Charlotte Wessels – Tales From Six Feet Under

Charlotte Wessels besloot tijdens de pandemie om zichzelf op te sluiten in haar thuisstudio. Of dat geheel vrijwillig is staat er niet bij, maar gezien de restricties die Covid ons heeft gebracht is dat waarschijnlijk niet het geval. Sinds maart 2020 besloot de Zwolse dame elke maand een liedje uit te brengen dat niet paste bij haar band. Charlotte Wessels kent u overigens omdat zij bij Delain zong. Ze verliet Delain in 2021 om definitief solo te gaan, en dit is het eerste probeersel in die categorie.

Op dit album krijg je werkelijk vanalles naar je hoofd geslingerd. Of het nu gaat om popmuziek, rock, indie of een zoete metalsaus, je kan het allemaal verwachten. Het is een album met losse liedjes die verder geen ander verband hebben, anders dan dat ze een breed spectrum beslaan en in een aaneensluitende periode zijn geschreven. De liedjes zijn elegant en soms breekbaar, dan weer dromerig en heel af en toe wat dominanter of juist meer hintend naar gothic.

Ik zal gelijk eerlijk zijn: ik kan er allemaal niet zoveel mee. Van het wel heel gratuite electropopliedje Afkicken tot het EDM-aanbiddende Masterpiece, wat een slappe hap zeg. Ik snap dat u wellicht fan bent van deze mevrouw en haar mooie stemgeluid. Dat mag, maar dit zijn geen blijvertjes, laat staan Zware Metalen. Dit is een soort mainstream progressieve elektronische dreampop, alleen dan uitgevoerd zonder duidelijke diepgang of sterke hooks. Laat ik het anders verwoorden: als je dit soort liedjes binnen een maand in je eentje kan schrijven is dat ontzettend knap. Het betekent echter niet dat Tales From Six Feet Under verwennerij voor muziekliefhebbers is. Een ander soft dieptepunt op deze plaat is het duet Lizzie – A Duet with Alissa White-Gluz. Je hoopt dat hier nog wat pit door zou komen, maar het is wederom symfonisch gepingel. FSU (2020) geeft nog wat voorzichtig verlossende metal. Het is te weinig, en te laat, maar desondanks zijn de dubbele zanglijnen en ad-libs lekker opzwepend.

Elders doen lovende kritieken de ronde vanuit de metalwereld. Luister dus vooral niet naar mij als u wel openstaat voor dit soort softe popmuziek. Ik kan er niet zoveel mee. Dit album bevat liedjes opgenomen in de kelder van iemand die even wat anders wilde proberen. Dit is al honderd keer eerder gedaan, en pakkender, beter uitgewerkt en gedetailleerder dan Tales From Six Feet Under. Emotioneler ook vooral, want hoewel de stem van Charlotte Wessels zelfs op dit album emoties vertaalt, kan dat van de muziek nou niet gezegd worden. Ik had gehoopt dat dit album meer zou zijn dan een paar niemendalletjes. Iemand met de kwaliteiten van Wessels is daartoe in staat, maar op dit album wordt dat niet duidelijk. Geen enkel moment heb ik op het puntje van de stoel gezeten, laat staan dat ik eraf ben gevallen van verbazing. En ja, daar baal ik van. Het aansprekende art nouveau artwork is overigens wel een treffende keuze voor wat hier wordt gepresenteerd, vanwege de nadruk op elegantie in de liedjes. Luistertip: Superhuman.

Score:

60/100

Label:

Napalm Records, 2021

Tracklisting:

  1. Superhuman
  2. Afkicken
  3. Masterpiece
  4. Victor
  5. New Mythology
  6. Source Of The Flame
  7. Cry Little Sister
  8. Lizzie – A Duet with Alissa White-Gluz
  9. FSU (2020)
  10. Soft Revolution

Line-up:

  • Charlotte Wessels – Alles

Links: