Delain – Moonbathers

Maar weinig Nederlandse metalbands hebben zo veel charme als Delain en dan heb ik het niet eens over de twee mooie dames die de band rijk is. De troef lijkt telkens weer vernieuwing te zijn, met een verrassend, fris geluid op elk album. In tien jaar is het (soort van) soloproject van toetsenist Martijn (mooie naam) Westerholt volledig uit de hand gelopen en mag Nederland apetrots zijn op een band die met geen enkele andere in de metalscene te vergelijken is.

Een decennium dus, waarin de band maar liefst twee EP’s en vijf albums uitbracht. De meest recente langspeler zag afgelopen week het levenslicht en werd Moonbathers gedoopt. Op de plaat worden we getrakteerd op elf nummers vol licht verteerbaar symfonisch metalgeweld, overgoten met de voor het genre zo atypische poprockstem van zangeres Charlotte Wessels. Die combinatie maakt het geluid van de band uniek en geeft het gezelschap de mogelijkheid om veel extremer te experimenteren met invloeden uit andere stijlen dan de ‘gemiddelde’ genregenoot.

Zo krijgen we met Chrysalis – The Last Breath een elektronisch getinte ballad, met het reeds op Lunar Prelude uitgebrachte Suckerpunch een nummer dat het midden houdt tussen een techno-rammer en een metal-meezinger, met The Hurricane een wonderschone midtempo tearjerker en met opener Hands Of Gold een bombastisch, Hans Zimmer-achtig nummer dat mede door een gastrol van gruntsmurf Alissa White-Gluz als een vuistslag aankomt, maar helaas naar mijn idee wat wordt geplaagd door een overkill aan instrumenten en melodieën, die niet altijd even helder in de mix staan. Persoonlijke favoriet is het ook al eerder ten gehore gebrachte Turn The Lights Out, dat in iets meer dan vier minuten Moonbathers eigenlijk perfect samenvat. De cover van het Queen-nummer Scandal is een leuke afwisseling tussen de eigen nummers en eigenlijk is alleen het bizarre Danse Macabre een nummer waar ik niet veel mee kan.

De echte Delainfan heeft de nieuwste plaat natuurlijk al lang in huis en voor de liefhebber van het extremere werk is deze recensie waarschijnlijk aan dovemansoren gericht, maar met dit vijfde album geeft het jubilerende Delain eens te meer aan niet zomaar een ‘leuk festivalbandje’ te zijn, maar een sextet dat met gemak mee zou kunnen meedraaien in de wereldtop. Een voorprogramma mogen verzorgen voor de absolute grootmeesters van Nightwish is natuurlijk een hele eer, maar ik houd er sterk rekening mee dat Delain over nog een decennium zelf de hoofdact is in de arena’s die Floor en de Finnen nu vullen.

DM200Label:

Napalm Records, 2016

Tracklisting:

  1. Hands Of Gold
  2. The Glory And The Scum
  3. Suckerpunch
  4. The Hurricane
  5. Chrysalis – The Last Breath
  6. Fire With Fire
  7. Pendulum
  8. Danse Macabre
  9. Scandal
  10. Turn The Lights Out
  11. The Monarch

Line-up:

  • Charlotte Wessels – Vocalen
  • Timo Somers – Gitaar
  • Merel Bechtold – Gitaar
  • Martijn Westerholt – Keyboards
  • Otto Schimmelpenninck van der Oije – Bas
  • Ruben Israel – Drums

Links:

Score: 82/100