Met Chassit komt Heavy Temple na bijna drie jaar met een opvolger van de sterke, titelloze debuut EP. Met vier tracks die zijn verdeeld over ruim 28 minuten mag Chassit echter nauwelijks het langverwachte debuutalbum genoemd worden. Maar wat Chassit mist aan speelduur, maakt het goed met de intensiteit van fuzzy riffs, pulserende ritmes en krachtige, doch cleane vocalen.
Heavy Temple brengt met Chassit niet alleen vier nieuwe nummers, maar ook twee nieuwe namen in de line-up. High Priestess Nighthawk (bas en vocalen) wordt hier vergezeld door Arch Bishop Barghest (gitaar) en Siren Tempestas (drums), waardoor de formatie uit Philadelphia op Chassit voor het merendeel uit vrouwen bestaat. Eerste bonuspunt lijkt daarmee binnen, maar de wat clichématige vraagprijs van $6,66 (hihi, snapt u?) voor het digitale album doet deze verdampen. Rest er weinig anders dan Chassit te beoordelen op haar sonische kwaliteiten.
Centraal thema dat Heavy Temple hier voert, naast verwijzingen naar de literaire Dark Tower-werken van Stephen King (verdere toelichting moet ik u hier verschuldigd blijven), is fuzz. Fuzz, fuzz en fuzz, overgoten met een bak fuzz. Dit ter omlijsting van een sonisch palet dat vooral stoner, doom en psychedelica in zich draagt. Daarmee is Chassit overigens allerminst een aaneenschakeling van stampende, met slepende riffs. Evenals op de debuut EP, toont Heavy Temple ook hier in staat te zijn tot het creëren van, met mystieke en sferische elementen verwoven, stoner- en doomcomposities die bijna netjes afgerond zijn, met voldoende rafeling om u bij elke overgang te laten wanen in die korstige oude trui die bij elke zijwaartse beweging zo fijn langs de tepels schuurt. Lekker om af en toe een avondje mee door te brengen.
Score:
79/100
Label:
Ván Records, 2017
Tracklisting:
- Key and Bone
- Ursa Machina
- Pink Glass
- In The Court Of The Bastard King
Line-up:
- High Priestess Nighthawk – Bas, Vocalen
- Arch Bishop Barghest – Gitaar
- Siren Tempestas – Drums
Links: