Deadlock – Wolves
Lifeforce – 2007
Twee jaar terug besprak ik hier het voorgaande album Earth.Revolt
van het Duitse straightedge metalcollectief Deadlock. Zoals je daarin kunt lezen vond ik het totaal geen hel om deze plaat te luisteren, maar stoorde ik me nogal aan het
zowat pure jatwerk waaraan
de band zich schuldig maakte. De promo van opvolger Wolves ligt hier nu voor me en ik moet zeggen dat de band, eerlijk is eerlijk, absoluut de nodige stappen voorwaarts
heeft gemaakt.
Niet dat de band plotseling een volledig eigen stijl heeft ontwikkeld, absoluut niet , maar ze weten in ieder geval de verschillende invloeden op een natuurlijkere manier te combineren.
Na een intro en een ietwat kinderachtig “Come On Motherfuckers!” gaat het nummer We Shall All Bleed van start. Een erg lekkere Darkane-achtige riff wordt ingezet
en langzaam vormt dit nummer zich op een erg lekkere manier met invloeden van o.a. Unearth en Soilwork, aangevuld met wat modern spacey klinkende samples
en niet te vergeten het verschrikkelijk pakkende cleane refrein van zangeres Sabine Weniger. Deze dame heeft zich sinds de voorgaande plaat definitief bij de band gevoegd en heeft
ook zeker een grotere rol in het geheel gekregen. Ook in het pakkende, melodieuze nummer Code of Honor is ze erg veel aanwezig. Ze heeft een erg lieve (lees: poppy) stem
iets wat een erg geslaagd contrast geeft met de donkere grunt van Johannes Prem. Nou moet ik wel zeggen dat ik dit nummer iets te “Evanescence” vind om het zo maar te zeggen,
maar het klinkt allemaal als een spreekwoordelijk klokje. Gelukkig weet de band verderop op de cd haar inbreng wel wat te beperken, zodat de algehele agressie
van het album niet verloren gaat.
Net als op Earth.Revolt zijn de Dimmu Borgir invloeden ook niet te ontkennen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar Losers’ Ballet en je begrijpt wat ik bedoel.
Bombastische toetsen en klassieke melodielijnen hebben plots de overhand, maar wordt goed afgewisseld met riffs a la At the Gates en latere In Flames.
Afwisseling is dus het codewoord voor dit Wolves, maar ik moet zeggen dat me dit naarmate de plaat vordert op een of andere manier ook wel weer een beetje gaat tegenstaan.
Ik bedoel een flauw dance-intermezzo als in End Begins gaat me toch écht te ver en de spacey samples a la And Oceans komen ook niet altijd even prettig en gepast over.
Ook staat er nog een verplicht extraatje op in de vorm van de lieflijke pianoballad
To Where The Skies Are Blue. Ik moet zeggen, het klinkt erg professioneel en zangeres Sabine’s mooie stem komt hierop erg goed uit de verf , maar toch had dit van mij
eigenlijk wel achterwege mogen blijven. Waarschijnlijk komt je zusje van dertien met tranen in de ogen je kamer binnen als je dit draait, dit had ze immers nooit van haar grote
broer/zus verwacht!
Maar in zijn geheel is Wolves dus wel degelijk een goeie stap voorwaarts van deze Duitsers. De nummers zijn over het algemeen sterker, de productie is nog een
streepje vetter en er worden ook nog eens erg mooie solo’s in bepaalde nummers verwerkt. Ik denk dat menig liefhebber van moderne, pakkende maar toch stevige metal
deze nieuwe Deadlock als een welkome aanvulling op hun collectie zullen vinden.
Tracklist:
- World Domination
- We Shall All Bleed
- Code Of Honor
- Losers’ Ballet
- Dark Cell
- Crown Of Creation
- End Begins
- As Words To Bullets
- Praeludium II
- Bloodpact
- To Where The Skies Are Blue
Line-up:
- Sabine Weniger – vocals, keys, programming
- Johannes Prem – vocals
- Sebastian Reichl – guitars, keys, programming
- Gert Rymen – guitars
- Tobias Graf – drums
- Thomas Huschka – bass
Links: