De term krautrock werd ooit in het leven geroepen om de experimentele muziek uit West-Duitsland aan te duiden aan het einde van de jaren zestig en begin jaren zeventig. Het was het Duitse antwoord op de psychedelische rock, welke vanuit de Verenigde Staten en Groot-Brittannië wisten te domineren. Aanvankelijk was de term krautrock als spottend bedoeld, bedacht door de bekende Britse plaatjesdraaier John Peel – zijn Peel Sessions leverden wat legendarische optredens op -, maar door de jaren heen werd het een geuzennaam en zelfs een zeer invloedrijke stroming. Met name in de hedendaagse post-rock horen we veel van de elementen uit deze stroming terug: veelal instrumentale nummers met al dan niet een lange speelduur en het vermengen van ambient en electronica. Zoals vaker bij geuzennamen het geval is, zegt de origine niet meer zo heel veel over de huidige status. Op Roadburn kregen we dit jaar al de krautrock van Seven That Spells uit Kroatië voorgeschoteld, dat inderdaad een bijzonder sterke indruk wist achter te laten. Vandaag komt de krautrock echter voor sommige van u nog dichter bij huis, met het Belgische Des Yeux.
Nahr Tapes Vol. 1 is het debuut van dit trio uit Brussel en bevat drie nummers met een speelduur variërend van tussen de tien en veertien minuten. Het weet met de opener Break meteen de toon te zetten, door de bas een paar bruine noten te laten spelen die tot diep in de maag weten te treden. Gaandeweg wordt er een flinke doomsaus overheen gegoten met een simpele, doch zeer effectieve gitaarriff, om vervolgens naar een meer psychedelische bad trip toe te werken. De instrumenten zijn hierin bovendien fantastisch op elkaar afgestemd, waarbij de bas een perfect fundament legt onder dit nummer. Bones bestaat vooral uit atmosferische drones en noisegeluiden, maar wanneer de basgitaar zich laat horen in deze lawaaierige ratatouille is de associatie met de intermezzo’s van Barst snel gelegd. Fever heeft daarentegen een meer cinematisch karakter en doet in dat opzicht in de tweede helft van het nummer denken aan het type post-rock waarin Friends Of Dean Martinez in uit weet te blinken, maar dan startend met een duisterder randje.
Met dit debuut weet Des Yeux mij toch wel zeer te behagen en waar ik nu vooral naar benieuwd ben is hoe de band zich in de toekomst op het podium gaat manifesteren. Persoonlijk hoop ik daar graag een keer getuige van te zijn, hier in de Lage Landen. Met name post-rockliefhebbers die zelf basgitaar spelen moeten zeker naar dit werk gaan luisteren, want het is fijn spul van die Belgen!
Score:
79/100
Label:
Navalorama Records, 2019
Tracklisting:
- Break
- Bone
- Fever
Line-up:
- Bertrand Dubois – Drums, basgitaar, toetsen
- Jean Tignol – Bas, drums
- Albin Wantier – Gitaar, toetsen, loops, vocalen
Links: