Early Cross – Pathfinder
Lion Music, 2013
Wacht op mijn teken om naar de hoes te kijken. Japan heeft zijn Anathema. Als je weet dat dat het Engelse woord voor vervloeking is, gaat die vergelijking pas echt op, want deze mensen wonen vlakbij Fukushima. Dan weet je dat er kernenergie in de lucht hangt. En toch koos dit collectief het pad naar Scandinavië om hun debuutplaat met ervaren mensen op te nemen. Mensen die de teloorgang van Anathema verwezenlijkten.
Wat inderdaad zeemzoeterig atmosferisch begint, slaat gelukkig een paar keer stevig om naar noest riffende post-rock. Een serie exotische instrumenten – zoals de bouzouki en de mellotron – verrijken de proggy gitaarmelodieën met een relaxerend klankenspectrum. Niet echt oosters zoals je zou verwachten, ze vullen de hoofdmelodie eerder subtiel aan. Een vrij beknepen zangeres zingt trage, in de achtergrond oplossende zalflagen. De riffkracht gaat er met slaappil Hymn To The Fallen helemaal uit en komt pas laat in supernummer Cairn weer op gang.
Dat is meteen de kern(reactor) van de zaak. Als intermezzo’s tussen de songstructuren in zijn die orgelmassages en flinterleads erg passend, maar doordat ze meer zijn dan dat is Pathfinder in verhouding vooral een wierrokerig wegdroomalbum. Dat de ritmesectie elkaar durft bestoken met kalme tegentijden en dat er emotie in de zanglagen zit stoort niet, maar het geheel is te mals. Zelfde probleem als het nieuwe Anathema. Schud die atmosferische zeebodem toch eens wat vaker doorheen! Wat is het ergste dat er kan gebeuren? (kijk nu naar de hoes) Als The Pilgrimage vervolgens de elitaire progkant kiest, overstroomt het. Waarom moeten die atmosferische bluessolo’s, slechte doomafdwalingen en die piano allemaal in eenzelfde song? Doseren!
Tracklisting:
- Ashes & Yarrow
- Cry Havoc
- Hymn To The Fallen
- In The Half Light Of The Canyon
- Cairn
- The Pilgrimage
- The Fog
Line-up:
- Natasha Viachuk – Vocalen
- Hiroaki Kato – Gitaren, Bouzouki, Mellotrons, Orgel
- Yugo Maeda – Basgitaar
- Yushi Soutome – Drums
Links: