Geschreven door Bart Al Foet op 21-12-2020 om 19:40.
Vierde langspeler voor het Leidse Dodenkrocht, een blackmetalband die sinds 2004 bestaat en ondanks zijn Nederlandse naam Engelstalige nummers brengt. Dodenkrocht is een vijftal en bestaat uit leden die ook bij andere Nederlandse bands actief zijn of waren, zoals Hellewijt, Faal, Vermin, Onheil en een pak anderen. Neerslachtigheid en leegte is troef, alles in zwart, wit en grijstinten. Dood, dood, alles gaat dood. Alles is dood.
De sombere sfeer die overheerst op dit album is vooral afkomstig van de doomelementen met slepende gitaarlijnen en een laag tempo. De versnellingen en nihilistische black metal kennen op hun beurt een melancholische setting waar wanhoop en smachten naar verlossing uit alle onmacht die het leven brengt regeren. Ondanks alle mistroostigheid en de negativiteit alom weet Dodenkrocht met zijn veelvuldig melodisch priemende lead een best wel energieke mix te brengen, die me meer dan eens doet denken aan oudere Forgotten Tomb. Dodenkrocht weet heel verhalende en stijlvolle thema’s en panorama’s te vertalen met een mistroostige muzikale verf, zonder gebruik te maken van complexiteit, maar puur op basis van de kwaliteit van de riffs, een fel aanwezige basgitaar, de doorleefde vocalen en de negatieve hypnose. Luister bijvoorbeeld even naar het nummer And The Abyss Was Silent, waar tien minuten lang de ziel uit je lijf gezogen wordt op vrij subtiele wijze met aanhoudende gitaarsmart. Op het titelnummer komt ene Galgenvot (Nevel, Wrang) vocaal de boel opfleuren, samen met een onverlaat genaamd LSTR. Het resultaat is een depressive suicidal meloblackdoom nummer met linken naar Shining, Heresi en zoals genoemd Forgotten Tomb.
Degelijke toevoeging aan de grote poule van Nederlandse en Belgische blackmetalbands die dit jaar een album uitbrachten. Ook Dodenkrocht verdient een plaats in de scene, met zijn eigen formule, zijnde een vorm van palliatieve, melodische blackdoom. Ook voor hen een jaar gewenst waar ze live aan de bak kunnen komen om de zieltjes te winnen. Kwestie van de moed er in te houden.
De redacteuren van Zware Metalen schrijven ieder jaar op vrijwillige basis duizenden artikelen om de metalscene van Nederland en België te ondersteunen. Hiervoor zijn we afhankelijk van inkomsten die gegenereerd worden door het plaatsen van advertenties. Indien deze niet afkomstig zijn van directe partners (zoals poppodia en festivalorganisatoren), zal de overgebleven ruimte opgevuld worden door automatisch gegenereerde advertenties van Google AdSense. Omdat deze gebruik maken van zogeheten ‘tracking cookies’, hebben we volgens de AVG-wet jouw toestemming nodig om deze advertenties weer te kunnen geven. We begrijpen dat onze lezers hun privacy op het internet waarderen, maar het accepteren van het cookiegebruik houdt Zware Metalen (en dus indirect de metalscene) in leven. We hopen daarom dat je instemt met het gebruik van de cookies. Mocht je er interesse in hebben, kun je onze privacyverklaring lezen.