Net hersteld van een voedselvergiftiging en nu krijg ik dit te verwerken. Een coverplaat vol popnummers. Napalm Records smijt er nog eens wat geld tegen. Dat vermoed ik toch, want wie krijgt het voor elkaar om gratis covers op plaat te mogen zetten van onder andere Lady Gaga, Adele, Rihanna en een dozijn andere popidolen? Ik niet in ieder geval. Exit Eden wel. Dit collectief bestaat uit vier dames met een geschoolde stem. Of ze dat ook zijn weet ik niet. Amanda Somerville, Clémentine Delauney, Marina La Torraca en Anna Brunner zijn de dames in kwestie, bijgestaan door bekende en onbekende artiesten. Ook Rick Altzi en Simone Simons komen even meedoen. Benieuwd.
Zoals je kunt verwachten, worden op deze plaat elf popnummers omgezet in een bombastische, cliché metalversie. Er was een tijd dat dat nog gebeurde in een gothic/dark metalversie, in dit geval is het een opera/power metalversie met een gothicrandje. Op alle nummers wordt de grote emotie bovengehaald, waartoe je bijna tot tranen toe gedwongen wordt bij zoveel sentiment. Zelfs het intieme Depeche Mode-nummer Question Of Time wordt episch opgeblazen, iets waar ik niet blij van word. Anders ligt dat bij Unfaithful van Rihanna, waar de opbouw van deze coverversie prima in elkaar zit. Een erg sterke vertolking met extra ballen. Van Incomplete (Backstreet Boys) kan ik dat niet zeggen, gezien ook het origineel niets van ballen had. Zeemzoeterige tienermuziek, hier in een metaljasje. Het lijkt wel uit de Q-music sessie van Within Temptation te komen. Daarna volgt een nummer van Shontelle, genaamd Impossible. Ik kende het niet, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dit een pracht van een nummer is, met een pakkende tekst. Een goede keuze om deze in metal om te zetten.
Daarna volgt de meest voorspelbare metalcover ooit… Frozen van Madonna. Die is waarschijnlijk nóg meer gecovered dan Painted Black van The Rolling Stones. Ik heb ze ook al sterker gehoord dan de versie van Exit Eden. Over naar Heaven, de Bryan Adams-cover. Ook hier wordt het intieme van het origineel opengetrokken en op theatrale manier extravert de wereld ingestuurd. Het voelt verkeerd. Bij Firework van Katy Perry is dat niet zo, maar dat nummer hebben we met zijn allen dusdanig te veel gehoord, dat deze versie ook als overbodig ervaren wordt. Heel anders is Skyfall, een nummer dat zich helemaal leent voor dit soort van coverwerk en prima opgepikt wordt door Exit Eden. Total Eclipse is te pathetisch voor woorden, maar ideaal voor een overacting karaoke-imitatie.
Nog twee. Eerst Lady Gaga‘s Paparazzi, door Exit Eden zeer sterk vertolkt en heel overtuigend gebracht. Het origineel is ook gewoon een heel sterk nummer, los van het feit of je nu fan bent van popmuziek, moet dat gezegd worden. Afsluiten doet Exit Eden met mijn persoonlijke favoriet: Fade To Grey van Visage. Een oudje, een complexer nummer ook, waar Exit Eden echt iets mee doet dat meerwaarde brengt en origineel is (niet enkel op het bombastische mikt). Industrial en Franse accordeon toevoegen, bijvoorbeeld. Zo hoort het! Ik zou willen dat het meer van dat was op dit Rhapsodies In Black, dat ik vooral zal spelen als er non-metalvolk meerijdt in de auto of om death- en blackmetalliefhebbers met tunnelvisie het bloed onder de nagels te pesten.
Label:
Napalm Records, 2017
Tracklisting:
- Question Of Time (Depeche Mode-cover)
- Unfaithful (Rihanna-cover)
- Incomplete (Backstreet Boys-cover)
- Impossible (Shontelle-cover)
- Frozen (Madonna-cover)
- Heaven (Bryan Adams-cover)
- Firework (Katy Perry-cover)
- Skyfall (Adele-cover)
- Total Eclipse Of The Heart (Bonnie Tyler-cover)
- Paparazzi (Lady Gaga-cover)
- Fade To Grey (Visage-cover)
Line-up:
- Amanda Somerville
- Clémentine Delauney
- Marina La Torraca
- Anna Brunner
Links: