Als je Lucio Fulci noemt, dan praat je over horror in de beste zin van het woord. Samen met onder andere Dario Argento stond hij aan de wieg van het giallo-genre, de Italiaanse variant op het Amerikaanse grindhouse fenomeen. Het leverde soms walgelijke, maar uiterst vermakelijke horrorfilms op vol iconische shots. Geen nonsens met jumpscares en door computer gegenereerde projecties, maar slechts ruwe ongepolijste ranzigheid met fysieke special effecten, waarin de wereld van angst, paranoia en de ongemakkelijkheid van de suggestie doeltreffend op het netvlies werd gebrand. De invloed dat het had op het deathmetalgenre werd dan ook gigantisch en zien we tegenwoordig nog veelal terug in de grindcore en slamdeath. Mortician wist veel luisteraars ongetwijfeld te introduceren in de wereld van horrorfilms, die zowel obscuur waren en buiten Hollywood geproduceerd werden. Dit dankzij het veelvuldige gebruik van een breed scala aan filmsamples. Sterker nog: ik ontdekte verscheidene favoriete films uit het genre dankzij die New Yorkers.
Een paar decennia later rijst er op een Italiaans kerkhof Fulci uit zijn graf. Nee, niet de grootmeester zelf verspreidt zijn rottende vleesgeur, maar een band die wat anders dan zombie stompende slamdeath in elkaar zet, meldt zich onder de levenden. Tropical Sun is een ode geworden aan een klassieker uit het zombiegenre, genaamd Zombie Flesh Eaters, maar dat ook bekend staat als Zombi 2 (als inofficiële vervolg op Dawn Of The Dead, dat de naam Zombi droeg in Italië). Een veelvoud van alternatieve namen van films die in Italië werden geproduceerd was in de jaren 70 en 80 immers eerder regel, dan uitzondering. De setting van de film: een tropisch eiland. Het plot: zombies en de mogelijke invloed van voodoo. Hoewel de film een flinterdun plot had, is het vandaag de dag nog altijd één van de betere films in zijn genre. Op Tropical Sun integreert Fulci net als Mortician filmsamples op het album, maar waar Mortician op een album zich nooit focust op één film, is Tropical Sun in feite een zware metalen hervertelling van de film geworden. Met een heerlijke gore klassieke deathmetalstrot, moddervette gitaarriffs en slambeats ramt de band zich in een halfuur door het album, waarbij de samples de sfeer van de film tot het uiterste vertegenwoordigen.
Het gaat van start met het intro Voodoo Gore Ritual dat volledig geript is uit de film en wordt opgevolgd met het titelnummer, waar zonder poespas meteen de beuk erin gaat. Met de nummers Splatter Fatality en Eye Full Of Maggots worden er zelfs nog hilarische pig squeals a lá Dying Fetus in je oor geboerd. Een favoriet is Legion Of The Resurrected dat begint met een sample van de steeds terugkerende tribaldrums in de film. Speciale vermelding is ook op zijn plaats voor March Of The Living Dead, dat een cover is van Fabio Frizzi, de componist van de filmsoundtrack, en waarop de band plotseling voor de dag komt als een uitstekende melodische deathmetalband. Tropical Sun is de tweede langspeler van Fulci en met deze introductie ben ik direct liefhebber geworden van deze band. Fans van Mortician, Cannibal Corpse, Dying Fetus en een voorliefde voor de films van Fulci zetten dit op en laten de doden herrijzen. Een paar punten extra voor de albumhoes in stijl ook!
Score:
83/100
Label:
Time To Kill Records, 2019
Tracklisting:
- Voodoo Gore Ritual
- Tropical Sun
- Apocalypse Zombie
- Splatter Fatality
- Matul Tribal Cult
- Legion Of The Resurrected
- Palms By The Cemetery
- Witch Doctor
- Genetic Zombification
- Eye Full Of Maggots
- Church Of The Undead
- Blue Inferno
- Immortality Virus
- March Of The Living Dead (Fabio Frizzi cover)
Line-up:
- Klem – Bas
- Dome – Gitaar
- Fiore – Vocalen
Links: