Jinjer – Alive in Melbourne

Het gaat hard voor Jinjer. Op nauwelijks enkele jaren tijd slaagde de Oekraïense band erin om uit te groeien van een zoveelste Arch Enemy-kloon tot een grote publiekstrekker. Ik heb de band een Arch Enemy-kloon genoemd. Mijn excuses Tatiana Shmailyuk! Deze band en diens frontvrouw verdienen dit niet. Muzikaal gezien verschillen beide bands trouwens enorm. De parallellen die vaak getrokken worden tussen de beide bands komen er vooral doordat frontvrouw Shmailyuk schijnbaar probleemloos schakelt tussen grunten en clean vocals. Iets waar Alissa White-Gluz van Arch Enemy ook heel sterk in is.

Jinjer is een toekomstige headliner op de grotere festivals. Met ieder nieuw album blijft de band stappen zetten en hoewel ik hier vooral zangeres Shmailyuk zit op te hemelen – sorry maar geen sorry, ik ga het nog doen – bestaat de rest van de band stuk voor stuk uit uitstekende muzikanten. Zelf omschrijft de band zijn muziek als progressieve metalcore, maar ik vind ze vooral lekker djenten. Is geen genre op zich, maar beschrijft deze band wel treffend. Van groove metal tot melodieuze death, de band combineert de leukste elementen van verschillende genres en doet er zijn eigen ding mee.

Indien jij dit artikel zit te lezen zal je de band uiteraard al wel kennen. Misschien zie je er zelf ook een toekomstige headliner in? Want dat de band een stevige live-reputatie bijeen speelde wordt met deze plaat fraai in de verf gezet. Alive in Melbourne is het verslag van een ongelooflijk zalig optreden dat de band verzorgde in Australië. Meer tastbaar kan je een live-reputatie niet maken. Je hoort de toeschouwers meebrullen en schreeuwen, bent getuige van Tatiana’s interactie met het publiek en hoort ieder instrument studiohelder aanwezig in het geheel. En ja, ik ga het weer doen: Tatiana’s stem is om kippenvel van te krijgen. Een grunt zo diep alsof deze uit een grot komt en dit vervolgens afwisselen met een heldere sirenen stem is echt wel weinigen gegeven. Het voelt aan alsof ik hier het verslag aan het schrijven ben van een concert. Met dit album ben je namelijk bijna fysiek aanwezig.

Jinjer is momenteel druk bezig met zijn nieuwste plaat af te werken. Deze zal Wallflowers heten en zal eind augustus worden uitgebracht. Basgitarist Abdukhanov en zangeres Shmailyuk kondigden reeds aan dat deze nieuwe schijf hun meest agressieve album zal worden en bol staat van de zware en ongemakkelijke muziek. Ik begin nu al te watertanden. Deze band kennende zal deze nieuwe muziek live uitstekend worden gebracht. Het bewijs staat gebrand op dit live-album. Een echte aanrader, mensen. Kijk, het is niet de gewoonte om een albumrecensie af te sluiten met een nummer dat op een ander album staat, maar Jinjer vuurde vorige week een eerste single van dit nieuwe album af. Laten we dus voor één keer afsluiten met een song van een toekomstige plaat. Alsof deze band nog iets van reclame zou nodig hebben natuurlijk. Jinjer staat trouwens volgende maand op het Belgische Alcatraz Festival. Als de bliksem daarheen als je de bands livereputatie zelf eens wil aanschouwen.

Label:

Napalm Records, 2020

Tracklisting:

1. Intro
2. Teacher, Teacher!
3. Sit Stay Roll Over
4. Ape
5. Judgement & Punishment
6. I Speak Astronomy
7. Who Is Gonna Be The One
8. Noah
9. Retrospection
10. Perennial
11. On The Top
12. Pit Of Consciousness
13. Home Back
14. Words Of Wisdom
15. Pisces
16. Captain Clock
17. Outro

Line-up:

  • Tatiana Shmailyuk – Zang
  • Roman Ibramkhalilov – Gitaar
  • Eugene Abdukhanov – Basgitaar
  • Vladislav Ulasevich – Drum

Links: