Emma Ruth Rundle zal voor mij altijd die zangeres zijn die het Roadburn publiek tot tranen toe wist te roeren. Een meisje met een gitaar en even donkere als kwetsbare muziek, die op dat moment keihard binnenkwam. Na deze kennismaking was mijn aandacht gewekt en nu ligt hier dan haar nieuwste album, On Dark Horses, voor me.
“Fear, a feeling, is it real?“, en we zijn onderweg. Het album begint zonder enige muzikale inleiding en waarschuwing vooraf. Geen subtiele opbouw, maar direct een stuwende climax. Hiermee is Fever Dreams een gewaagde opener van deze nieuwe plaat. Wat direct opvalt, is de vollere instrumentatie die wordt veroorzaakt door het feit dat er is samengewerkt met andere muzikanten, terwijl ze op haar voorgaande album, Marked For Death, alles alleen heeft gedaan. Voordat je er erg in hebt, is het album al een paar nummers onderweg en ben je langzaam meegesleept in de sfeer. Een sfeer die hetzelfde is gebleven, met dat licht spookachtige gevoel van een duister bos, doorvlochten met mistvelden en dan vanuit het duister die prachtige stem. Soms geruststellend, zoals tijdens afsluiter You Don’t Have To Cry, een andere keer aangevuld met de mooie donkere stem van Evan Patterson op Light Song, maar altijd perfect complementair aan de muziek.
De duisternis is op dit album ruim aanwezig, net zoals de persoonlijke teksten, maar vaker dan bij het voorgaande album hoor je een streepje licht doorbreken. Het is nog niet veel, maar de dynamiek van een nummer als Apathy on the Indiana Border verraadt een lichte berusting en hoop voor de toekomst. Wel laat Emma Ruth Rundle horen dat hier, in haar persoonlijke donkere ruimte, haar grootste krachten liggen en weet ze van begin tot einde te overtuigen en te ontroeren. Dit samen met een meer gevuld geluid en een uitstekende productie zorgt voor een zeer overtuigende plaat.
Score:
85/100
Label:
Sargent House, 2018
Tracklisting:
- Fever Dreams
- Control
- Dark Horse
- Races
- Dead Set Eyes
- Light House
- Apathy on the Indiana Border
- You Don’t Have To Cry
Line-up:
- Emma Ruth Rundle – Alles
Links: