Dawn of Existence – Ancient Arts

Een combinatie van gemene, gewelddadige death metal met melodische elegantie. Is het mogelijk? Volgens de promo van dit Dawn of Existence wel. Na het uitbrengen van de EP Pale Mythos in 2019, is dit Ancient Arts het debuutalbum van deze twee Amerikanen.

 
De melodie ligt er in ieder geval opzichtelijk dik bovenop. Al bij aanvang van het eerste nummer Marble Garden krijgen we gelijk een flinke dosis melodische, meer heavy aandoende metal voor de kiezen. Natuurlijk ademen de vocale resonanties meer deathmetalorigine uit. En ook het drumwerk (uit een digitaal doosje?) draagt daar wat meer aan bij. Er zijn duidelijk verschillende overlappende gitaarmelodieën hoorbaar, waarbij ook een dikke synthlaag valt te onderscheiden. Als dat niet uw ding is, dan kunnen we bij voorbaat al stellen dat deze plaat overgeslagen mag worden. Dawn of Existence op snelheid horen we overigens pas tijdens het derde nummer Satan Spacelord. Niet gemeen of gewelddadig hoor, daarvoor is het in onze beleving toch wel wat te generiek uitgevoerd. Met allerlei effecten, zoals computerstemmen, heeft de band wel een futuristische inslag, wat dan meermaals doet denken aan de industrial blackmetalbands van eind jaren ’90. Naast de niet zo bijzondere grunt horen we een wat meer aansprekende blackmetalkrijs. Het is duidelijk dat van pure death metal geen sprake is, wanneer er allerlei andere genre invloeden in de muziek worden verweven.

Het nummer Skoda_14 maakt dan met zijn razende opening nog het meeste indruk, zeker wanneer er na een terugschakelmoment (ja ik denk in dit geval ook aan het automerk….) wat meer groove te horen valt. De geprogrammeerde drums vullen het geheel mooi aan en klinken zo klinisch als het maar zijn kan. Desondanks niet storend, maar juist goed bijpassend als het om dit soort muziek gaat. Het daaropvolgende The Heirophant gaat na een korte intro vrij dreigend van start. Rollende basdrums en fijne gitaarriffs die ondersteund worden door blazers en een grunt. De dikke basriedel is zelfs op de achtergrond prima hoorbaar. Na een minuut of vier horen we ook even de tweede scherp klinkende blackmetalvocaal en weer zo’n mooie uitgesponnen gitaarsolo. Het gas gaat er dan even kortstondig op, wat de afwisseling zeker ten goede komt.

We pikken Tides er nog even uit ter beschrijving. Dit is nu juist weer een nummer met veel groove, waar ook veel heavy metal in zit. De geluidseffecten en synths liggen er hier ook weer veel meer bovenop in vergelijking met de rest van het album. Soms gaat het wel een beetje van de hak op de tak, als er plotsklaps een thrashpassage hoorbaar is. Teveel van het goede? Misschien, maar Dawn of Existence mikt hier wel degelijk op de meer ruimdenkende metalfan. En zoals u heeft kunnen lezen, gaat dat voor het gehele album Ancient Arts wel op. Voor uw redacteur van dienst is de rode draad niet consistent genoeg om dit album veel vaker te beluisteren, waarbij ik geenszins wil beweren dat Dawn of Existence buiten de pot pist. Nou ja, misschien een klein beetje dan. Ancient Arts is een verrassend album, wat men name interessant is voor diegene die wel eens buiten de gebaande paden wil wandelen.

Score:

75/100

Label:

Eigen beheer, 2023

Tracklisting:

  1. Marble Garden
  2. Toe Up
  3. Satan Spacelord
  4. Mystic Serpent
  5. Skoda _14
  6. The Heirophant
  7. Tides
  8. Meet Me At the Stake

Line-up:

  • Votan – Gitaren, synths
  • Astor – Bass, vocalen, gitaren, synths

Links: