Féleth – Depravity

Féleth bewijst dat er in het noorden van Noorwegen, Alta om precies te zijn, meer te doen is dan alleen mooie sleeritten maken met husky’s, het bezichtigen van het noorderlicht of genieten van de adembenemende landschappen. Het vijftal brengt met Depravity een indrukwekkend debuut uit via het onbekende, lokale DeadPop Records. Hoewel het vijftal jong en onervaren oogt, komt Féleth bijzonder verrassend uit de hoek tijdens deze kennismaking. Alsof Christian Donaldson die we kennen als gitarist van Crytopsy, zijn invloed heeft uitgeoefend op de band tijdens de mixing en mastering van het album. Liefhebbers van technische death metal kunnen dus inderdaad iets verder het beeldscherm induiken.

Het is echter niet alleen death metal wat de klok slaat. De Noren tikken ook regelmatig een genre aan als hardcore, thrash of progressive. Tijdens de op en neer golvende openers Ember en Hollow Words is dat resultaat al meteen hoorbaar. Kletterende bassdrums, subtiele gitaarsolo’s en een passende, ruige strot zorgen voor een puik resultaat en swingende vibe. De nekspieren zijn inmiddels goed warm als death metal kan zegevieren. Waar Ravenous nog van meerdere walletjes eet, is het tijdens Arise genieten van oerdegelijke death met lompe breaks. De technische snarenplukkerij balanceert precies op een geschikt niveau en is begaafd genoeg om te imponeren. Alsof de namen van de nummers garant staan voor kwaliteit, want velen van jullie zullen de titels van deze tracks wel kunnen herleiden. Arise staat hier overigens met stip op nummer één als het gaat over het beste nummer van Depravity.

Tijdens Dissolution en het loggere, Revocation-achtige Pestilence horen we de gehele band op een experimenteler niveau opereren, waardoor de muziek bij tijd en wijle richting progressieve death neigt. Laatstgenoemde track bevat tevens interessante acceleraties in tempo en melodieuze herkenningspunten. Daar ligt dan ook het sterke punt van de Noren. Depravity geeft zich na enkele luisterbeurten al prijs, maar blijft met voldoende afwisseling continu stabiel in zijn kracht staan. Hoewel Pale Tongue de meeste variatie bevat en de langste speelduur heeft meegekregen, weet die track wat minder te bekoren. Uiteindelijk eindigt deze telg met Swan Song, een waardige afsluiter met wederom herkenbare, melodische gitaarleads en vernuftige death metal waarin de instrumentbeheersing van alle muzikanten nog eenmaal optimaal uit de verf komt.

Is er dan niets aan te merken op dit debuut? Dat echt wel, maar voor een debuut is het bijna zoeken. Enkele overgangen lopen net niet lekker vlot door en de originaliteitsprijs gaat zeker niet mee naar Alta. Als je niet beter zou weten geloof je achter elkaar dat hier een ervaren gezelschap aan het werk is geweest. Geen haan die daar naar kraait dus. Depravity is bovengemiddeld goed en Féleth mogen we vanaf nu zeker in de gaten gaan houden.

Score:

82/100

Label:

DeadPop Records, 2020

Tracklisting:

  1. Ember
  2. Hollow Words
  3. Ravenous
  4. Arise
  5. Dissolution
  6. Pestilence
  7. Pale Tongue
  8. Swan Song

Line-up:

  • Espen Dagenborg – Vocalen
  • Alexander Stamnes – Gitaar
  • Thomas Nyvoll – Gitaar
  • Brage Ingebrigtsen Westgaard – Basgitaar
  • Aleksander Alsen – Drums

Links: