Company of Wizards – Company of Wizards

Als ik even zo vrij mag zijn Wikipedia als bron aan te halen: “Magie of tovenarij is de vermeende kunst van het manipuleren van de werkelijkheid met behulp van speciale objecten, spreuken en rituelen op basis van verborgen krachten.” In Zweinstein hebben we Harry Potter die lichtjes uit een staf schiet, in Midden-aarde hebben we Gandalf’s magische vuurwerk en het Land van Oz wordt gefopt door een charlatan met leuke technologische foefjes. Nooit geweten dat in Rotterdam, toevallig mijn woonplaats, een Company of Wizards op basis van tot dusverre voor mij verborgen krachten een debuutalbum bij elkaar heeft getoverd.

Hoewel die stad de vaste verblijfplaats is van Pieter Sneep, de man achter dit eenmans-indiepunkproject, is de plaat onder andere opgenomen in Canada, Nieuw-Zeeland en Japan. Sneep, niet die in Zweinstein, maar de Rotterdamse tovenaar, noemt zichzelf dan ook een muzikale nomade. Dat Pieter niet plaatsgebonden is, is ook terug te horen in de sfeer en teksten op het album: “We’ve been on the road for so long, almost everyone is gone.”. De muziek op het album is bij elkaar gegoocheld ergens tussen 2014 en nu, volledig in doe-het-zelfstijl, met wat gelijkgestemde vrienden over de hele wereld.

Het album steekt rustig van wal, maar al snel swingt Not Here For The Music de pan uit. Door Pieters vertellende manier van zingen is de focus al snel op de tekst gevestigd. Toch komt, zeker voor punkrockstandaarden, het ene na het andere interessante gitaarloopje voorbij. Dit sprekende gitaarwerk kenmerkt ook de overgang naar het volgende nummer, Burn The Candle At Both Ends, als vanuit repeterende ruis een riff geboren wordt met een elan dat eerder in de stoner- dan de punkrock thuishoort.

Voor iedere kunstenaar die het voor elkaar krijgt een publiek te vinden voor zijn of haar kunst, bestaat er een veelvoud die dit geluk niet heeft. Degene aan wie de constante teleurstelling en achterblijvende waardering blijft knagen kan Stare At The Light tot volkslied dienen. Time Will Wait For No One brengt in veel abstracties een advies aan mensen die door iets of iemand geremd worden om te doen wat ze willen doen: Pak jezelf bij elkaar en besef dat de tijd toch wel doortikt.

Dat de tijd op niemand wacht komt ook naar voren in de stilistische overgang van de hierboven beschreven nummers en het vijfde nummer op het album. A Hundred Skies, een ode aan de onbevangen kindertijd (“I painted a hundred skies, but none of them were grey”), etaleert overduidelijk meer poprockinvloeden. Het zesde nummer, Something Dangerous, vormt de perfecte brug tussen de pakkende pophooks van het vorige nummer en het snellere The Sound Of Bridges Burning. Vervolgens kan je met het volledig instrumentale Thank You, Friends even een kleine twee minuten bijkomen van alle onderbewuste toverspreuken waarmee deze Rotterdamse tovenaar je tot nu toe heeft overspoeld.

Bijgekomen? Dan gaan we snel verder met alweer het negende nummer op dit twaalftallige debuutalbum, All My Favourite Bands. De melancholie van een muziekliefhebber en de onzekerheden van een muzikant vormen de kern van de tekst: “Now all my favorite bands are gone. When does an old punkrocker move along, after one more song?”.
Wat hierna direct opvalt is dat de nummers negen tot en met twaalf naadloos in elkaar overlopen en stilistisch opvallend sterk op elkaar afgestemd zijn. Hierdoor voelt het vanaf het intro van Don’t Believe The Lies inderdaad meer als ‘one more song’ dan drie.

Ook al duurt Masterpiece slechts 36 seconden, zowel muzikaal als tekstueel schetst de song een volledig verhaal. Het bijna uitzichtloos lijden van een artiest die het werk wil creëren dat zijn of haar nalatenschap zal typeren wordt beschreven in een kleine anekdote. Op muzikaal vlak kent het nummer een opbouw van een spokend, bluesachtig thema in de trant van het Canadese Timber Timbre, naar het snelle rammen op een snaredrum dat de hekkensluiter Metal inluidt. Metal, een instrumentale afsluiter van nog geen minuut, pompt de luisteraar vol met genoeg energie om nogmaals op de playknop te drukken en het hele avontuur opnieuw te beginnen.

Tot een week geleden had ik nog niet van het Rotterdamse tovenaarsbedrijf, Company of Wizards, gehoord. Toch is dit naar henzelf genoemde debuutalbum volgepakt met zoveel meeslepende momenten en is het geheel zo eigenzinnig, dat ik het gevoel heb de muziek al jaren te kennen. Houd je van energieke punkrock en ben je niet bang voor iets dat te toegankelijk is om ontoegankelijk te zijn, maar te ontoegankelijk om als toegankelijk te bestempelen? Het album is te vinden op de bekende streamingdiensten, dus leef je uit.

Score:

85/100

Label:

Eigen beheer, 2021

Tracklisting:

  1. Not Here For The Music
  2. Burn The Candle At Both Ends
  3. Stare At The Light
  4. Time Will Wait For No One
  5. A Hundred Skies
  6. Something Dangerous
  7. The Sound Of Bridges Burning
  8. Thank You, Friends
  9. All My Favourite Bands
  10. Don’t Believe The Lies
  11. Masterpiece
  12. Metal

Line-up:

  • Pieter Sneep – Zang, instrumenten

Links: