Ergens diep in de beboste heuvels van Brits Columbia is een pact gesloten. Een muzikale verbintenis tussen neofolk/darkfolk artiesten Crooked Mouth en Headstone Brigade. Samenwerken is leuk, maar hoe noem je het album waarop je dit met de wereld deelt? Mouth Brigade? Neen. Crooked Headstone natuurlijk!
Het album bevat tien nummers waarin diverse kanten van het neofolk genre worden belicht. Verwacht dus een flinke portie accordeons en akoestische gitaren met galm. Albumopener Knife put duidelijk veel inspiratie uit het werk van genregrootheid Death in June. Het klokkenspel in combinatie met de tekst ‘you can put your knife in me’ zetten meteen de toon. Veel van de overige teksten zijn trouwens veel minder direct. Zo gaat het vaak over de natuur en esoterie. De track Within Without is hier een goed voorbeeld van. De tekst van dit nummer is namelijk niet meer dat een constante herhaling van het mantra ‘without is within, and within is without’. Dit lijkt een verwijzing te zijn naar het oude credo uit de hermetische filosofie ‘as above so below’. Het krachtenspel dat zich buiten de mens bevindt, bevindt zich ook in hem. Een goede manier om de wereld te duiden als je het mij vraagt. Maar voordat we onszelf te pletter storten op allerlei metafysische kwatspraat, kunnen we onszelf het beste even focussen op het album dat voor ons ligt.
De stem van Headstone Brigade’s Egan Budd heeft een heel eigen karakter. Hierdoor zijn sommige zangpassages vrij hypnotiserend. Op andere momenten schuurt het echter tegen het onprettige aan. In het zeemanslied Old Shipwreck wordt er bijvoorbeeld dusdanig door de muzikale begeleiding heen gezongen, dan je je kan afvragen in hoeverre de geproduceerde klanken intentioneel zijn. Gelukkig voeren de warme neofolk klanken de boventoon. Hierdoor verleent het album zich goed als begeleidingsmuziek bij een wandeling in de morgendouw. Zoals dat ook bij een artiest als :of the wand and the moon: het geval is, wordt er veel gebruikgemaakt van traditionele instrumenten. Het zal dan ook geen verassing zijn dat er juist van deze artiest een nummer is gecoverd: Nighttime in Sonnenheim. De zang wordt met veel meer kracht gebracht dan het tamelijk ingetogen origineel. Hierdoor krijgt het nummer een heel andere dimensie. Een leuke variatie op een klassieker, maar ik had liever wat meer eigen werk gehoord.
Het hoogtepunt van het album is het gelaagde Ever Onward. De dreigende toon van de accordeon vormt samen met de militaire strijdtrom een sfeer die zo in een film zou kunnen passen. Zo’n film over rebellen die hun rug recht houden in tijden van onderdrukking en tegenspoed, en de gehoopte overwinning van het goede over het slechte. De zang klinkt ernstig, maar de viool klinkt juist hoopvol. Een knap staaltje musiceren dus.
Het album sluit af met het langgerekte High Tide. Het nummer begint met uitgesponnen tonen die zijn geproduceerd door een trombone en een aantal andere instrumenten. Doordat iedere gespeelde noot blijft nagonzen, zijn ze niet meer van elkaar te onderscheiden. De stem van Crooked Mouth’s Ian Campbell klinkt als die van een druide die een ritueel opvoert. Door de zoemende instrumentenbrij wordt het nummer echter al snel irritant. Erg jammer, gezien dit gejengel maar liefst zes minuten duurt. De laatste drie minuten van deze tien minuten durende track zijn gelukkig wél om aan te horen.
Hoewel er nog wel enigszins ruimte is voor verbetering, kan Crooked Headstone me wel bekoren. Het is totaal geen Zwaar Metaal maar hoort door zijn donkere ondertoon zeer zeker op deze site thuis. Heb je even genoeg van al het gitaargeweld? Dan zou je dit album best een kans kunnen geven.
Score:
79/100
Label:
I, Voidhanger Records, 2021
Tracklisting:
- Knife
- Old Shipwreck
- Compassion
- Cedar Incense
- Loam
- The Sun Sets Behind Us
- Ever Onward
- Nighttime in Sonnenheim
- Within Without
- High Tide
Line-up:
Crooked Mouth
- Ian Campbell – Vocalen, Gitaar, Percussie, Harmonium, Cittern, Klokenspel, Trombone, Bass.
Headstone Brigade
- Egan Budd – Vocalen, Accordeon, Percussie
Links: