Fabio Frizzi – Zombie: Composer’s Cut

Toen ik in de redactielijst de soundtrack van Lucio Fulci’s (1927 – 1996) horrorfilm Zombi 2 zag staan, dacht ik eerst: dit klopt niet, want het is noch zwaar, noch metaal. Snel maakte deze gedachte plaats voor een licht euforisch gevoel. Fulci is een van mijn favoriete regisseurs van het horrorgente. De ‘Italo horrors’ uit de jaren zeventig en tachtig zijn een belangrijk onderdeel van mijn jeugd geweest met de films van Fulci in het bijzonder.

fabio frizzi

De Italiaanse regisseur maakte de film Zombie. Hij noemde hem echter Zombi 2 om snel te kunnen cashen op het succes van het eerder uitgekomen Dawn of the Dead van de Amerikaanse regisseur George A. Romero. In Italië werd het werk dan weer uitgebracht onder de titel Zombi. Om het nog ingewikkelder te maken: in Engeland werd het omgedoopt tot Zombie Flesh Eaters. Fulci werd na deze film the Godfather of Gore genoemd, als Europese tegenhanger van Herschell Gordon Lewis, de Amerikaanse grondlegger van de splatterfilms, die deze titel eerder kreeg toegewezen. Fulci heeft na Zombi 2 nog tal van films gemaakt waarin de levende doden de hoofdrol kregen, met Fabio Frizzi als vaste componist.

Frizzi - Zombie Composers' cut

Frizzi begon vroeg met het spelen in bandjes: voornamelijk met het spelen van covers van The Beatles en The Rolling Stones. Rond zijn twintigste verjaardag kwam Frizzi in contact met muziekproducer Carlo Bixio. Bixio was onder de indruk van Frizzi’s muzikaal talent en vroeg hem de soundtrack te componeren voor Amore Libero (Free Love). De samenwerking met Fulci begon toen Frizzi werd gevraagd de soundtrack van I Quattro Dell’Apocalisse (Four of the Apocalypse) te componeren. Al snel werden Frizzi en Fulci onlosmakelijk verbonden als duo. Zombi 2 (1979) was voor beiden de eerste horrorfilm. Toen wisten ze nog niet dat ze niet veel later gezien zouden worden als bepalend voor het genre.

zombie flesh eaters

Zombie: Composer’s Cut volgt op de eerste composers cut van Fulci’s meesterwerk The Beyond. Net als zijn voorganger is Zombie: Composer’s Cut is geen geremasterde, of opgepoetste versie van het origineel. Frizzi heeft het origineel opnieuw gecomponeerd als losstaand muziekstuk, waaraan de film ondergeschikt is. In deze versie zijn oude stukken herschreven en nieuwe stukken toegevoegd, waardoor hij de originele volgorde heeft moeten aanpassen.

Zombie: Composer’s Cut begint met The Boat Can Leave Now, Tell the Crew. De muziek brengt mij bij het luisteren meteen terug naar halverwege de jaren tachtig toen ik de film voor het eerst zag. Dit is een goed teken en geldt voor de hele plaat: de sfeer van de muziek is niet veranderd. Een van de nieuw geschreven stukken is bijvoorbeeld het tweede nummer van de plaat, Paula’s Eye: de scène in de film waarin actrice Olga Karlatos’ oog wordt doorboord door een dikke houten splinter.

Frizzi vertelde in een interview inspiratie te hebben gehaald uit A Day in the Life van The Beatles. Halverwege dit nummer wordt er basgitaar en piano ingezet en daar heeft hij op verder geborduurd. De track van Frizzi begint met een geprogrammeerd sequencer-stuk en een lekker basloopje. Dan volgen de gitaren en het drumwerk. Op het moment in de film dat het oog wordt doorboord neemt de intensiteit van de muziek toe. De Italiaan heeft voor deze uitgave één nieuw nummer opgenomen: Afraid of Voodoo. Het begint sober en spookachtig met cello en trommels, gevolgd door een heerlijk basloopje en fluit.

Frizzi heeft Zombie: Composer’s Cut naar een hoger niveau kunnen tillen, waardoor het album niet meer klinkt als een soundtrack van een ondeugende film voor volwassenen die ’s nachts op een commerciële zender wordt uitgezonden. Zo klinken de gitaren voller en volwassener. Verder maakt toetsenist Maurizio Guarini (Goblin) prachtige en angstaanjagende soundscapes, die de nummers van een extra dimensie voorzien in onder meer Zombies Wake Up and Walk en Zombie vs. Shark. Ook aan de productie is gedacht: deze klinkt erg goed, zonder het gevoel van het origineel kwijt te raken. Een toevoeging voor liefhebbers van de film en Frizzi’s werk.

Wat nu leuk zal zijn is een regisseur vinden die de film naar zijn inzicht opnieuw wil filmen op basis van de nieuwe soundtrack. Eén naam schiet mij meteen binnen: Quentin Tarantino. Hij heeft immers vaak bekende en minder bekende scenes hergebruikt op zijn Tarantino-esque manier.

The End

Score:

80/100

Label:

Cadabra Records, 2023

Tracklisting:

  1. The Boat Can Leave Now, Tell The Crew
  2. Paula’s Eye
  3. Cut Off From The Rest Of The World
  4. Zombie vs. Policeman
  5. Zombies Wake Up And Walk
  6. Afraid Of Voodoo
  7. At The Door Of Menard’s House
  8. Cemetary For Spanish Conquistadores
  9. Gruesome Banquet
  10. Zombie vs. Shark
  11. Blood Under A Microscope
  12. Brooklyn Bridge (end credits)
  13. These Islands, Voodooism, Zombies…
  14. Main Title

Line-up:

  • Fabio Frizzi – Composities, gitaar
  • Federico Tacchia – Drums
  • Roberto Fasciani – Basgitaar
  • Riccardo Rocchi – Gitaar
  • Francesco Saguto – Gitaar
  • Alessio Contorni – Keyboards
  • Gennaro Della Monica – Chello

Links: