Graveyard – Lights Out
Nuclear Blast, 2012
Met de retro revival die momenteel gaande is, kan de liefhebber van jaren ’70 hardrock de laatste tijd zijn hart ophalen aan releases van onder andere Rival Sons en Witchcraft. Was voorganger Hisingen Blues een klassieker in wording, met het nieuwe Lights Out van het Zweedse Graveyard krijg je wederom een prima plaat vol met authentieke rock à la Led Zeppelin voorgeschoteld.
Opener An Industry Of Murder borduurt verder op de sound die te horen was op het voorgaande album: bluesy riffs, een lekkere gitaarsound en de schuurpapierstem van Joakim Nilsson. De songtitel Slow Motion Countdown verklapt al dat vanaf het tweede nummer het tempo zakt. Een rustige ballad waarbij gebruik gemaakt wordt van keys, zorgt toch wel voor een verrassing. Met name het bombastische karakter is iets wat nog niet eerder te horen was bij Graveyard. Hoewel er op Hisingen Blues ook al enige rustpunten te vinden waren, grijpt de band op deze nieuwe plaat met grotere regelmaat naar een rustiger tempo. Dat maakt Lights Out een album met meer afwisseling. Ook de zang heeft meer variatie, luister bijvoorbeeld naar de schurende stem in Seven Seven. Het contrast tussen rustige songs als The Suits, The Law & The Uniform en 20/20 (Tunnel Vision) en het stevigere werk in Endless Night en Goliath typeert de ontwikkeling die Graveyard heeft gemaakt.
Ondanks dat de scherpe randjes wat zijn gepolijst, is Graveyard nog steeds een band die blijft boeien. Juist omdat de band op Lights Out heeft gezocht naar nieuwe invloeden, zonder daarbij de sound van haar eerdere werk uit het oog te verliezen. Een aanrader voor wie graag wat nostalgie wil opsnuiven.
Tracklisting:
- An Industry Of Murder
- Slow Motion Countdown
- Seven Seven
- The Suits, The Law & The Uniforms
- Endless Night
- Hard Times Lovin’
- Goliath
- Fool In The End
- 20/20 (Tunnel Vision)
Line-up:
- Joakim Nilsson – Guitar, Vocals
- Jonathan Ramm – Guitar
- Rikard Edlund – Bass
- Axel Sjöberg – Drums
Links: