Angel of Retribution review

Judas Priest – Angel of Retribution

Sony BMG, 2005

Judas Priest - Angel of Retribution

En zo is eind februari 2005 eindelijk de dag aangebroken dat de wereld hernieuwd kennis kan maken met Judas Priest. Het nieuwe monster heet Angel of Retribution, en moet de Britten weer volledig terug brengen naar de top. We gaan kijken in hoeverre deze nieuwe schijf daarin is geslaagd…

Angel gaat ronkend van start met het ijzersterke Judas Rising, een nummer wat eigenlijk maar één ding doet: keihard bevestigen dat Priest weer helemaal terug is. De gitaartandem Tipton/Downing vuurt weer als vanouds, Halford klinkt alsof hij nooit van zijn plek is geweest, het baswerk van Ian Hill klinkt nog even solide als altijd, en we worden verblijd met nonstop double bass drumwerk van Travis. Judas Rising laat duidelijk horen dat er maar één band is die met verve de term Metal Gods mag dragen!

Deal with the Devil had net zoals de opener niet misstaan op Painkiller, en is een zich met een prettig tempo voortstuwend vehikel geworden, waar weinig tot niets op aan te merken valt. Revolution is het nummer wat er als eerste naar buiten kwam van het nieuwe album, en is een heerlijk logge midtempo banger, met een Halford die in topconditie functioneert. Zonder enige twijfel één van de meer pakkendere nummers op het album, wat het live ook erg goed zal doen.

Het eerste echte rustpuntje komt met het mooie Worth Fighting For, een midtempo track die zich voortsleept op mooie melodieën en veel sfeer. Het is een karakteristiek “relaxte Priest” song, niet meer en niet minder. De slachting wordt weer opgepakt met het geweldige duistere Demonizer. Een donker nummer, wat zich kenmerkt door de heavy riffs en een vervaarlijk grommende Halford. Eén van de sterkere tracks op het album, in mijn opinie.

Net als Worth Fighting For is ook Wheels of Fire een wat luchtigere track., en klinkt als iets wat zo van Defenders of the Faith of Hell Bent for Leather had kunnen komen. Niet een bijster spectaculair nummer. Hierna is de échte eerste adempauze in de vorm van de mooie, emotionele ballad Angel, die zich bij de mooiere Priestnummers mag scharen. Daarna is het gelukkig weer tijd voor “echte” metal, met het furieuze Hellrider, met een vervaarlijk krijsende Halford en prachtig soleerwerk van Tipton/Downing. Een fantastische track die zonder enige moeite de rest van het toch al sterke materiaal weet te overtreffen.

Het korte, acoustische Eulogy is feitelijk niet veel meer als een prelude tot de magistrale (al lopen de meningen daarover erg uiteen) hekkensluiter Lochness. Dit nummer klokt rond de dertien minuten en is in één woord episch. Niet iedereen is over deze track even goed te spreken, maar ik betrapte mijzelf er al een aantal malen op in één keer dit nummer te neuriën op willekeurige openbare plaatsen. Een teken dat het nummer qua melodie goed in elkaar zit. Het nummer kan mij de volledige dertien minuten boeien. De zanglijnen zijn groots, het instrumentale werk solide, doch niet zeer bijzonder, en ik denk dat dit terecht de afsluiter van de plaat is geworden.

[update:]

Voor de echte fan kan ik ook nog eens de limited edition van het album aanraden, waarbij de cd wordt vergezeld door een bonus DVD met een bijzonder onderhoudende, veertig minuten durende documentaire, waar de voltallige band zich verdiept in de status van Judas Priest in de hedendaagse metalscene. Ook bevat deze schijf nog zeven livetracks, waarbij we gerust mogen spreken van Priest classics. Verplichte kost voor de echte Priest fan!

De conclusie is voor mijzelf bijzonder eenvoudig: The Priest is Back! De Gods of Metal hebben het voor elkaar gekregen een prachtig comeback album te schrijven (al is er van een comeback uiteraard niet echt sprake). Iron Maiden bracht Brave New World uit en won in één klap vrijwel de gehele oude fanschare terug. Priest doet met Angel of Retribution hetzelfde. Vergeet Demolition en Jugulator, want dit is de overtreffende trap. Blinde aanschaf!

Tracklist:

1. Judas Rising

2. Deal With the Devil