. Die verwachting komt uit met Ghost Opera. Dit nummer heeft een strakke inzet, Grillo laat zijn techniek goed horen door snelheid en patronen te combineren met zijn dubbele base. Daarna volgt het nummer The Human Stain. Zelf had ik wat meer agressie verwacht in dit nummer, zo doe het me denken aan een rocknummer. Maar het is wel een strakke mix! Mourning Star begint goed, de baspartij van Glenn Barry doet je verlangen naar meer. Alleen blijft het wel op een wat te rustig niveau voor een doorgewinterde deathmetal fan. When the Lights Are Down begint stevig. Dit is misschien wel het meest agressieve nummer op deze CD. Er zijn veel fills op de drums. Ik vind alleen de extra zang een minpunt. Dat doet het nummer tekort. Abandoned is meer een ballad. De zang komt er goed uit in dit nummer! Roy Khan heeft een zeer aangename stem om naar te luisteren. Geen extreme hoogtes, wel pure degelijkheid. Dit is echt een meezingnummer, dat is dan ook duidelijk te merken als Roy het publiek daadwerkelijk laat meezingen. In het volgende nummer The Haunting is ook Simone Simons (Epica) te beluisteren. Simone en Roy spelen goed op elkaar in bij dit nummer en geven elkaar ruimte om te zingen, hoewel Simone in verhouding met Roy wel wat meer op de achtergrond staat. Het refrein van dit nummer is pakkend.
Zonder verder in te gaan op de andere nummers (anders raak ik nooit uitgesproken!) wil ik wel nog zeggen dat deze CD goed geproduceerd is, die wel hier en daar wat aan stevigheid mist. Maar over smaak valt altijd te twisten. Je zou denken dat het met vijf mensen wel te doen is om een nummer vol te laten klinken. Dat lukt echter maar redelijk. Ik mis het slepende effect van gitaren in combinatie met baspartijen. Denkend aan een aantal goede bands uit de jaren ’60 die uit drie personen bestaan, geloof ik dat Kamelot in de buurt komt van die strakheid en volheid. De CD is uitermate geschikt voor de progressieve rock/metal fans, maar ook hard rockfans zullen hem zeker weten te waarderen. Maar zeker voor de doorgewinterde Kamelot fan is deze uitgave met al zijn toevoegingen een waardevolle aanvulling van de collectie.
Als ik alsnog de kans krijg om Kamelot te interviewen, zal ik ze zeker complimenteren met deze goede, degelijke CD. Omdat het hier voor het grootste deel om een re-release gaat, kan ik mijn waardering helaas niet in een score tot uitdrukking brengen.
Tracklist:
cd 1: Ghost Opera
- Solitaire
- Rule the World
- Ghost Opera
- The Human Stain
- Blücher
- Love You to Death
- Up Through the Ashes
- Mourning Star
- Silence of the Darkness
- Anthem
- EdenEcho
- Memento Mori (enhanced video: Live in Belgrade, Serbia)
- The Human Stain (enhanced video)
cd 2: Live in Belgrade
- Solitaire
- Ghost Opera
- The Human Stain
- Mourning Star
- When the Lights Are Down
- Abandoned
- The Haunting (with Simone Simons/EPICA)
- Memento Mori
- Epilogue
Line-up:
- Khan – Vocals
- Youngblood – Guitars
- Barry – Bass
- Palotai – Keyboards
- Grillo – Drums
Links: