Dymna Lotva – The Land Under The Black Wings: Blood

Omdat Dymna Lotva niet eerder werd besproken op Zware Metalen volgt hier eerst wat achtergrondinformatie over deze band bestaande uit twee personen. De twee leden besloten tot de oprichting 0p 8 november 2015, de dag waarop landgenoot en mede-Wit-Rus Svetlana Alexandrovna Aleksijevitsj de Nobelprijs voor literatuur won. In 2020 kozen de bandleden ervoor om openlijk de kant te kiezen van de tegenstanders die het niet eens waren met het regime van Lukashenko. In 2021 werd Lesley Knife (die gastvocalen verzorgt op de dan actuele single To Freedom) voor het gerecht gedaagd en werd het Dymna Lotva verboden in Wit-Rusland op te treden. Om arrestatie te voorkomen kiezen beide bandleden hun heil in Oekraïne. Daar raakten ze rond de stad Irpin betrokken bij de belegering, raakten elkaar kwijt en vonden elkaar weer in buurland Polen.

Of er aan mij een goede leraar geschiedenis verloren is gegaan, mag u in de comments droppen. Feit is dat de beide heren zich duidelijk niet van hun stuk laten brengen als het gaat om het maken van muziek. The Land Under The Black Wings: Blood is het derde album en volgens de biografie belooft het een album vol post-blackmetal te worden met invloeden uit de Wit-Russische folk(lore). Opener Come And See zet de toon: een accordeon(!) opent het nummer, een korte sample van een zekere Duitse dictator met op-het-randje-leuzen en een sirene die de riffs probeert te overschreeuwen. Halverwege komen de vocalen erbij, die klinken direct vervreemdend en tegen het einde ontpopt het nummer zich dan meer richting DSBM. Death Kisses Your Eyes (een van de gaafste titels voor een nummer sinds jaren) knalt er als eerste echt uit met onvervalste blackmetalscreams, een slepend tempo en ook alvast een pak goede riffs. Deze worden dan wel weer afgewisseld met de inmiddels vertrouwd aanvoelende folk-achtige passages, inclusief piano.

Hiervan staan er op Hell trouwens ook genoeg. Dit nummer opent met het gehuil van een kind welke door merg en been gaat en wordt overstemd door vrouwenzang. Het eerste kippenvelmomentje is daar, zeker wanneer er halverwege een saxofoonsolo wordt ingezet. De black- en screampassages liegen er vervolgens ook niet om en als er een hel bestaat, zal het er ongeveer zo klinken gok ik. Het daaropvolgende Ashes kenmerkt zich door de cleane vrouwenstem die wordt afgewisseld met ijzige screams, venijnige blackmetalriffs en violen en vormt het eerste hoogtepunt op dit album. Wat een nummer!  Katsiaryna “Nokt Aeon” Mankevich klinkt het ene moment als een ware nymf die je meeneemt naar een betoverd land en dan weer als een gekwelde bosnimf die dreigt je mee te sleuren naar de diepste krochten van het woud om je door marteling langzaam van je ziel te ontdoen.

Regelmatig moest ik bij beluistering van The Land Under The Black Wings: Blood denken aan Myrkur en Shining maar dan net wat extremer. De rustigere folk-passages klinken serener maar wanneer Dymna Lotva een blackmetalpassage inzet, klinkt deze steevast fel, venijnig en onheilspellend en dat alleen al is knap gedaan.

Hierna is het allemaal meer van hetzelfde maar dat wil niet zeggen dat het saai wordt. Dymna Lotva mixt pure black metal met folk-elementen en vrouwelijke zang. Het levert vaak goede nummers op die precies op het juiste moment (lees: vaak op een onverwacht moment) een wending krijgen waardoor het ook na meerdere luisterbeurten interessant blijft. Die luisterbeurten zijn even nodig als aanbevelenswaardig want pas dan dringt de essentie en sfeer van The Land Under The Black Wings: Blood pas echt tot de luisteraar door. Luisteren! Doen hoor!!

Score:

91/100

Label:

Prophecy Productions, 2023

Tracklisting:

  1. Come And See
  2. Buried Alive
  3. Death Kisses Your Eyes
  4. Hell
  5. Ashes
  6. The Pit
  7. Cruelty
  8. Nacht Hexen
  9. ’till The End
  10. Dead Don’t Hurt
  11. Unquenchable
  12. To Freedom
  13. Blood

Line-up:

  • Katsiaryna “Nokt Aeon” Mankevich – Zang
  • Jauhien Charkasau – Alle instrumenten

Links: