Gwendydd – Censored

“You hopeless rotten swine, you deserve to be buried alive.” De dames en heer van het Bulgaarse Gwendydd zijn boos. En niet een beetje ook. Ze zien en ervaren de wereld niet als een mooie plek vol rozengeur en maneschijn, maar als één grote donkere omgeving. En die duisternis kleurt de band op scherpe wijze in met felle teksten. Tekstueel mag het qua taalgebruik af en toe wat jong klinken, maar dat is dan ook geheel overeenkomstig de leeftijd van de bandleden (begin twintig, met uitzondering van de drummer). Een heikel onderwerp als verkrachting gaat de band daarbij niet uit de weg. Censored heet het tweede album, al wordt de titel van het album eigenlijk geen kracht aangedaan. Het vijftal neemt namelijk nergens een blad voor de mond.

“You’re the victim here not me
You are the plague no one can save”
(Rape)

De teksten worden fel toegebeten je door zangeres Vicky Stoichkova, al laat ze op momenten (Rape, It’s All Up To You) horen ook harmonieus heel goed uit de voeten te kunnen. Mag je ook iets anders verwachten van iemand die en paar jaar terug nog meedeed aan The Voice of Bulgaria? De muzikale omlijsting houdt het midden tussen metalcore, melodic death metal en nu metal, al spreekt het vijftal zelf liever over extreme metal. De verbale uithalen worden gedragen door verwoestende riffs en beukkende drumpatronen (Martyrdom, Dreadful), die in het begin van het album in een hoog tempo op je afgevuurd worden. Het gitaarwerk is melodisch, maar het ontbreekt, met uitzondering van A Hypocrite In A Child’s Eyes, aan solo’s. De boosheid wordt niet opgekropt maar er in nummers van nog geen 4 minuten uitgespuugd. Zet ik dit nieuwe album af tegen het debuut Human Nature uit 2020, dan steken de nummers met wat meer balans, diepgang en intensiteit in elkaar.

Halverwege het album gaat het tempo er wat vanaf met One Step More, waar ik de meerwaarde van de toevoeging van de mannelijke vocalen maar net in kan ontdekken. Het is ook het moment waarop er wat meer geëxperimenteerd wordt. Zo kent We Are The New Order een kort dance intro, steekt een keyboard gedurende het nummer geregeld zijn kop op (en dat zal het ook in andere nummers doen) en komt er aan het einde zelfs een Oosters momentje voorbij. Niet iedereen zal warm lopen voor dit soort frivoliteiten, omdat het de meeste verbetenheid wel uit de muziek haalt. En laat Gwendydd het nu juist van felheid moeten hebben. Gelukkig is dat dan wel weer terug te horen in tracks als A Hypocrite In A Child’s Eyes, maar alles wat daarna volgt is weliswaar niet slecht (Dreadful) maar niet enkel gebouwd op pure nijd.

“You fucking piece of shit!
You can’t control the world!
You thought that we would ditch
our lives to just serve you?!

Go drown in your impotence!”
(We Are The New Order)

Censored is een eigenzinnig album, met een duidelijke verbetenheid richting mens en maatschappij. Jammer genoeg wordt die woede en hartstocht door Gwendydd lang niet overal vertaald naar de composities. Het maakt dat ik ook maar gedeeltelijk mijn interesse in het album kan vasthouden en vrees dat de houdbaarheid hiervan voor mij persoonlijk niet al te lang zal zijn. Neemt niet weg dat het vijftal groei ten opzichte van hun debuutalbum laat horen. Je zult op het album weliswaar niets sensationeels of baanbrekends tegenkomen, maar hier is ongetwijfeld een doelgroep voor. Liefhebbers van bands als Infected Rain en Jinjer zouden hun oor zeker even te luister kunnen leggen.

Score:

72/100

Label:

Drakkar Entertainment, 2022

Tracklisting:

  1. Awakening
  2. Martyrdom
  3. This Is A War
  4. Rape
  5. One Step More
  6. A Hypocrite In A Child’s Eyes
  7. We Are The New Order
  8. Spider
  9. Dreadful
  10. It’s All Up To You

Line-up:

  • Reni Angelova – Gitaar
  • Bambi Nikiforov – Drums
  • Sonya Radeva – Basgitaar
  • Vicky Stoichkova – Vocalen
  • Tina Zhelyazova – Gitaar

Links: