De tijd van zwaarden, bijlen en liederen is weer aangebroken! Het Zweedse Evilon debuteerde in september dit jaar met een nieuwe plaat genaamd Laviathan.
Opgericht in 2015, begon deze formatie als een melodieuze deathband, maar al gauw evolueerde dit naar folk en death metal. De inspiratie voor het folkelement dat men vertolkt in de nummers, kent zowel Noorse als Keltische invloeden. Hiermee sluiten de mannen zich aan in een lange rij van soortgelijke bands uit het hoge noorden. Weten zij met dit debuut een goede indruk te maken?
Te beginnen met de folkinvloeden. Deze zijn gelijk hoorbaar vanaf letterlijk de eerste noot, want de opener, Eye Of The Storm, begint met een deuntje op de fluit. Wat hierna volgt, is een stukje typische melo-death dat voor menigeen herkenbaar zou moeten zijn. Na een introductie van zo’n 35 seconden komt zanger Joel Sundell voor het eerst aan bod. De beste man weet mij vanaf zijn eerste uithaal aangenaam te verrassen: zijn deathgrowl klinkt namelijk als een combinatie van de zang in het Zweedse Necrophobic en het Finse Wolfheart. Een lichtelijk hese, lage en rauwe grunt die zeer aangenaam klinkt. Verder is het instrumentaal ook wel in orde. De gitaarriffs zijn melodisch doch redelijk zwaar, de drums zijn lekker agressief en de bassist weet de fundering samen met drummer Anders Hagen goed neer te zetten.
Het epische verhaal met de machtige vokalen zet zich voort in nummers als Sound Of The Tombs en de titeltrack. Nummers waar de folk weer meer naar voren komen zijn onder andere The King Of A Thousand Suns en Welcome Home. De rauwere deathnummers op het album zijn tevens de korte nummers: Souldrainer en Serpent Eye. De verrassing is te horen in de nummers In The Shadow Of My Grief en The Sacred. Hier bevinden zich namelijk een aantal coupletten aan cleane zang, vermoedelijk afkomstig van Kenneth, Jonny en Björn.
Wat zijn dan de successen op Leviathan? De deathgrowl van Joel is fantastisch, de drums zijn een consistent aanwezige fundering, alsmede de basgitaar. De gitaarriffs zijn over het algemeen meeslepend en melodisch, zonder het deathelement te verwaarlozen. De minpunten vind ik dan toch de cleane vocalen. Deze zijn vrij zwak, lichtelijk nasaal en klinken in mijn oren een beetje geforceerd. Ik begrijp wel wat voor sfeer men hiermee probeert neer te zetten, maar het komt gewoon niet goed tot zijn recht. Een kleine aanmerking op een aantal nummers: het lijkt soms of er op de achtergrond een metronoom mee loopt. Ik hoop dat het aan mijn crappy speakers of aan mijn verbeelding ligt, want een metronoom hoort natuurlijk niet thuis op een gepubliceerd album.
Al met al is het geen slecht debuut van de mannen van Evilon. Ik hoor de potentie en begin met elke luisterbeurt het album een beetje meer te begrijpen. Het mag daarentegen wel wat meer verfijnd worden om er echt bovenuit te springen in het overvolle metalwereldje.
Score:
71/100
Label:
WormHoleDeath Records, 2018
Tracklist:
- Eye Of The Storm
- Sound Of The Tombs
- Leviathan
- Souldrainer
- The King Of A Thousand Suns
- In The Shadow Of My Grief
- Welcome Home
- The Sacred
- Serpent Eye
- When The Leaves Are Falling
Line-up:
- Joel Sundell – Zang
- Kenneth Evstrand – Gitaar, Zang
- Jonny Sjödin – Gitaar, Zang
- Björn Wildjärn – Basgitaar, Zang
- Anders Hagen – Drums
Links: